Gå til innhold

Aslak flyr low cost


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Kim,

 

Du får oppleve tresmak i rævva og hårtusten fra naboen foran deg, og blir garantert plassert ved siden av den feiteste reisekumpanjongen i historien.

 

EK? De har den dårligste handlingen i verden, og min erfaring med de er lost luggage. Ikke én gang, men tre!

 

Hva skal man med 400 kanaler på inflight entertainment

system hvis det crasher 30 minutter etter avgang?

 

Den første delen er en generell betraktning av flyreiser på economy. Hca det gjelder EK, så er det desidert det verste av fullserviceselskapene jeg har reist med. Det er bare sånn det er. Det flommer ikke over av EK ansatte her inne, så jeg tok sjansen.

 

London er sliten og der ser du ingenting. Security er så hyper at jeg personlig unngår LHR på alle mine privatreiser.

 

Dubai airport er et mekka dersom du er kvinnfolk eller homo. Shopping for alle penga.

 

Nye Bangkok er elendig.

 

Dette har ingenting med flyselskap å gjøre?

 

 

Jeg har aldri sagt at jeg jobber for et HiCost (hva er egentlig det for noe) selskap, jeg sier at jeg ikke jobber for et LoCo selskap. Det er en viss forskjell. Dere skal ikke ta det så tungt at jeg er en RL pilot som ikke akkurat har lyst til å advertere min FS interesse.

 

Du kan få noen selskap jeg har hatt veldig bra erfaring med, ikke i noen spesiell rekkefølge:

 

-Qantas

-Malaysian

-SAS

-Etihad

-Qatar

-Lufthansa

 

Nederst ligger, verste først:

 

-Air Asia

-Emirates

-KLM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å utsette på den behandligen, Torbjørn. Dere ligger tydeligvis et hakk over FR hva gjelder kundebehandling.

 

På den annen side så skal jeg ikke dra frem eksempler på at Easy ikke alltid gjør som du sier, det kan folk finne på nettet selv.

 

Som jeg leste den siste setningen din, så virket det som at du antydet at "andre" ikke respekterer minima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første delen er en generell betraktning av flyreiser på economy. Hca det gjelder EK' date=' så er det desidert det verste av fullserviceselskapene jeg har reist med. Det er bare sånn det er. Det flommer ikke over av EK ansatte her inne, så jeg tok sjansen.

[/quote']

 

Jeg har ingen problemer med at folk har forskjellige

synspunkter angående flyselskaper og diverse.

Mitt poeng var at jeg slet med å finne noe særlig positivt å finne fra deg i dine poster. For det meste har det gått i negative synspunkter.

 

Dette har ingenting med flyselskap å gjøre?

Nei' date=' men det har noe med den gjengående negativiteten jeg leser om , og den er lett å bli litt smålei av. ;) No offence!

 

 

Jeg har aldri sagt at jeg jobber for et HiCost (hva er egentlig det for noe) selskap, jeg sier at jeg ikke jobber for et LoCo selskap. Det er en viss forskjell. Dere skal ikke ta det så tungt at jeg er en RL pilot som ikke akkurat har lyst til å advertere min FS interesse.

 

Jeg tar det overhodet ikke tungt at du ikke adverterer om din interesse. Men da vet heller ikke jeg hvordan jeg skal forholde meg til deg og ditt forhold til LoCo. Da går jeg ut ifra at du er mer vant til nettverksselskaper.

Det er sånn det blir når man ikke får alle faktaene på bordet.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i.

 

Det er også andre ting som er interessant hos dere om dagen:

 

http://www.pprune.org/terms-endearment/396671-easy-worse-than-ryanair.html

 

Grei lesning for de som mener billige billetter for ansatte er det største problemet i industrien, og som mener at når vi snakker om en degradering av flyveryrket, så er det bare sutring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei lesning for de som mener billige billetter for ansatte er det største problemet i industrien, og som mener at når vi snakker om en degradering av flyveryrket, så er det bare sutring.

 

For noe tøys.

 

Det er politikere og luftfartsmyndighetene som setter rammevilkår for flyselskapers drift og sikkerhet her i verden.

Selskaper som bryter disse spillereglene for å bli mer konkurransedyktige

vil selvsagt ingen ha!!

 

Når det gjelder lønn for piloter, så er det desverre for dere i stor grad "tilbud og etterspørsel" som gjelder sammen med fagforeninger.

I disse finanskrise tider er det stort overskudd av piloter som gjør at

lønningene presses ned i de selskaper med få fagforeninger. De med

mange store sterke fagforeninger som ikke klarer å omstille seg (f.eks SAS med 35 fagforeninger) vil gå konkurs. Thats life - survival of the fittest!

 

Når det gjelder ID reiser så var det ironi.

Ta f.eks SAS Norge med 3500 ansatte. Hvis hver av dem tar ut 10 reiser i året, blir det 35000 passasjerer (tur/retur) = 70.000 reiser i KUN

SAS Norge. Med andre ord rundt 500 stk B737'er som årlig flyr

rundt med gratis SAS passasjerer i Norge allene.

