Ivar Skaugstad Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 Vi åpner chartersessonen med en av de mest besøkte charterdestinasjonene for nordmenn igjennom tidene! Mallorca aka. "Maiojka" er vår destinasjon denne gang. Først litt fakta om flyplassen, sakset fra Wikipedia: "Palma de Mallorca Airport or Aeropuerto de Palma de Mallorca (IATA: PMI, ICAO: LEPA) is an airport located approximately 8 km east of Palma de Mallorca, adjacent to the village Can Pastilla. Previously known as Son Sant Joan Airport or Aeropuerto de Son Sant Joan, it is the third largest airport in Spain, after Madrid Barajas International Airport and Barcelona International Airport. During the summer months it is one of the busiest airports in Europe. The airport is a hub for German carrier Air Berlin. Son Sant Joan Airport occupies an area of 6.3 km². Due to rapid growth of passenger numbers, additional infrastructure was added to the two terminals A (1965) and B (1972). This main terminal was designed by local architect Pere Nicolau Bonet and was officially opened on April 12, 1997. The airport now consists of four gate areas: Terminal A is mostly used for domestic flights, while Terminals B, C and D are for international traffic. The airport can handle 25 million passengers per year, with a capacity to dispatch 12,000 passengers per hour. Future plans include an increase of the passenger capacity to 32 million passengers in 2010 and to 38 million passengers in 2015." Siden dette er vår åpningsflight har vi valgt å innføre mest mulig åpenhet rundt det hele, det ENESTE kravet vi har for dere som piloter er at dere finner veien til flyplassen, vet å kommunisere med flygeledere på VATSIM samt at dere er pålogget TEAMSPEAK under flighten. Dette er tross alt en sosial event! Kort og godt, du bestemmer selv flytype, flyselskap etc. Under følger diverse flight informasjon. Vel møtt! Foto: Travelersdiges.com Søndag 3. Mai 2009 Oslo, Gardermoen (ENGM) - Palma de Mallorca (LEPA) Departure time: 16:00 UTC (18:00 NO local time) Enroute time: 3h 15min Arrival time: 19:15 UTC (21:15 ESP local time) Route: SKI UZ705 PAM UN872 KOVIN UY317 RESMI UN857 DIRMO UN855 PPG UP84 LORES Distance: 1315 NM Kart: http://flight.sanyjo.cz/mapy/Spain/LEPA.pdf Teamspeak: ts.vaccsca.org -> Norwegian Eagles For de som ønsker det, kjører vi også retur på denne flighten samme kveld: Palma de Mallorca (LEPA) - Oslo, Gardermoen (ENGM) Departure time: 20:00 UTC (22:00 ESP local time) Enroute time: 3h 20min Arrival time: 23:20 UTC (01:20 NO local time) Route: MEROS UN853 ARCKY UT853 IBESA T853 NOR UM170 LBE UP615 EKERN UM852 ALS UP615 TOR Distance: 1346 NM Foto: wikipedia.org See you in the air! :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. april 2009 Forfatter Skrevet 30. april 2009 Callsign: BLX375 "Bluescan" / TUI Nordic operated Aircraft: Boeing 767-300 Gate: 51 Siter
A L Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 Callsign: NVR (Navigator) Aircraft: Airbus A321-231 Gate: 42 Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 Huff.Det er så mye jeg skulle ha rukket med Icelandair denne dagen :grin: Fly 336 sommer ruten via Stavanger+og hjelpe til med en ATC checkout på Keflavik Regner med jeg skal rekke det :grin: ICE373. Icelandair 757-200WL. Gate 48 Siter
Johan Luiggi Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 MOK984(Air Mokum-Operated by Air Mokum CityTrip division) B767-300ER Gate 50 Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 Flytte DEP 1 time frem så er dere garantert ATC på Oslo. APP OTS Utsjekk kl 17z Jan Tore Elvheim, og mulig C1 trening på ENOS (Meg) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. april 2009 Forfatter Skrevet 30. april 2009 Departure time stands. Det er selvfølgelig fritt fram for å flytte ATC utsjekk/trening session en time fram for den saks skyld. Da kan jeg garantere for trafikk :grin: Siter
Johan Luiggi Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 For guds skyld, ikke flytt DEP til 1700Z, da fâr jeg ikke flydd Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. april 2009 Forfatter Skrevet 30. april 2009 Har aldri tenkt tanken engang Johan. :grin: Litt synd at det IKKE krasjer med utsjekken på ENGM. Ingen mulighet for å starte en time tidligere med APP utsjekken, det hadde jo vært knall! Siter
Johan Luiggi Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 Fint! Skal komme meg pâ TS denne gangen Siter
Espen Sæther Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 jada dette må jeg være med på KLM397 767-300 gate 24 Siter
TOS Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 PTI034 (Privatair). Boeing 767-300ER. Remote stand 184. Siter
Anders Moen Skrevet 30. april 2009 Skrevet 30. april 2009 Endelig Ivar Skal prøve å få kommet med jeg og, men vet ikke hva jeg kommer til å fly og slikt foreløpig... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Skrevet 2. mai 2009 Bra oppslutning så langt! 7 påmeldte, vi klarer vel flere enn det? Hvor artig er det ikke å suse nedover Europa i godt selskap, og ikke minst ha muligheten for å fly retur med like godt selskap?! Benytt muligheten å bli med til varmen gutter! :cool: Siter
