Gå til innhold

Dagens dramatikk på VATSIM!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Forhistorie:

Kl. 1830 UTC tok Iberworld A330-300 av fra Gardermoen med destinasjon Palma de Mallorca. Ombord var 385 ferielystne charterturister som var klare for litt kjøligere omgivelser.

Flytiden var beregnet til 3h 15min. Pilotene hadde estemert 19500 kg enroute fuel, og 6000 kg fuel ekstra for alternate og reserve.

Flyet suste nedover rullebanen på FLEX for å spare noen edle dråper ved avgang, V1, VR og V2, sistnevnte ved 148 knop. Alt gikk som planlagt, taxfree varene ble levert ut, mat servert og film satt igang.

Etterhvert som flymaskinen nærmet seg Nederland følte crewet at noe ikke stemte med fuel mengden. Etter en rask regnerunde viste det seg at det ikke ville være tilstrekkelig med fuel til å nå destinasjonen. Da pilotene ikke hadde fløyet denne flymaskinen før (velkommen til world of FS! :grin:) ble de pluttselig usikre på om fuel forbruket var per motor, eller sammenlagt for begge motorene. Pilotene håpet på det sistnevnte og fortsatte turen mens de nøye overvåket fuel nivået. I området rundt Paris ble det konkludert at det umulig kunne være nok fuel igjen på tankene ut i fra det som var beregnet for flighten. Med nærmere 8500 kg/h i fuel flow totalt begynte tankene å bli noe tørre..

Det ble da besluttet å diverte til en annen flyplass for å sjekke den tekniske statusen på flymaskinen. Valget stod mellom Toulouse og Marseille, valget falt på Marseille.

Descent ble påbegynt og passasjerene ble informert.. Rask estimat av gjenværende fuel tilsa at vi akkurat ville kunne lande, men å gå rundt ville ikke gjøre seg mulig.

Etterhvert som flymaskinen nærmet seg flyplassen ble landingsforbredelsene gjennomgått. Alt så bra ut, men det så ut til at vi akkurat hadde litt for stor hastighet for å klare å lande på første forsøk. Selv bruk av fulle flaps, understell og airbrake var nytteløst. Flaps up, gear retrackt og airbrake down, alt for å få minst mulig drag.

En krapp høyresving ble utført for å etablere oss på finale RWY 14L, høyden og farten var fin denne gang, men rundt 180' ut i svingen kunne vi se de siste kiloene med fuel forsvinne inn i forbrenningskammeret.. Alarmer hylte, and so did my co-pilot, det eneste som kunne overdøve dette var stillheten fra motorene, en stillhet ingen pilot ønsker å høre.

Pitch down, vi glir inn mot finalen, alt ser bra ut, dog etter forholdene.. Gear down, spoiler arm, flaps full.. Here we go!

Noe høyt og noe fort, men ned måtte vi. Flyet ble satt ned på bakken med ett kraft tak, dette resulterte i at hydralikken forsvant i bremsene! Vi var nå uten hjulbremser og uten mulighet for å reversere motorene, hjelpe og trøste!

Vi rullet stille og rolig nedover rullebanen, flaps og spoilers var ute så det ble en særdeles rolig oppbremsing. Ca. 200 m fra bane enden kom airbus'en til en full stopp. Av sikkerhetsmessige grunner ble flyet evakuert ved hjelp av sklier. Hverken passasjerer, mannskap eller flymaskin kommer seg til Mallorca i kveld, naturlig nok. Men ingen personer kom fysisk til skade, men både flyselskap og reiseselskap vil nok få en liten skramme etter denne hendelsen!

 

FSPassenger rapport:

Incident Report:

 

The right brake failed shortly after landing due to a rupture in the brake hydraulic system. The pilot was able to land the aircraft safely. The Captain has also declared an emergency before landing.

