Gå til innhold

[Vatsim] Bergen Overload, 16 august 18-22 lokal


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

ENBR_Overload_500x100.jpg

 

Vacc Scandinavia inviterer deg til Overload på Bergen Lufthavn Flesland Søndag 16. August! Vi kan tilby FULL staffing av alle ATC possisjoner på Flesland fra 18-22 lokaltid (16-20utc tid).

 

Bergen Lufthavn Flesland ligger ca 20 kilometer sør for Bergen sentrum og er Norges nest største flyplass med omlag 5 millioner passasjerer årlig. Flyplassen ligger på Norges vestkyst og er derfor utsatt for røft vær som kommer inn fra Nordsjøen på vinterstid. Ettersom dette er et sommerevent krysser vi fingrene for sol og en blå himmel full av fly.

 

Andre flyplasser i Norge, Sverige og Danmark med under en times flytur til/fra Bergen vil også bli online denne kvelden.

 

For kart, scenery og prosedyrer kan du besøke vår Flyplass side for Bergen Lufthavn Flesland.

 

For mer informasjon om dette og andre event, besøk vår Event Kalender

 

Med Vennlig Hilsen

VACCSCA Event

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mats Brendesæter

Det er litt greit at man har gode kunnskaper om flyging og at man kan kontrollere maskinen man flyr og svare hurtig under slikte eventer. Tenker på at det kan fort bli mye trafikk hvor traffic flowen også er litt opp til pilotene. Så det er veldig greit å ha et par timer logget på vatsim med mindre man kan alt fra før fra annen erfaring. Bare et tips. Snakker av erfaring fra andre eventer fks. Frankfurt hvor jeg har hatt go around pga.. folk som ikke klarer å styre flyet eller kommunisere pågrunn av for lite erfaring. Eller vil jeg si at jeg kommer og det blir bra. Endelig noe skikkelig på Flesland. Blir vell stand på parking i morgen om du ikke er tidlig ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle

 

Må bare få dette ur systemet mitt!!! Hvis du IKKE er PROFF, HOLD DEG UNNA EVENTS!!!! Jeg prøvde en gang for nesten ett år siden og det ble bare kjeft fra Proffene! Ok jeg klarte å drite meg ut MEN...... Det er vel slik at Proffene ALDRIG har vært nybegynnere.

 

Jeg har nå over 900 timer på VATSIM og ville ALDRIG ens prøve meg på et event, DET er i hvert fall sikkert. Hvor trivelige og snille ALLE er her på forumet, og det mener jeg ærlig, så er det fortsatt VI og DEM når det gjelder.

 

Merklig at vi "duster" er brukbare når noen må ha piloter for å bli godkjent som ATC!!!

 

 

Jack J Jackson

Surprompen i Spania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPP Karl Johan.. :o

Ja fra Østbanen og opp hadde det blitt en MEGET spektakulær første kjøretime!! Det er nemlig en GÅ..gate. :grin:

Karl Johan fra Egertorvet og opp til slottet er ikke spesielt traffikert av biler Gunnar, og den delen som ER "traffikert",er som nevnt fotgjengere,til 99.99%.(0.01% politihester/biler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Uansett så syns jeg att det er litt latterlig dette med VI og DEM!!! Event eller ikke event, noen sted må man begynne og for meg blir det litt trist når dere "proffer" så tydlig forteller at "dere nybegynnere betyr ikke en d..tt i vår sandkasse, men når vi trenger dere, ja da er dere velkomne"!

 

Dette har vi snakket om før, med samme konklusjon. Med alderens rett, ikke med noen erfaring som simmer eller med erfaringer ens nær dere "proffer", mener jeg at ødmykhet er noe man bør tenke på.

 

Med hvilken rett utelukker dere oss nybegynnere fra å være med på et event? Ok jeg er ikke så tett i pappen at jeg ikke skjønner at det KAN bli problemer MEN er ikke en ATC til for å løse problemer også med nybegynnere? Finnes det ikke problemer med nye piloter i det virkelige livet? Skal ikke en ATC/pilot kunne takkle også en nybegynnere? Hvis ett "blåbær" forstyrrer så er det vel kun å be vedkommende å logge av!

 

Nei jeg er virkeligen skuffet over denne attityden. Dessverre ger det meg ikke spesiellt mye interesse for å fly med Norske ATC:er, som jeg har hevet til skyene på mange flyforum på nettet, men også en Svensker kan ta feil, det har skjedd en gang før. ;-)))))

 

Sur, ja! Skuffet, ja! Vurderer å logga hver gang jeg ser at det er Norske ATC:er online, ja. Er det noen som bryr seg, nei! Men noen gang er det noen som må si i fra og hvis jeg er den dusten så tar jeg det.

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt til hissig du var uten at temaet er blitt diskutert skikkelig engang da Jack! :o

 

Men som Gunnar sier kan det bli som å kjøre sin første skoletime midt i Oslo sentrum! Om ikke Karl Johan var noe godt eksempel la oss ta Ring3, sinsenkrysset(rundkjøringen)!

 

Noen nybegynnere vil vel kunne takle å fly ut/inn av Bergen under morgendagens event, det tviler jeg ikke på men her vil jeg anta at det med fordel brukes voice communication og ikke teksting. Å fly ut vil vel kanskje være "lettere" enn inn og man kan også sikkert finne en luke eller tre hvor det er mindre stressnivå på frekvensen og kanskje atc har bedre tid til en nybegynner.

 

Jeg ville heller ikke anbefalt å logge på under eventet for å opparbeide sine første 0-10 vatsimtimer, men det er ingen som nekter noen å forsøke. Går det bra så vil det jo bare være en positiv opplevelse for pilot og kanskje også ATC men man bør nok føle seg trygg på hva man begir seg ut på her.