 

At du ikke ser at dette har en betydlig verdi er ganske utrolig.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe nytt at "low-timere" vil ha det de kan få, og at litt er bedre enn ingenting.

 

Dette er et uheldig resultat av hele bransjen i sin helhet (som er oppslukt av grådighet og stort sett har kuttet alt som heter sponsorert utdanning), ikke bare lavpris-selskaper.

 

 

Men nok diskusjon om det... Har egentlig ikke motivasjon til å diskutere slikt med en som nekter å si hvor han selv jobber. Jeg har nå mine tanker om folk som hevder ting, men aldri vil gi mer detaljer, om hvorvidt de er hva og hvem de hevder de er.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

I og med at du ikke er noe serlig firkanta, he he, så må jeg vel påpeke at man betaler vell ikke noe når det er 0.-

 

Skal det være så skal det være...ha ha.

 

Ingen ting overføres, dermed ingen ting betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten W. Melhuus,

Kjenner ingen andre bransjer hvor ansatte får 90% rabatt på varer og tjenester

Ansatte i NSB reiser GRATIS. Det samme gjelder ansatte i de fleste buss-selskaper.

Det er jo ut i fra prinsippet om at "toget/bussen/flyet" går jo uansett, derfor; så fremt det er ledige plasser på flyet kommer man med. Prisen som du sier er 90% rabatt, det er av fullpris, så jeg har opplevd at ID-pris er dyrere enn en vanlig "billig-/lavprisbillett". Det kommer litt an på strekningen man skal fly.

 

I alle jobber har man vel frynsegoder av ulik art. Feks en kompis som er snekker; han skal bygge seg hus og får 20% på alt material. Da snakker vi store beløp, flere hundretusen kroner spart. Regner med det samme gjelder elektrikere/rørleggere. At prisene for oss som ikke er snekker/rørlegger/elektriker etc ville gått ned hvis de ansatte ikke hadde fått rabatt er bare tull.

 

Selv om man har tilgang til billige billetter betyr det ikke at man konstant benytter seg av dem. At det er verdt "utrolig mye i lønn(netto)" er jeg uenig i. Det er ihvertfall andre yrker som har langt større utbytte av sine frynsegoder. Jeg kjøpte "vanlig" billett til USA i sommer, selv om jeg har ID-billetter med kanskje 70-80% av verdens flyselskaper, også med Continental som jeg reiste med på den turen.

 

Men du må ikke tro at det er bare i FullService selskaper man reiser på ID-billetter. Stort sett alle selskaper, også LoCost, har ID-billetter av en eller annen type.

 

Det var mine 2 øre, uten noen form for sjult agenda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten komikveld når noen tror at vi stort sett ikke gjør noe annet enn å fly gratis rundt i verden på fritiden.

 

La oss ta noen fakta om ID billetter. Morten Husby har allerede nevnt noen.

 

-Billettene er ikke gratis. (LoCo tror jeg gir gratis billetter på sine egne nettverk?, men de har ingen avtaler med andre selskap)

-Selskapene taper ikke på disse billettene.

-Man kan kun reise dersom det finnes ledige seter.

-Det blir aldri satt av en fullprispassasjer pga ID reiser.

-Billettprisen har gått opp.

-Billettprisen varierer fra selskap til selskap.

-Ofte er ID billettene dyrere enn billige regulære billetter.

-Billettene er gradert i pris/prioritet. Dyrere billetter kan bekreftes, men man er aldri garantert plass.

 

Siden ansatte ofte har lyst til å reise når alle andre reiser, så er det nær umulig å bruke disse billettene i høysesongene.

 

Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å diskutere dette med en som har null snøring på området. Så dette får bli punktum fra min side hva gjelder ID billetter.

 

Til Torbjørn,

 

Greit nok, men utviklingen er skremmende. I Norge gjør NAS noe lignende, med bruk av kontraktspiloter uten rettigheter overhodet. For ikke å glemme den utstrakte bruken av "lærlinger" i kabinen. Jeg vet ikke om de enda driver på med dette.

Hva gjelder FR, så er jeg mildest talt sjokkert over å se Olav Thon i clinch med MoL på Rygge. At han går arm i arm med et selskap som sparker ansatte på dagen dersom de så mye som nevner ordet "fagforening" er mildeste talt underlig.

 

Penga snakker...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Selskapene taper ikke på disse billettene.

 

1. De taper differansen mellom fullpris og ID biletten.

(Eller påstår du at du ville sluttet å reise på ferie hvis du ikke fikk ID billetter? Isåfall er det en innrømmelse av hvor gunstig frynsegode

dette egentlig er)

 

2. Mange må gjøre en ekstra jobb for at du skal ut å fly som både koster

penger og krever kapasitet.

-> Innsjekk

-> security

-> Bagasjehåndtering

-> Mat

-> kabinpersonalet

-> etc

 

3. De taper din andel av fuel kostnaden, pga økt vekt.

 

Gidder heller ikke diskutere mer med en som til de grader har dratt ned

gardinen for hvordan verden fungerer og ikke spiller med åpne kort.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De taper differansen mellom fullpris og ID biletten.

