Geir G Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Heisann, jeg leter etter en ulykke der to norske jagerfly var involvert i en mid-air i Norge på 50-tallet. Minst en av pilotene omkom. Grunnen til at jeg spør er at min farmor for litt siden fortalte at hun var kjæreste med en jagerflyger i sin "ungdom." De hadde vært sammen en stund. En dag fikk hun en totalt uventet beskjed, om at han hadde omkommet i tjeneste. Dette var stort sett det hun fikk vite. De opplysningene jeg har er: - Det skjedde sansynligvis en gang på 50-tallet, evt tidlig 60-tall. - Det sies at det skjedde under formasjonsflyging. - Det var jagerfly fra det norske luftforsvar. Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å finne en rapport fra denne hendelsen, evt. om noen vet noe mer? Føler forøvrig at det hele er litt ironisk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Renhult Skaug Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Riksarkivet? Eller hva med å kontakte forsvaret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Syntes også du burde høre med forsvaret, kanskje de sitter på riktig informasjon om de leter bra nok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Her finner du en oversikt over norske flyulykker. Flyulykker i Norge EDIT: men ser det ikke kan være noen av disse. Forcen har sikkert egne arkiver men det skal ikke forundre meg om disse er vanskelig å få info om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Har du forsøkt å snakke med flymuseet i Bodø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Arne Lockert Skrevet 6. desember 2009 Premium Medlem Del Skrevet 6. desember 2009 Det høres ut som en episode der to F-86 (tror jeg) kolliderte litt øst for Tolga. Den ene piloten forsøkte å nødlande på et islagt vann, men mislyktes og omkom. Den andre brukte fallskjermen og overlevde. For et par år siden ble en minneplakett avduket ved Kåsa samfunnshus i nærheten av ulykkesstedet. Både den overlevende piloten og den av dødes familie var til stede. Det ble utført et par langsomme overflygninger av tre F-16 fra Ørland i tett formasjon før de tok en rask lowpass på veg tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Digranes Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 2 thunderjet's kolliderte i i lufta over Strand komune i 1953. Begge pilotene omkom. http://www.strandhistorie.no/artikler%20avisutklipp.html#jager Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Thoresen Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Må jo være en utrolig merkelig følelse å vite at grunnen til at du er til er sannsynligvis pga. en flyulykke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Her er noen mid-air ulykker: 28.09.50 Enebakk Vampire 336skv. 11.01.52 Nesodden Vampire 337skv. 15.06.52 Åsen F.Cornell LFS. 13.09.52 Sørkedalen F-84G 334skv. 23.05.55 v Lillehammer F-84G 336skv. 16.11.55 Utsira F-84G 334skv. 10.01.56 Ertvågøya F-84G 338skv. 27.09.56 Svartisen F-84G 334skv. 21.01.60 Tolga F-84G 338skv. Det har også vært noen terrengkollisjoner med fly i formasjon. Hvis du vet etternavn, så kan jeg kanskje finne mere. Gjerne på PM. Jan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 2 thunderjet's kolliderte i i lufta over Strand komune i 1953. Begge pilotene omkom.http://www.strandhistorie.no/artikler%20avisutklipp.html#jager Herregud, jeg bor jo en km borte fra den plassen der jeg! Det samme gjelder flykræsjen nedenfor, ser den fjelltoppen HVER dag :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Takker for all hjelp så langt. Var ganske mange ulykker, skal se om jeg finner flere detaljer. Grunnen til at dette var litt ironisk var egentlig denne situasjonen. Kan sikkert skrive et innlegg om den hendelsen, om noen er intressert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Gjerne!! Vært nysgjerrig på den virkelige hendelsen lenge, for media har en tendens til å vri og vende på ting. Og jeg må ærlig innrømme at jeg tenkte på dere i Os Aeroklubb, ulykken skjedde når vi i Haugaland Seilflyklubb var på vår årlige tur til Voss - og temaet den dagen er det nok ingen bombe hva gikk i Men, bra det endte godt og at det ikke skremte noen bort fra sporten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Absolutt vært interessant å høre om det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.