 

 

Report:

 

Flight Distance: 1,028 Nm Landing Speed: 175.88 kt

Time Airborne: 02h27:10 Landing Touchdown: -630.00 ft/m

Flight Time (block): 02h35:52 Landing Pitch: 6.46°

Time On Ground: 00h09:18 Landing Weight: 159279 kg

Average Speed: 419.17 kt Total Fuel Used: 25599 kg

Max. Altitude: FL 380 Fuel Not Used: 8 kg

Climb Time: 00h13:22 Climb Fuel Used: 6139 kg

Cruise Time: 01h13:13 Cruise Fuel Used: 12159 kg

Average Cruise Speed: 518.85 kt (M0.85) Cruise fuel/hour: 9964 kg (calc)

Descent Time: 01h00:35 Descent Fuel Used: 7300 kg

 

 

Passenger Opinion: Good flight (80%)

-Were in a better mood because they had food.

-Were pleased by the music on ground. A very nice addition to their flying experience.

-Were terrified by your "dive of death".

-Were terrified because of the problem during flight.

-Were relieved to land safely after an emergency.

-Wonder if they landed or if they crashed (hard landing).

 

 

Overall Flight Result: Perfect

 

Pilot Bonus points: 748 points

There was a problem aboard and you declared an emergency. (+150)

A problem occurred during flight but you landed safely, nice job. (+598)

 

Pilot's Penalty points: -623 points

You didn't land at the scheduled airport LEPA but since you were conducting an emergency you will not receive a penalty.

You made a very hard landing at -629 ft/mn and the tires sustained damage. (-400)

You have exceeded the gear speed limit by 22.31kts (-223)

 

Konklusjon:

Det blir nok opp til havarikommisjonen å fastslå hva som gikk galt her, men som kaptein ombord på denne flighten har jeg kun en løsning. Flyet som ble benyttet var Wilco Airbus A330-300, en flymaskin som er kjent for å ha en del "bugs". I.o.m at undertegnede ikke har fløyet denne flymaskinen tidligere var fuel forbruket beregnet ut i fra det gjennomsnittlige forbruket på tilsvarende flymaskin i virkligheten. Denne er ifølge Iberworld sine hjemmesider 5500 kg/h. Rapporten viser at flymaskinen hadde ett forbruk på 10000 kg/h, altså DOBBELT så mye som beregnet! Dette resulterte i en utfordring ut av det normale for undertegnede.

 

Takk for meg! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som et klassisk tilfelle av Navigraph syndromet " We made the same mistake as we allways do" hvorpå de atter en gang ikke har klart å lage en fullverdig god AIRAC oppdatering..

 

Du hadde helt sikkert et waypoint i legs lista di som hadde en distance på et par tusen nm

 

Dette er nok den beste grunnen til at jeg ikke laster ned AIRAC for revisjon 2 eller 3 altså venter helst en uke etter at nyhetsbrevet har kommet på mail til jeg laster ned AIRAC oppdateringen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg seier når eg rotar det til: S#it happens ALL the time :blush:

 

Såg ut som du klatra lett iallefall når du dro :whistle:

 

FSBUILD med autogen route ville ha ca 22 tonn + extra, og da var altn LEIB Ibiza.(15min flytid)

Så da ville jeg tatt av med iallefall 25 tonn. Ergo vi hadde havnet i samme situasjon da du hadde 25500kg :crazy:

 

I følge FSBUILD er 22 tonn nok til 4timers flyging (taes med eit par kilo salt)

 

Fåreløbig etterforskning viser at kaptainen ikke har handlet klanderverdig i forhold til fuel calc :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gladnyhet! Landet trygt på Palma med mer enn nok fuel på tankene, på tross av at jeg fylte samme mengde som i går.

 

Etter å ha endret på fuel_flow_scalar, halvert den med andre ord, endte vi på 4500kg fuel i timen. Dette er 1 tonn mindre enn i virkeligheten, men vi får "tweake" oss fram.

 

Dette er iallfall verdien jeg hadde inne på turen:

fuel_flow_scalar=0.625000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en grunn til at jeg lar bussen være i fred :grin:

 

Tom, AIRAC-trøbbel? Har jeg ikke lagt merke til før. Du bruker ikke routefinder til å få rute da? RF har nemlig tendenser til å legge inn et punkt som ikke hører hjemme og mangedoble rutedistansen. I tillegg, om du glemmer å skru på NAT i RF når du skal finne rute over dammen vil den ha deg fra Oslo, ned til Middelhavet, over dammen og opp langs kysten på andre siden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...