 

Selvfølgelig vil jo sånne her type event med suksess være den beste måten og friste ny-piloter til å fortsette med Vatsim da det helt sikkert gir mersmak! Men det får være opp til nybegynnerene selv om de føler seg klare for å logge på her!

 

Som tidligere nevnt i tråden vil det jo være en perfekt anlending til å observere komunikasjon mellom ATC og pilot, men vil da anbefale å sette seg i et småfly på en GA-parkering eller annet enn å stille opp med en 747 på gate!

 

 

 

 

Ønsker alle piloter og ATC en flott kveld i Bergen. Selv skal jeg gjøre noe mye mye viktigere, årets tribunekamp står jo får tur når man skal herje bortesvingen på Ullevaal vif-LSK

 

Forza Fugla! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, Jack;

At noe så enkelt skal bli til noe så vanskelig/kontroversielt har jeg problemer med å forstå. Et større event er ikke den beste plassen å begynne, det gjelder like godt for VATSIM som for IVAO. På samme måte er ikke rushtiden i Oslo sentrum det beste området å ha sin første kjøretime i.

 

Såklart, dersom du bor i Oslo vil du nok få kjøretimer i rushtrafikk etterhvert, og før du faktisk kjører opp til førerkort.

 

Du er ikke nødt til å være ekspert/proff for å fly til et større event, men det er et par ting du helst bør ha ombord før du setter avgårde på det;

- Være i stand til å høre forskjell på callsign, og gi respons når eget call. blir ropt opp. Dette er noe som stort sett kommer av seg selv når du har kommet innom et par bemannede posisjoner.

- Ha en grunnleggende forståelse for ting som "clerance limit" i den grad at du ikke bare plutselig svinger inn mot finalen eller andre steder på eget forgodtbefinnende (stort problem på ENGM overload den gang jeg var Director/Final App.)

- Forstå hvorfor "ground chart" er en god idé ;) (å kunne bruke kartet er heller ikke så dumt)

 

... ellers er det et pluss å kunne fly SID/STAR, samt å ha noenlunde god kontroll på standard frasologi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er HELT ENIG med hva dere sier om grunnkompetanse, MEN det er IKKE utelukket at en nybegynnere faktisk har den kompetansen/kjennskapen som dere peker på. Å ikke ha mer en kanskje 10 eller 0 timer online betyr IKKE at man ikke har noen peiling på hva man driver med. Jeg hadde det ikke og det har jeg ikke lagt noen skjul på og det er også grunn til at jeg avstår event og lignende.

 

Jeg mener fortsatt at de Norske ATC:ene er bland de beste i verlden, tar seg tid å hjelpe nybegynnere, ALLE her på forumet stiller opp til 110% med råd og hjelp til oss nybegynnere, poenget mitt er/var at jeg reagerer meget sterkt over attityden mot nybegynnere i det øyeblikk når det blir noe mer komplisert. Har sjekket en god del event også i Norge og fra tid til annen er det kun 2-3 piloter i gang samtidig med lang tid mellom start/landning og jeg har litt vansker med å se at det ikke ville være mulig for en nybegynner å få plass uten å forstyre. Det er vel ikke vanskelig å be vedkommende å logga av eller gi en kurs slik at han er ur veien hvs det er krise.

 

Så eksemplet med bilkjøring. Hvis jeg har kjørt privat i 50 timer og så får en kjøretime så trur jeg nok at med litt hjelp fra instruktøren så klarer jeg Karl Johann uten å være farlig i trafikken. Mange privatister kjører faktiskt bedre bil enn de som har brukt 50 timer på kjøreskolen.

 

Vi kan ta dette i en annen tråd da tråden her skal omhandle helt andre ting.

 

Skal med interesse "observere" å følge med. Kanskje til og med jeg kan lære meg noe.

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiller meg under deg her Jack.

men da må også vedkommene ha den kompetansen slik at du klarer å gjøre det controleren ber deg om å ikke bare "vimse" å gjør som en selv vill.

selfølgelig er du pilot i virkeligheten å vet hva du holder på med så er du jo en "veteran" i utgangs punktet.

men poenget var hvis du IKKE har denne kompetansen så er det en fordel å ikke hive seg på, for som sagt så kan det bli rimelig heftig til tider når det er mye trafikk.

 

å da er en nybegynner med 0 erfaring veldig "irriterende" om du skjønner for da er det jo flere fly i område samtidig å hvis en av de må ha hjelp hele tiden så hva skjer med de resterende? mindre tid til å navigere de, pga han ene som ikke vet hva han holder på med.

men selfølgelig ingen kan nekte deg å komme.. for all del.

enste er man BØR ha litt erfaring å kunne flytypen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt spørsmål til dere som sitter online i kveld. Hvilket groundchart forholder vi oss til? Jeg har tidligere blitt beskyldt for å ikke ha peiling på hva jeg driver med av ATC, fordi jeg fulgte instruksjonene til punkt og prikke. Så spørsmålet er: går vi for dagens Flesland? eller slik som det så ut for to år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som Tower controller kommer i hvertfall til å forholde meg til de "nyeste" kartene fra AIP Norway tror jeg. Av det jeg vet er både Euroscope-sectorfilen og nyeste VRC-sektorfilen laget etter dette.

 

Men skjønner godt at du er usikker, for Jeppesen (25.03.2009) er visst mer oppdatert enn Avinor sine bakkekart (02.08.2007). Så nå ble jeg litt usikker også. Per Kristian (ENBR_GND), hvilken leverandør mener du vi bør bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...