Ole-Jørgen Søberg Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Regner ikke med at faste forummedlemmer er så dumme, men det kan jo tenkes at vedkommende leser litt på forumet. Derfor skriver jeg i Kaffekroken. Saken er at noen sender på tårnfrekvensen i Bodø med ujevne mellomrom. Som alle forstår kan dette i ytterste konsekvens kunne medføre havari og dermed tap av liv. "Heldigvis" bruker ikke personen ATC-terminologi enda og prøver heller ikke å regulere trafikken. Både vi i Post- og teletilsynet og i Avinor ser svært alvorlig på dette og har ofte målebiler i området. Når vedkommende blir tatt kan det ventes en kraftig straffereaksjon fra påtalemyndighetene. En innstendig oppfordring er derfor at vedkommende stopper denne livsfarlige leken på sambandet før det skjer en ulykke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Oi! Det er ikke bra i det hele tatt. Når jeg først leste overskriften trodde jeg dette var relatert til den saken på Oslo Director, men tydeligvis ikke. Jeg kan ihvertfall garantere at det ikke er meg, da jeg bare har scanner med motaker, ikke sender. Det er vel forøvrig i utgangspunktet ulovlig for personer uten spessiell tilatelse å eie radio med sender. Eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg har mine tvil om hvorvidt det faktisk er ulovelig å eie slikt utstyr. Det som vel heller er ulovelig er å bruke utstyret på den måten som beskrives ovenfor. Flyradioer er vel ganske offentlig tilgjengelig, forutsatt av at du vet hvor du skal lete. Og så var det alle radio-amatørene, da... Jeg ser ikke bort fra at mang en radio-amatør enkelt kan sette sammen noe som sender på fly-frekvensene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Alt utstyr som er merket med CE kan fritt importeres, omsettes og eies. Dersom utstyret inneholder en radiosender er bruken strengt regulert. Noen, f.eks. NRK, har en systemkonsesjon der de fritt kan bruke et frekvensspekter eller et antall frekvenser, mens i andre tilfeller blir det utstedt konsesjon for bare en spesifikk frekvens. I tillegg har vi sk. fribruksfrekvenser som brukes til RC-enheter, (RC-fly/bil/båt, portåpnere o.l.). Disse trenger man ikke konsesjon for å ta i bruk forutsatt at frekvens, effekt, bruk o.l. er innenfor reglementet. Radioamatørene kan dermed heller ikke sende på flyfrekvenser. Om de eller noen andre lager en sender for disse frekvensene vil den ikke være CE-merket og dermed ulovlig å besitte. Sammen med CE-merket skal det være informasjon om hvilket godkjent kontrollorgan som har godkjent enheten (gjerne et nummer) så det er ikke bare å klistre på en lapp med CE . Lytte kan alle gjøre ihht. R&TTE-direktivet og ekomloven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anton Brondz Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Å lage en radiosender som kan sende på flyfrekvensene er veldig lett. Siden flyradioer er både AM-modulerte og ukrypterte, så var det bare et spørsmål om tid før noen som hadde peiling på slikt satte sammen en sender. Det med at det er ulovlig tror jeg de er godt inneforstått med, men jeg tviler sterkt på at de i særlig grad bryr seg om utstyret et CE-merka eller ikke I USA er det, så vidt jeg vet, lovlig å eie radiosendere uten konsesjon, men da bare til bruk i nødsituasjoner. Om de bare er programmert til å sende på 121.500 vet jeg ikke, men det ville uansett vært en enkel sak å gjøre dem om slik at de kunne sende på andre frekvenser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Selvsagt er dette enkelt å lage for en med litt elektronikkunnskap. Jeg bare svarte på innlegget fra Gunnar om det var lov å eie en sender . En kriminell spør nok ikke om "verktøyet" han vil bruke for å utføre en ulovlig handling er lov å bruke eller ikke . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Fjeld Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Radioamatørene kan dermed heller ikke sende på flyfrekvenser. Om de eller noen andre lager en sender for disse frekvensene vil den ikke være CE-merket og dermed ulovlig å besitte. Hvilken hjemmel sikter du til her Ole-Jørgen? Jeg som radioamatør har lov til å bygge meg en radio og besitte den selv uten CE merking. Bruke den derimot er noe annet, så lenge det er flyradio. Amatørradio kan jeg både bygge og bruke uten CE merking. :-) Og så var det alle radio-amatørene, da... Jeg ser ikke bort fra at mang en radio-amatør enkelt kan sette sammen noe som sender på fly-frekvensene... Huff da. Her hørtes det ut som om radioamatører skulle finne på slikt. :-) Vi er seriøse folk vet du og har en hederskodex å ta vare på. Kan aldri tro et en ekte radioamaør ville finne på å sende støy på en flyfrekvens. Det har ingenting med radioamaør virksomhet å gjøre. 73 de LA3FDA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Nå skal jeg trå litt varsomt da jeg ikke har forskriftene foran meg her, men litt flåsete sagt er reglementet radioamatørene følger "laget av radioamatører for radioamatører". De/vi har en regel som lar oss bygge og bruke radioutstyr som skal brukes på frekvensene avsatt for radioamatører. Mener (igjen... litt usikker, men skal sjekke) at utstyr for alle andre frekvenser ikke inngår i denne gruppen. Men riktig som du skriver; LA's kan inneha og bruke radioutstyr som ikke er CE-merket. Årsaken til denne regelen er at radioamatørlisensen henger litt høyt og det er stort sett ansvarsbevisste og hederlige folk som bruker disse frekvensene . 