Gå til innhold

Flypassasjerene vettskremt


Gjest A. H.

Anbefalte innlegg

oida.....men her:

Havarikommisjonen vil med det første reise til Stockholm for å rekonstruere flygingen i simulator.

Sverige er fantastisk !

Vi skal reise dit med jobben endag i uken, og ta en tur i simulatoren [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ! Jihoo, gleder meg som bare det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i Havarikommisjonen eller skal du bare bort der å prøve simulatoren.

Jeg kan tenke meg en 35 graders approach. At det går bare an. Helt utrolig, synes at de pilotene bør fratas flylappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne ha prøvd en slik simulator..føle bevegelsene [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] (visst jeg ikke tar feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Du kan faktisk det. Lufthansa tilbyr sine Miles & More kunder dette. Men du må punge ut med 100000 Miles, noe som tilsvarer vel 2 eller 3 turer til Syndet t/r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

Jobber du i Havarikommisjonen eller skal du bare bort der å prøve simulatoren.

Jeg kan tenke meg en 35 graders approach. At det går bare an. Helt utrolig, synes at de pilotene bør fratas flylappen.

Ja Georg, för det första var det ju inte så att de flög en 35 graders approach, men de hade en pitch vinkel på +35 grader (nos upp) i go-around.

För det andra, du var inte där. De hade, enl VG artikeln, fått ett fel på en autopilot kanal. Hade de fler tekniska fel? Det vet vi inte... Överlåt det till haverikommisionen att utreda sådana här saker.

Helt riktigt att de hände saker i den där go-arounden som inte skulle skett, men varför det vet vi inte än.

Vad jobbar du med Georg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

Hehe. Du kan faktisk det. Lufthansa tilbyr sine Miles & More kunder dette. Men du må punge ut med 100000 Miles, noe som tilsvarer vel 2 eller 3 turer til Syndet t/r

Får be pappa om å fly med Lufthansa da [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] , han flyr tur retur til USA to ganger i måneden [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner der er en sentrifuge og har ikke noe med en vanlig simulator å gjøre.Kan vel nærmest kalles en "G-simulator",men du trener ikke prosedyrer og emergencies i denne.

I en full motion simulator kan du godt kjenne kreftene når du beveger flightcontrols,men selvsagt kan du ikke sitte å "trekke mye G" i flere sekunder og få samme følelsen som i et fly(og da spesiellt ikke negativ G).Var selv på sim.trening i forrige uke,og bevegelsene sammen med det visuelle får deg til å glemme at du bare sitter i en simulator.

Når det gjelder hendelsen som nevnes med 757en på Gardermoen,er det vel ikke passasjerenes "seat of pants" følelser HSL er ute etter i en simulator(den kan vel alle fatte hvordan har vært).De søker vel helst etter operative svar,og setter opp flyet i ulike konfigurasjoner for å kanskje fremprovosere noe lignede som skjedde på Gardermoen.

Hans Petter Stue

[ 17-03-2002: Endret av: Hans Petter Stue ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Georg. I denne sammenheng høres jo disse bevegelsene helt absurd ut, og totalt unødvendig. Pilotene satte jo også passasjerene i fare ved at stuntet førte til "pull up"-alarm. HSL har jo også full forståelse for passasjerenes reaksjoner.

Sett pilotene på et cargofly resten av yrkeslivet, om de får beholde sertifikatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Ja Georg, för det första var det ju inte så att de flög en 35 graders approach, men de hade en pitch vinkel på +35 grader (nos upp) i go-around.

För det andra, du var inte där. De hade, enl VG artikeln, fått ett fel på en autopilot kanal. Hade de fler tekniska fel? Det vet vi inte... Överlåt det till haverikommisionen att utreda sådana här saker.

Helt riktigt att de hände saker i den där go-arounden som inte skulle skett, men varför det vet vi inte än.

Vad jobbar du med Georg?

Det stemmer, men vi får bare vente til havarikomisjonen finner ut hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jeg er enig med Georg.

Ja, givetvis är du det...

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

I denne sammenheng høres jo disse bevegelsene helt absurd ut, og totalt unødvendig.