Morten Ruud Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 Vurderer dette sterkt, men kan fort komme noe i veien så jeg dukker plutselig opp. Men, ettersom vi skal bruke Teamspeak nedover så lurte jeg på hvordan dere gjorde det når dere skal lytte til Teamspeak og controller samtidig? Spesielt når det kanskje kommer litt uventede beskjeder som "Direct" osv. samtidig som en gjeng kakler på teamspeak? Da får i hvertfall jeg trøbbel med å høre hva controller sier.... (Jeg har ikke muligheten for teamspeak i høyttaler og Vatsim i hodetelefoner osv.) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Skrevet 2. mai 2009 Somregel så holder vi ro og fred på teamspeak når vi er under inn- og utflygning. Det er ikke ofte det er så trafikkert på frekvensen der oppe i luftherredømmet at vi føler det blir til sjenanse. Personlig har jeg aldri føt det har vært ett problem, en må vel sette såppas høye krav til seg selv at man får til å lytte på to frekvenser samtidig? :grin: Siter
Morten Ruud Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 Joa, simultankapasitet har jeg vel alltids litt av Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Skrevet 2. mai 2009 Hehe, godt å høre. Du er uansett velkommen med på lasset Morten! Siter
Tommy Hansen Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 Det er forresten fullt mulig å assigne en key på joystcik eller tastatur for "mute output",slik at man fort kan få bort TS lyden om man plutselig hører ATC rope deg opp. Derimot,USB headset er vel nesten "obligatorisk" blitt for FS'ere. Splittet lyd er gull verdt. Jeg har den 3 way split and love it! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Skrevet 2. mai 2009 Personlig hadde jeg valgt chatten med gutta framfor en masete kontroller som snakker til deg en gang i halvtimen. :grin: Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 For de som ikke har fått det med seg, så starter C1 treningen min kl.1600z som jeg ser er deres avgangstid. Jeg og Daniel skal prøve å starte litt før den tid så alle får clearence før de skal dra Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 Stryk meg med departure fra Oslo. Gate 48 er ledig karer. Jeg kommer fra Island som ICE1520. Icelandair flyr denne charter ruta i real life. Jeg skal passe på så,vi møtes underveis.Jeg bruker 4 timer 15 min nedover fra Keflavik. Siter
andreas nærbø Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 Callsign:NAX596 Flytype:B737-8000 WL LN-NOL Flyselskap:Norwegian Air Shuttel Gate:30 Letter 17:30 jeg. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Skrevet 2. mai 2009 For de som ikke har fått det med seg, så starter C1 treningen min kl.1600z som jeg ser er deres avgangstid. Jeg og Daniel skal prøve å starte litt før den tid så alle får clearence før de skal dra Kjempemessig! Hvis det skal være noe vits må dere nok belage dere på å møte opp 15-20 min før avgangstidspunkt, hvis der går greit? Er alt for ofte at vi blir 10-20 min forsinket fordi ATC pluttselig finner det for godt å komme på når alle er på holdingpoint.. Skal samtlige få klarering etc. blir det bare rot og forsinkelser. Hvis det ikke er mulig å komme litt før 1800 lokal tid, får det heller vente til etter at vi har reist slik at vi får fløyet i en gruppe. Letter 17:30 jeg. Andreas, hvorfor det? Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 Hei! Jeg kan desverre ikke være med denne gangen pga. at jeg skal konfirmeres denne dagen. Mvh Eivind Siter
A L Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 Andreas: Hvis du aldri har flydd på Vatsim før med ATC så anbefaler jeg deg å vente til du har lært deg det. Nå vet jeg jo ikke om du kan det, men har aldri sett deg på Bare ett tips Siter
Espen Sæther Skrevet 2. mai 2009 Skrevet 2. mai 2009 må nok desverre melde avbud på denne turen.. har ikke data lenger, hadde håpet ny dataen til i dag men men. håper å være med neste gang.=) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Skrevet 3. mai 2009 Gleder meg til turen må jeg si. Er alt for lenge siden vi har tatt en skikkelig Norwegian Eagles tur nå! :grin: Forøvrig skal dere vite at jeg nå har vært igjennom VATSIM statistikken på de pilotene jeg føler ikke er "helt der" hvor jeg ønsker at Norwegian Eagles nivået skal ligge. De respektive har fått tilstendt en PM. Dette er ikke for å "luke ut" noen, men som arrangør ønsker jeg at pilotene som deltar skal ha MINST gjennomsnittlig forståelde og kunnskap om VATSIM etc. I tillegg kan dette bidra til at enkelte får lysten til å videreutvikle sine kunnskaper slik at de kan delta på våre turer. Håper dere har forståelse for valget. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Skrevet 3. mai 2009 Været på Mallorca Ikke mange timene til avgang nå! Har allerede begynt med forberedelsene for en flott tur. :grin: Noen "last minute" pilots som joiner? Dere er hjertlig velkommen! :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.