73 de LA1ES Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jan: Alt jeg sier er at det nok er mange radioamatører som innehar kunnskapen som er nødvendig for å sette sammen en radio som kan sende på fly-frekvensene. Hvorvidt dere gjør det er en helt annen sak.... For å snu litt på det; Jeg vet at det er fysisk mulig å benytte en bil som en rambukk, f.eks. ved innbrudd. Men det at jeg innehar den kunnskapen betyr ikke nødvendigvis at jeg vil benytte meg av den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg må bare skyte inn en stor takk til trådstarter for belyst fokus på problemet og at dette nok er ikke et dumt fora å kjøre en slik henvendelse og appell på. Håper dere får en endelig avsluttende resultat på en svært tåpelig situasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Hvilken hjemmel sikter du til her Ole-Jørgen? Synes vi går litt utover tema nå men la gå siden du spør. I R&TTE-forskriftens §2 punkt D (Virkeområde) står det: Forskriften gjelder ikke: "d) radioamatørutstyr som ikke er kommersielt tilgjengelig, kommersielt tilgjengelig byggesett som blir sammensatt av radioamatør og kommersielt tilgjengelig utstyr som blir modifisert av og for bruk av radioamatør" En sender/mottaker for flyfrekvenser er IKKE radioamatørutstyr. Du kan som radioamatør modifisere og bruke kommersielt tilgjengelig utstyr, men en mottaker som ikke er CE-merket er ikke kommersielt tilgjengelig (dvs. kan ikke importeres eller omsettes i eu/eøs-land). Derfor vil jeg fortsatt påstå at du som radioamatør ikke kan inneha en "ikke godkjent" mottaker for disse frekvensene. Tror ikke dette vil bli et problem så la oss ikke lage noen stor diskusjon om det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Amen til det... Den virklige flytrafikken kødder man bare ikke med, så viktig som radiosamband mellom fly og ATC er... Tenk selv som PAX på et fly hvor en amatør kødder med flyfrekvensene... Enhver tror jeg hadde blitt livredd hvis man viste det satt en amatør og lekte ATC med livet ditt som innsats! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Med amatør mener du sikkert en som ikke er profesjonell ATC og ikke en radioamatør. For som Jan skriver: en radioamatør ville aldri gjøre noe slikt. Det er også min erfaring som langvarig "teknokrat" og overvåker av frekvensspekteret . Her møter man seriøse folk som rendyrker sin hobby og ikke finner på noe tull.....eeee... stort sett. Dessverre finnes sorte får i denne flokken også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Akkurat det jeg mente ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Det er nok ikke en radioamatør, er nok bare en liten dritunge med scanner som kan både motta og sende. Som synes dette var spennende og morsomt, håper han blir tatt slik at freq får være ifred. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Fjeld Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Synes vi går litt utover tema nå men la gå siden du spør. Jeg er enig i at vi er litt off topic her, så bare for at det skal være sagt, jeg tar fulstendig avstand fra det å sende på flyfrekvensene uten å hå noe der å gjøre. Vi er helt enige der. Men så dukker radioamatør betegnelsen opp og det er da jeg får problemer. Jeg vil ikke at dette skal knytes til det å være radioamatør. Det har ikke noe med det å gjøre. Tror at enhver radioamatør tar avstand fra å sabotere for fly. For å bruke en sammenligning med biler som ble gjort litt høyere opp her. En som blir tatt i å kjøre for fort er ikke automatisk rallyfører bare for det. Det er så lett å blande begrepet radioamatør med en som driver ulovlig radiovirksomhet. Vet at det ikke egentlig er det man mener her inne, men akkurat derfor synes jeg det er unødvendig og bruke den betegnelsen. Det er mange unge mennesker her på forumet, og jeg vil gjerne ikke at de skal få den sammenkobblingen. Når du da Ole-Jørgen svarer med at radioamatører ikke har lov å besitte ikke CE merket utstyr osv. (noe somer helt uriktig) fyrer man litt oppunder akkurat dette. Vi har lov å eie/inneha eller besitte om du vil, nesten enhver type radio. Må ikke sammenblandes med det å bruke. Det er noe annet. Forskriften §2 punkt D begynner jo med: Forskriften gjelder ikke. Så akkurat det, den gjelder ikke. He he. Dette kan vi sikkert lage en egen tråd om, men jeg synes rett skal være rett. 73 de LA3FDA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Vi vet jo at rallyførere HAR blitt tatt for å kjøre for fort.. Så det vi kan slå fast er,det finnes "råtne epler" eller folk som overtrer lover og regler i ALLE grupper av samfunnet. Både blant radioamatører,advokater,leger,politikere,rallyførere,fotballspillere, osv. Å tro noe annet vil være veldig naivt. Men å være naiv er jo veldig norsk... Men om personen i dette tilfellet tilhører radioamatørene vet vi foreløpig ikke. Dermed kan vi faktisk ikke slå fast at det IKKE er en radioamatør,eller en utenfor den gruppen. Likeså om personen er lege eller kjører søppelbil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 En gang til, Jan; Det eneste jeg har skrevet (hevdet, ect) er at mange radioamatører nok sitter inne med den kunnskapen som skal til for å sette sammen et apparat som er i stand til å sende på flyfrekvensene. Hvorvidt de samme radioamatørene faktisk benytter seg av kunnskapen på en lovstridig måte er en helt annen sak... På samme måte er du ikke automatisk en bakraner bare fordi at du vet hvordan du bruker en pistol... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.