Ja, som vanligt så baserar du dina kommentarer på "fakta" i VG...

Jag säger bara att det kan finnas alternativ till händelseförloppet som inte står att finna i VG. Eller så kan det gått till precis som det står i VG, att piloterna gjorde grova fel.

Hör på den här idén då...

De hade fel på en autopilot kanal. Kan det ha varit så att de gjorde en autocoupled go-around och det var autopiloten (lustigt nog ofta kallad "George" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ) som lyfte näsan i vädret så till den milda grad att 757:an nästan stallade? Kanske fick de stall warning (inte helt otroligt med den pitchvinkeln) och gjorde en manuell recovery som gjorde att de tappade höjd (fort gjort i en sådan situation). Eller gjorde de en manuell go-around med flight director som felaktigt dirigerade piloten att lyfta näsan? Vem vet?

Inte VG i alla fall!

Var inte så snar att döma. Har piloterna gjort nästan fatala misstag som de inte borde gjort så åker de dit på det, det är säkert. Men varken du, Helge, eller Georg, har myndighet att ta certifikaten från dem... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal nå alltid kritisere avisene hver gang de beskriver en luftfartshendelse. I dette tilfellet er jo artikkelen basert på uttalelser fra HSL, og burde derfor være korrekt nok.

Det virker jo høyst unormalt når pilotene flyr en 757 som en F-16, med negative g-krefter og ting begynner å sveve i kabinen...for å foreta en vanlig go-around. Oppi dette sitter skrekkslagne passasjerer. Tydeligvis mange piloter som ikke tenker på sin dyrebare last...

Derfor ble disse pilotene suspendert, og hendelsen er under etterforskning...og takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vegar Mikalsen:

Men hvordan virkeliggjøre g-kraften i simulator? Jeg vet at det finnes simulatorer med slike oumoer at cockpiten du sitter i, kjøres opp og ned og til siden, men for å kjenne den 35 graders g-kraften på 1-3 sekunder, bør jo boksen fly 4-5 etasjer opp i lufta? eller...?

Jeg fikk prøve 737-400 simulatoren til Braathens, litt av et beist på en del tonn og den var det fart i!

Jeg måtte på forhånd undertegne et dokument på at jeg selv stod ansvarlig for all skaden jeg kunne påføre meg selv...

Men jeg var godt festet i pilotsetet og fikk trene en god del på både takeoffs og landinger på Gardermoen.

Selv om jeg slet med landingene så gikk det ganske bra til slutt, sikkert ikke noe mer ubehaglig enn det Icelandair pilotene presterte [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Men det var ihvertfall en opplevelse for livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Du skal nå alltid kritisere avisene hver gang de beskriver en luftfartshendelse. I dette tilfellet er jo artikkelen basert på uttalelser fra HSL, og burde derfor være korrekt nok..

Uttalelser från HSL har VG (och andra aviser) tolkat fel tidigare.

Mina erfaringar med Aviser är att man måste vara bra naiv för att ta allt som står i dem för sanning.

Givetvis har de ofta rätt i sina artiklar, men också ofta fel. Det blir svårare och svårare att finna ut vad de skriver som stämmer med verkligheten.

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Det virker jo høyst unormalt når pilotene flyr en 757 som en F-16, med negative g-krefter og ting begynner å sveve i kabinen...for å foreta en vanlig go-around. Oppi dette sitter skrekkslagne passasjerer. Tydeligvis mange piloter som ikke tenker på sin dyrebare last...

Vanlig och vanlig... De hade ett tekniskt problem som kan ha gjort situationen svårare.

Och det kan ha varit så att detta hände just för att de tänkte på sin dyrbara last. De kunde ju ha fortsatt approachen med trasig autopilot. Du glömmer varför de initierade go-arounden.

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Derfor ble disse pilotene suspendert, og hendelsen er under etterforskning...og takk for det.

Jepp! Det kan betyda 2 saker. Att det finns tvivel om piloternas hantering av händelsen, eller att man är rädd för psykologiska efterverkningar.

[ 18-03-2002: Endret av: Jörgen Toll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Petter Dischington:

Får be pappa om å fly med Lufthansa da [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] , han flyr tur retur til USA to ganger i måneden [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

så fint for han da... da fikk du sagt det også [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Du skal nå alltid kritisere avisene hver gang de beskriver en luftfartshendelse.

