Gå til innhold

Min helg i Lelystad.


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Stor FS-helg i Lelystad, mange fra forumet dro nedover. Jeg tok meg en tur med Catalina`n, som flymusèet der nede var interessert i å bytte mot en DC-2.

 

lel1.jpg

 

lel2.jpg

 

lel3.jpg

Parkerte foran det gamle tårnet til Schipol Airport, og stakk innom musèet for å kikke etter Gunnar og gjengen. Traff ingen av de, så jeg regner med de hærja rundt i Amsterdam fremdeles :grin: .

 

lel4.jpg

Da kunne jeg likegodt gjøre det jeg var kommet for, å prøvefly en av de siste flybare DC-2 som finnes.

 

lel5.jpg

Jeg er nok ikke så stødig i å håndtere slike gamle klenodier som jeg trodde, for jeg klarte å tappe batteriene flere ganger før hun så mye som beveget en av propellene :blush: .

 

lel6.jpg

Ikke var hun særlig samarbeidsvillig med bremsene heller, for jeg ødela nesten alt av grøntareal på Lelystad, før jeg klarte å line opp til take off.

 

lel7.jpg

Det ble også flere runder innom flight manual, før en utålmodig flygeleder endelig fikk meg avgårde.

 

lel8.jpg

Ei stund virket det som dette skulle bli en solskinnstur, men så startet de virkelige problemene. Først passerte jeg tillatt hastighet for å ha hjulene nede, så de forble nede og i vranglås.

 

lel9.jpg

Deretter forsvant alt jeg trengte av hydraulikk, og så begynte motorene å fuske, flapsen ville ikke ned og til slutt begynte det å lyse i varsellampene for brann.

 

lel10.jpg

Siste utvei ble MAY DAY, og med nød og neppe klarte jeg å fullføre en meget avkortet landingsrunde tilbake til Lelystad, og igjen gikk det ut over siste rest av grøntareal, da det ikke var fnugg av bremser til å stoppe utysket. Etterlot DC-2ern med blandede følelser, og trøstefløy hjem i min trofaste Catalina. Tror jeg må ta en grundigere gjennomgang av flight manual, før jeg igjen tør sette meg i cockpit på DC-2 :cry: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takker for hyggelig respons.

 

Veldig bra. Den DC-2en ligner mye på MAAM DC-3. Både ser og høres ut som de har gjort en god jobb med den.

Flink til å lage historier var han også. Håper ikke det blir alt for mange av dem i jobb-sammenheng

 

He he, historien er nesten fra virkeligheten. Bortsett fra at Lelystad og det hele foregikk virtuelt, så var hendelsesforløpet i DC-2ern selvopplevd. De har gått veldig langt i å lage den realistisk, så modellen er nesten plagsomt vanskelig å fly. DC-3 fra MAAM var såre enkel i forhold. Er i øyeblikket usikker på om jeg liker det eller ikke, for selv etter nøye studier av forseggjort flight manual, har jeg enda ikke klart å utføre prosedyrene riktig.

Enten får jeg ikke start på dævelskapen, eller så dør motorene like etter take off, uansett går noe galt på hver tur, og nå tør jeg søren ikke fly spetakkelet mer :cry: .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hehe artig story dette her. Den toeren ser skikkeleg flott ut. Men litt for moderne avionikk i den til å vere ein så gamal maskin

 

Tjaaa? Denne DC-2 utgaven er visstnok nøyaktig kopi av den de har i Lelystad, og der har de puttet inn Garmin m.m. for å bedre navigasjonen. Men det følger også med en modell som er litt enklere utrustet. Ellers er 2ern langt fra moderne, med et håpløst gammeldags rituale for håndtering av motorene :cry: . Jeg begynner å få tak på det, men det skal lite til før sylindertemperaturene stiger, med brann og greier som resultat. Ikke er hun enkel å lande heller, for det er nesten umulig å få ned hastigheten på vei nedover, og man må ikke tenke på å sette ut hjul eller flaps før man er under 87 knots :blush: . Men hun flyter silkemykt og lett i forhold til frames, og du skulle hørt på lyden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Storken» (Uiver betyr stork) stod parkert i en av hangarene på området. Og der luktet det en herlig blanding av fersk maling og olje. Jeg tok noen foto, og er de bra nok, blir de nok publisert.

 

Det var imidlertid ikke noe hjelp i å dra helt til Nederland for å skaffe seg Lelystad og FSX DC-2'en. Disse viser seg å kun være tilgjengelig via download. Så da er det bare å sette i gang med å laste ned... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Gratulerer med begge! Lelystad X er et veldig bra scenery, og selv med AI-trafikk belaster det nesten ikke frames.

 

Mer spent er jeg på dine erfaringer med DC-2ern. Som sagt "online" sliter jeg med å gi dama rett behandling, så jeg må antakelig lære meg noen triks av en pilot med mer fartstid enn det jeg kan skryte av :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer tilbake med synspunkter når jeg har fått flydd denne maskina litt. Har så vidt tatt en runde på Lelystad og hadde ikke noen nevnevedige problemer annet enn at jeg synes at denne modellen må flys ned på rullebanen. Mye nese nedover, men den skal kanskje være sånn. Viktig å passe på rpm og oljetemp. Fant ingen cowl flaps. Må vel lese manualen kanskje :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Se der ja, da er du godt i gang :grin: . DC-2 har ikke cowl flaps, en av grunnene til at det er vanskelig å holde sylindertemp nede. Ellers er jeg enig at den må flys ned på rullebanen, men samtidig er det nesten umulig å holde seg under 87 knots, selv med fulle flaps. Jeg prøver også å fly lang og flat finale, og det har gått bra et godt stykke nedover ( den flyter noe helt vannvittig hvis det er lite motvind), men så faller oljetrykket til rødt pga for lav motorsetting :crazy: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med moderne navigasjons utstyr i disse klasikerne fikk jeg forklart av ene piloten på DC3n i Sandefjord var ett Euro krav. De hadde også måtte montere slik navigasjons utstyr i den og om jeg ikke husker feil var det for å kunne fly i Europa og ikke ett absolut krav for ett veteranfly som kun skulle fly innad i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...