Gå til innhold

Null flyskole på UiT


Anbefalte innlegg

Hørte nettopp på radioen at det ikke finnes penger til leie av lokalene i Bardufoss. Dermed står universitet i Tromsø uten lokaler, og flylinja vil sannsynligvis legges ned.

 

Kjedelig for folk som meg, som tenker på å ta flygerutdanning. Da er det vel Lund's i Sverige som er neste alternativ.

 

Link: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6740994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel regnet med at det er slik det ville ende, helt siden det ikke kom noen penger i det reviderte nasjonalbudsjettet.

 

Dette vil ikke påvirke oss nevneverdig da universitetet er pliktet til å fullføre vår utdannelse uansett, men det er trist at vi var de eneste som fikk denne muligheten.

 

Det finnes fortsatt et annet alternativ og det er TFHS (eller LUSA som de ønsker å bli kalt heretter). Men de har for øyeblikket bare "tillatelse" til å operere frem til 2013, så det neste kullet de tar inn i 2010, kan være det siste. Så hvis man planlegger å søke, så hadde jeg gjort før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de avvikle Lund's også?! Kan ikke politikerne gi oss som ønsker å bli flygere litt fred da... :crazy:

Heldigvis så skal jeg søke meg videre i 2010, så det blir vel Sverige da.

 

Rolf Arne, går du på Lund's nå? Hvordan er utfordringene med å utdanne seg i Sverige kontra Norge? Hvilket karaktersnitt lå dere på som kom inn på linja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går teoretisk sett på UiT sin Bachelor in Aviation linje som nå "offisielt" har blitt lagt ned for nye kull, men i praksis er jeg student hos TFHS da det er de som utdanner oss som piloter i henhold til ATPL ab-initio opplegget de brukte før.

 

Det er ikke noe problem å utdanne seg i Sverige istedenfor Norge, da du får JAA sertifikat uansett. Forskjellen mellom TFHS og andre flyskoler er at deres elever får et MPL sertifikat istedenfor CPL. Dvs. at utdannelsen deres er rettet mot at de skal rett inn i høyresetet til et forehåndsvalgt flyselskap når de er ferdig på TFHS.

(dette gjelder da ikke oss som får vanlig CPL/ATPL + MCC)

 

Hos oss endte primærkvoten på rundt 50 poeng og sekundærkvoten på 57, men hvordan det pleier å være på TFHS sine inntak vet jeg ikke. Du finner sikkert noen tråder her eller på PilotForum.no om opptaket til TFHS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen parti egentlig har noe priortitet på att Norge skal kiunne være uavhengig andre land for å utdanne sine egne flygere. Til nå har det jo stort sett vært opp til de som kommer gjennom nåløyet i forsvaret og de som har nok økonomisk resurser til å dra utenlands som er flyger grunnlaget i Norge. Skammelig etter mitt syn da vi tross alt er avhengig av denne delen av innfrastrukturen. Til den som tror på SV og AP i dette kan jeg bare si glem det. Der skal de heller satste på lyntog, noe som vil koste mange ganger den økonomiske støtta kortdistanse flyplassene koster samfunnet. De følger ikke akurat med i tiden der i gården for å si det mildt.

Om FRP har noe om syn og/eller sak omkring dette må jeg isåfall sjekke ut før jeg utaler meg, men tror heller ikke de har denne saken på tapeten, hvertfall ikke av det mest sentrale. Uansett er det skammelig for ett så rikt land og som har vært så avhengig av luftfarten både sivilt og i forsvars samenheng att vi ikke har vært i stand til å utdanne våre egne piloter i større grad enn vi gjør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Arne: det er flott at politikerne i Tromsø engasjerer seg! Spørsmålet er vel om regjeringen gidder å høre på politikere så langt nord som i Tromsø... For min del så er det vel altfor mye å håpe på å få NAC oppe å gå igjen til jeg skal søke høyere utdanning, til våren.

 

Hvordan er mulighetene for å søke seg inn på universiteter i andre land? Jeg sikter jo til Lund's. Kan jeg søke meg direkte ned dit? Jeg har sendt de mail for noen dager siden, men de har ennå ikke svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius: Jeg kan ikke mye om søknadsprosessen til TFHS da jeg kom hit via UiT, men så vidt jeg vet kan hvem som helst søke så lenge de oppfyller TFHS sine krav:

 

Gymnasieskola med vitnemål fra den videregående skolen

 

Engelska: Engelsk grunnkurs + engelska 1 (5+5 vt eller 5+3 vt)

 

Matematik: 1MA+2MN/MX eller 2MS72MY (5+5 vt)

 

Fysik: 1NA+2FY+3FY (5+5+5 vt)

 

Betygskrav 2

 

Hvis du sliter med å komme i kontakt med representanter fra TFHS eller hvis du var ute etter noen andre elever som vet mer om hvordan søknadsprosessen foregår enn meg, så send meg en PM så skal jeg se om jeg ikke kan være til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor fint det kan være med en utdannelse for flygere finansiert av staten i Norge, kan jeg vel forstå at dette ikke ses på som noen prioritert oppgave fra en politikers ståsted. Og med tanke på hvor mange nordmenn som flyr utenlands og antallet arbeidsledige piloter kan man ikke akkurat snakke om noen mangel på norske piloter som argument for en slik utdannelse heller. Synd, men det er nå slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...