(Eller påstår du at du ville sluttet å reise på ferie hvis du ikke fikk ID billetter? Isåfall er det en innrømmelse av hvor gunstig frynsegode dette egentlig er)

Med alle de på dette forumet som sier de ikke reiser med fly uten at prisen ligger på 100-lappen' date=' så faller vel i grunnen dette argumentet i fisk. Billige biletter = økt reiseaktivitet. Husk også det som er sagt om at ID biletter prioriteres lavere enn normalt betalende

 

2. Mange må gjøre en ekstra jobb for at du skal ut å fly som både koster

penger og krever kapasitet.

-> Innsjekk

-> security

-> Bagasjehåndtering

-> Mat

-> kabinpersonalet

-> etc

Før du begynner å snakke om hvordan selskapene taper penger på ID biletter er det et par spørsmål du har glemt å stille:

-> Dekkes de overnevnte kostnader av det som er betalt på ID biletten?

-> Regnes ID biletter som et "trivdselstiltak" innad i selskapet? Verdien av trivdsel er ofte vanskelig å fastsette i kroner og øre.

-> Har den ansatte ansvarsoppgaver på turen som en vanlig reisende ikke har "should need arise"?

 

3. De taper din andel av fuel kostnaden' date=' pga økt vekt.[/quote']

Igjen: kan det ikke være at dette dekkes av ID biletten?

 

Til sist: vis meg den jobben som ikke har frynsegoder. Selv som deltidsansatt i Coop har vi enkelte frynsegoder, selv om de ikke nødvendigvis kan måle seg med ID biletter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle de på dette forumet som sier de ikke reiser med fly uten at prisen ligger på 100-lappen, så faller vel i grunnen dette argumentet i fisk. Billige biletter = økt reiseaktivitet. Husk også det som er sagt om at ID biletter prioriteres lavere enn normalt betalende

 

Les pkt 1 en gang til, sakte....

 

Igjen: kan det ikke være at dette dekkes av ID biletten?

 

Hvis flyselskapenes kostnader hadde vært kun 10% av omsettningen

ville vel de fleste av oss startet ett flyselskap..

 

Mulig jeg tar feil, men ID biletten skal vel primært dekke avgifter

til staten o.l.

 

M

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les pkt 1 en gang til' date=' sakte....[/quote']

Tør jeg foreslå at du leser den delen om at ID biletter ofte er dyrere enn normale billigbiletter?

Hvis flyselskapenes kostnader hadde vært kun 10% av omsettningen ville vel de fleste av oss startet ett flyselskap..

 

Mulig jeg tar feil' date=' men ID biletten skal vel primært dekke avgifter til staten o.l.[/quote']

Da har jeg 2 spørsmål: er ID bilettene fremdeles på 10% av fullpris?

Og hvilken "fullpris" er det vi snakker om? Snakker vi om en "Full Flex" (evt. annet navn for den dyrest tilgjengelige biletten på flyvningen)? Eller ligger det andre beregninger inne i bildet?

 

Mitt poeng er at jeg ikke ønsker å uttale meg negativt før slike fakta ligger på bordet som et minimum. Ta også i mentet at bedrifter har lov til å kostnadsføre utgifter til "trivdselstiltak" på skatteseddelen. Hvorvidt ID reiser kommer under disse bestemmelsene vet jeg ikke. En annen vurdering er hva selskapet selv mener de får igjen for å tilby ID biletter i form av en mer ettertraktet arbeidsplass (tiltrekker flere og potensielt bedre kvalifiserte søkere til ledige stillinger), mindre "gjennomtrekk" av ansatte (mer erfaren og proffesjonell arbeidsstyrke), og en rekke andre faktorer.

 

Så var det igjen mitt spørsmål om hvorvidt de som reiser på ID bilett faktisk har (standby-)ansvarsoppgaver tilknyttet flyvningen? Det å få betalt for å være på "standby" er tross alt heller ikke uvanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De taper differansen mellom fullpris og ID biletten.

(Eller påstår du at du ville sluttet å reise på ferie hvis du ikke fikk ID billetter? Isåfall er det en innrømmelse av hvor gunstig frynsegode

dette egentlig er)

 

Her er du jo helt på villspor...

Hele poenget med ID-billetter er at det setet ville stått ledig ettersom ingen har kjøpt fullpris-billetter nok til å fylle setene.

Og da tjener vel selskapet MERE på å ta med en på ID som har betalt i allefall for å dekke opp utgiftene selskapet har på alt dette du nevner lenger ned, så slipper de å fly med tomme seter, som er en forutsetning for at du skal ha noen som helst mulighet for å komme med på flyet hvis du reiser på ID.

 

 

2. Mange må gjøre en ekstra jobb for at du skal ut å fly som både koster

penger og krever kapasitet.

-> Innsjekk

-> security

-> Bagasjehåndtering

-> Mat

-> kabinpersonalet

 

Alt dette er ting man betaler for også på ID-billetter.

Alle avgifter som staten tar for å dekke security etc må man betale for på lik linje som fullpris-billetter.

Det er langt fra gratis å reise på ID om du tror det, og skal du være garantert å komme frem, evt rekke noe i tide så må man kjøpe seg en fullprisbillett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...