Det er bedre å være kritisk til det som står i mediene enn å sluke alt helt ukritisk og rått. Journalister har som mål å spisse ting. Hele faget er bygget opp rundt det og det har noe med kritisk journalastikk å gjøre. At tabloid-avisene har som "eneste" mål å få høyt opplagstall dagen etter er en dårlig kombinasjon i så måte - spissing av fakta og målet om å selge mye aviser dagen etter fører ikke til nyanserte artikler.

Du som er noen år eldre enn mange burde jo egentlig vite dette.

quote:

I dette tilfellet er jo artikkelen basert på uttalelser fra HSL, og burde derfor være korrekt nok.

VG spisser ting. Om HSL uttalte seg i 2 timer om hendelsen skal jeg love at en bisetning kan være nok til å "spisse" artikkelen. Noen som husker om Jørn Hoel's utbrudd mot Lene Malin? Og hva som var bakgrunnen for førstesideoppslaget i VG?

quote:

Det virker jo høyst unormalt når pilotene flyr en 757 som en F-16, med negative g-krefter og ting begynner å sveve i kabinen...for å foreta en vanlig go-around.

Så lenge du ikke er bakgrunn innen dette har du vel ikke så mye grunnlag for å uttale seg om hva som er normalt og ikke?

quote:

Oppi dette sitter skrekkslagne passasjerer.

Passasjerer lar jeg jo skremme av lite og ingenting også da. Som f.eks. en normal go-around. Tror vi forestten skal være glad for at Mette Marit ikke var på Island dagene før dette skjedde [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

quote:

Tydeligvis mange piloter som ikke tenker på sin dyrebare last...

Kan du si meg hva jeg tenker på akkurat nå??

quote:

Derfor ble disse pilotene suspendert, og hendelsen er under etterforskning...og takk for det.

Ja, rutinene fungerer. Ikke noe unormalt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Alexander Harrystad:

Hvor er det simulatoren til braathens holder hus for tida? Mener det var noe på Fornebu for lenge siden.

Vel, den var på Braathens treningssenter på fornebu når jeg prøvde den for 1 1/2 år siden...tror den er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Sætre:

Passasjerer lar jeg jo skremme av lite og ingenting også da. Som f.eks. en normal go-around. Tror vi forestten skal være glad for at Mette Marit ikke var på Island dagene før dette skjedde

 


En normal go-around? For oss entusiaster er nå kanskje ikke dette så spes, men.............

.........jeg kjenner tilfeldigvis veldig godt til at et par-tre personer i min nære omgangskrets lider av skikkelig flyskrekk. Dette er på alle måter oppegående og fornuftige mennesker som klarer seg svært bra i livet, men som absolutt ikke har den store lykkefølelsen når de skal ut å reise med fly, for å si det slik.

Disse menneskene "MÅ" også reise med fly i jobben, og jeg synes de er utrolig tøffe når jeg vet hvordan de egentlig lider med sine flyfobier.

Det skal nok MYE mindre til enn det du kaller en "normal-go-around" for å gjøre turen deres fullkomment fryktelig.

 

Det er gjort undersøkelser på flyskrekk i den bransjen jeg jobber og hvor mange av oss må benytte helikopter. Jeg synes i og for seg at det både var overraskende og en smule oppsiktsvekkende å se hvor mange som virkelig lider både før og under heliflightene. Selvsagt er det grader av dette, men jeg ble faktisk overrasket over omfanget.

 

Noe til ettertanke? "[Rullende

 

Vel, vel: Heia Mette Marit "[stort ! Hun er faktisk ei tøff jente!! Jeg mener det.

 

[ 19-03-2002, 13:15: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart har ting skjedd som ikke er normalt med denne 757.

