Gå til innhold

Småfly styrtet ved Sandane


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Ja begge var jo erfarne piloter, men iflg vitneutsagn må det ha skjedd en fatal teknisk svikt. Etter en low approach på Sandane gjorde flyet en turn, bikket over og gikk i spinn. Pilotene klarte å få kontroll men mistet for mye høyde, flyet sneiet noen tretopper før det traff sjøen med voldsom kraft, og pilotene omkom momentant. Dette opplyste politiet i dag.

 

Det skal bli interesant å få vite hvorfor dette egentlig skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kristoffer Rivedal:

Hvilken flytype var det? De sier bare hjemmebygget på tv.

LN-JAN var en Sequoia Falco, ofte omtalt som "The Ferrari of the air"...

 

Falco er, som tidligere nevnt, et fly man bygger selv. Flytypen fløy for første gang i 1955 og er fremdeles betraktet av mange som noe av det "hotteste" du kan bygge selv. De fleste av typen som er bygget har en motor med 160 hk, og kan med den holde en cruisefart på over 170 kts, så vi snakker om et raskt fly. Med en flytid på omtrent 6 timer så får man lagt unna litt avstand på hver tank iallefall.

 

Om jeg ikke husker feil så er det kun 2 Falco's som har blitt bygget her i landet:

Bjørn Eriksen sin LN-LCA som ble solgt ut av landet i 1996 og Jan Waldahl's LN-JAN som nå kræsjet.

 

LN-LCA i Oshkosh

 

LN-JAN

 

Det finnes masse info om Sequoia Falco på Sequoia sine hjemmesider HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frågan är om en Falco som är så lätt har energi nog att vinna höjd vid motorbortfall..?

Men ett tänkbart scenario är motorstopp under/efter lowpass. Den är klassisk eftersom du inte märker något, alt. inte sker något, föränn du drar upp. Att försöka vända till RWY efter motorstopp är också ett klassiskt problem... Säkrast är att gå rakt fram och göra en kontrollerad nödlandning istället för att vända om och riskera stall.

 

Har prövat simulerade motor stopp med 180 grader retursväng till RWY. Det bär emot att sänka näsan och hålla hastigheten (eg. AoA) när din överlevnadsinstinkt säger att du ska hålla höjden...

 

Men när det är sagt så är det flera som dräpt sig själva i lowpass med fullt fungerande flyg också...

 

Vad som hände Falcon i Sandane vet jag inget om, jag bara ställer upp möjliga hypoteser.

 

Tragisk olycka var det i alla fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, et seilfly veier jo heller ikke så mye, men du komme deg bra opp etter en lowpass, 7-800 fot og Falcoen er veldig clean den og. Men det psykologiske aspektet med at man har lyst til å løfte nesen fordi man synes man er lavt er jo selvsagt der.

Når det gjelder denne saken var det vel snakk om at vrakrestene var spredt over et stort område og man antok at de hadde truffet bakken/vannet med mye energi.

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-800 fot burde vel være nok til å returnere til rwy om alt gjøres riktig. Nå er sikkert flytypen endel annerledes enn c172, men under skoling demonstrerte instruktøren motorbortfall i 500 fot agl, og returnerte til rwy igjen med motor på tomgang. Personlig har jeg kun utført retur til bane ifra 800 fot agl med 172, men det går veldig greit.

 

Men jeg vil absolutt ikke forsøke og returnere til rwy ifra 500 fot med TB10, det går garantert ikke "[smil]" den faller som en F16 når motoren kuttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodå, det räcker med 7-800', om allt går bra och utföres på rätt sätt... Men då ska man ta den med en gång.

Inte någon marginal till beslutsångest där inte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvis en tar av når det blåser ganske mye forfra, og får motorkutt, er det beste da å prøve å snu og lande på asfalt med større bakkehastighet, eller er det beste av de to ondene å 'lande' mot vinden?

 

Og, disse 'hotte' flytypene, har ikke de normalt mye større steilehastighet enn C172 og liknende? Vil de med dette da også 'oppføre seg anderledes' hvis en holder stikka i magen etter stall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på...

 

Det bästa är att öva sig på sådana saker på de flygplatser man använder ofta, för att se vilken höjd man måste ha för att kunna komma tillbaka.

 

Men om man kan vända säkert, så skulle jag föredra en medvindslandning mot att gå i skogen. Men jag skulle inte chansa! Bara om jag var säker på att komma tillbaka!

Annars är det bättre att krascha kontrollerat i buskar/liten skog än att stalla i ett försök att komma hem.

 

Vissa flygtyper är känsligare/mer kritiska än andra. En C-172 ska du jobba bra med för att spinna. Andra maskiner spinner väldigt gärna. En krapp sväng med hög nos utan motor kan leda till en våldsam assymetrisk stall, d.v.s. att ena vingen stallar och flyget viker sig in i en spin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en "high-speed-stall" hva skjer?

 

Tipper flyet fikk motor problemer etter å ha passert stripa. Å lande rett frem er rett i havet. Flygeren visste da at fly ble ødlagt. Tipper at dem prøvde å snu tilbake til stripa. PGA lav høyde og stall i svingen gikk ikke det.

 

Får vel vente å se hva kommisjonen kommer frem til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om denne saken, men får du motorproblemer i en lowpass med et fly som Falcoen vil du kunne utnytte den store hastigheten til å klatre endel etterpå.

En highspeed stall er egentlig det samme som en hvilken som helst stall. Du går over kritisk angrepsvinkel, noe som kan skje i en hvilken som helst hastighet.

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...