Når slike ting skjer, og spesiellt under en innflygning har man ikke tid til å slå opp i sjekklisten for å finne ut av hvordan man skal håndtere saken. Man tyr rett og slett til egen erfaring for å løse problemet. Som Jørgen skriver: om en autopilotkanal konker under en autocoupled innflygning, uten at jeg kjenner 757 kan det godt være at autopiloten på eget initiativ executer en go-around. Da en kanal på autopiloten i seg selv ikke er kritisk i det hele tatt kan man jo anta at noe annet har skjedd som gjør at flight directoren gir en command på 35 + pitch. Og riktig som Jørgen skriver: Ved 35 grader går farten dramatisk ned fra en allerede lav approach speed. Om dette har skjedd er fra min side bare spekulasjoner, men om det har skjedd og stall har inntruffet i så lav høyde så kan jeg si fra min side som pilot at jeg ville gjort akkurat det samme. Gitt **** i passasjerenes komfort og heller trukket - 2G om så var nødvendig for å recover fra en stall i lav høyde. Men som jeg har skrevet flere ganger i dette forumet blandt annet angående F50 SAS og Braathens "nesten kollisjon" på Værnes.

Mitt poeng nå som da: Aviser's "ekspert" uttalelser om flygning er ofte vinklet nettopp med det mål for øye, å selge aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det altså sannsynlig at piloten gjorde en tabbe, eller en feil på AP...

 

Men uansett så gjør avisene sitt beste for å skrive sannheten, om det bare var løgn alt som stod så ville ingen kjøpe dem "[Rullende

 

Og aviser som VG har ikke behov for å markere seg spesielt i enkeltsaker, den selger uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Du skal nå alltid kritisere avisene hver gang de beskriver en luftfartshendelse.

Kan det vaere fordi avisene sjelden vet hva de snakker om i luftfarts-saker?

 

I dette tilfellet er jo artikkelen basert på uttalelser fra HSL, og burde derfor være korrekt nok.

For journalister vil jo aldri dra ting ut av kontekst, eller sette sin egen lille vri paa det for aa faa det til aa hoeres mer dramatisk ut. Det vet jo alle..

 

Det virker jo høyst unormalt når pilotene flyr en 757 som en F-16, med negative g-krefter og ting begynner å sveve i kabinen...for å foreta en vanlig go-around. Oppi dette sitter skrekkslagne passasjerer. Tydeligvis mange piloter som ikke tenker på sin dyrebare last...

Derfor ble disse pilotene suspendert, og hendelsen er under etterforskning...og takk for det.

 

Ta en titt her;

http://www.winternet.com/~mikelr/flame61.html

Dine uttalelser om ting du ikke vet noe om fikk meg til aa tenke paa deg da jeg saa denne. "[blink]"

 

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Du skal nå alltid kritisere avisene hver gang de beskriver en luftfartshendelse. I dette tilfellet er jo artikkelen basert på uttalelser fra HSL, og burde derfor være korrekt nok.

Har du lest de virkelige uttalelsene til HSL? Eller baserer du alt du sier med henvisning til VG? I så fall kan det jo være en ide å undersøke de virkelige uttalelsene fra HSL??? Ofte kan det være nyttig å undersøke primærkildene, fremfor å bestandig utale seg på grunnlag av useriøse sekundærkilder? Men slike ting har du kanskje aldri lært….

 

quote:

Men uansett så gjør avisene sitt beste for å skrive sannheten, om det bare var løgn alt som stod så ville ingen kjøpe dem

Det som står i avisen er selvfølgelig ikke løyn, men det er heller ikke sikkert at alt er like sant..... Etter å ha sammenliknet VG med flere andre aviser, har jeg kommet frem til at VG er en veldig useriøse avis i forhold til konkurrenter som Aftenposten og lignende... . Kanskje du burde lese litt av disse også, slik at du får litt mer tyngde i det du sier.

 

quote:

Og aviser som VG har ikke behov for å markere seg spesielt i enkeltsaker, den selger uansett...

Har du noen gang stilt deg spørsmålet om hvorfor du kjøper VG? Tabloid aviser er faktisk helt avhengige av å lage saker som selger, ellers er det ingen som vil kjøpe avisene deres. Det sier derfor seg selv at de svært ofte pynter på saker for å få de mer interessante for leseren… Trodde faktisk ikke at voksne menn som deg er så naive og god troende at de virkelig tror at alt VG og andre Tabloid aviser skriver er ren FAKTA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...