Gå til innhold

Norwegian Eagles - Palma de Mallorca - Søn 3. Mai!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Norwegian_eagles_small.jpg

 

Vi åpner chartersessonen med en av de mest besøkte charterdestinasjonene for nordmenn igjennom tidene! Mallorca aka. "Maiojka" er vår destinasjon denne gang. Først litt fakta om flyplassen, sakset fra Wikipedia:

 

"Palma de Mallorca Airport or Aeropuerto de Palma de Mallorca (IATA: PMI, ICAO: LEPA) is an airport located approximately 8 km east of Palma de Mallorca, adjacent to the village Can Pastilla. Previously known as Son Sant Joan Airport or Aeropuerto de Son Sant Joan, it is the third largest airport in Spain, after Madrid Barajas International Airport and Barcelona International Airport. During the summer months it is one of the busiest airports in Europe. The airport is a hub for German carrier Air Berlin.

Son Sant Joan Airport occupies an area of 6.3 km². Due to rapid growth of passenger numbers, additional infrastructure was added to the two terminals A (1965) and B (1972). This main terminal was designed by local architect Pere Nicolau Bonet and was officially opened on April 12, 1997. The airport now consists of four gate areas: Terminal A is mostly used for domestic flights, while Terminals B, C and D are for international traffic. The airport can handle 25 million passengers per year, with a capacity to dispatch 12,000 passengers per hour. Future plans include an increase of the passenger capacity to 32 million passengers in 2010 and to 38 million passengers in 2015."

 

Siden dette er vår åpningsflight har vi valgt å innføre mest mulig åpenhet rundt det hele, det ENESTE kravet vi har for dere som piloter er at dere finner veien til flyplassen, vet å kommunisere med flygeledere på VATSIM samt at dere er pålogget TEAMSPEAK under flighten. Dette er tross alt en sosial event!

 

Kort og godt, du bestemmer selv flytype, flyselskap etc. Under følger diverse flight informasjon. Vel møtt!

 

mallorcaintro.jpg

Foto: Travelersdiges.com

 

Søndag 3. Mai 2009

 

Oslo, Gardermoen (ENGM) - Palma de Mallorca (LEPA)

Departure time: 16:00 UTC (18:00 NO local time)

Enroute time: 3h 15min

Arrival time: 19:15 UTC (21:15 ESP local time)

Route: SKI UZ705 PAM UN872 KOVIN UY317 RESMI UN857 DIRMO UN855 PPG UP84 LORES

Distance: 1315 NM

 

Kart: http://flight.sanyjo.cz/mapy/Spain/LEPA.pdf

 

Teamspeak: ts.vaccsca.org -> Norwegian Eagles

 

For de som ønsker det, kjører vi også retur på denne flighten samme kveld:

 

Palma de Mallorca (LEPA) - Oslo, Gardermoen (ENGM)

Departure time: 20:00 UTC (22:00 ESP local time)

Enroute time: 3h 20min

Arrival time: 23:20 UTC (01:20 NO local time)

Route: MEROS UN853 ARCKY UT853 IBESA T853 NOR UM170 LBE UP615 EKERN UM852 ALS UP615 TOR

Distance: 1346 NM

 

SonSantJoan.jpg

Foto: wikipedia.org

 

See you in the air! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer dette sterkt, men kan fort komme noe i veien så jeg dukker plutselig opp.

 

Men, ettersom vi skal bruke Teamspeak nedover så lurte jeg på hvordan dere gjorde det når dere skal lytte til Teamspeak og controller samtidig? Spesielt når det kanskje kommer litt uventede beskjeder som "Direct" osv. samtidig som en gjeng kakler på teamspeak? Da får i hvertfall jeg trøbbel med å høre hva controller sier....

 

(Jeg har ikke muligheten for teamspeak i høyttaler og Vatsim i hodetelefoner osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somregel så holder vi ro og fred på teamspeak når vi er under inn- og utflygning. Det er ikke ofte det er så trafikkert på frekvensen der oppe i luftherredømmet at vi føler det blir til sjenanse. Personlig har jeg aldri føt det har vært ett problem, en må vel sette såppas høye krav til seg selv at man får til å lytte på to frekvenser samtidig? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten fullt mulig å assigne en key på joystcik eller tastatur for "mute output",slik at man fort kan få bort TS lyden om man plutselig hører ATC rope deg opp.

Derimot,USB headset er vel nesten "obligatorisk" blitt for FS'ere. Splittet lyd er gull verdt. Jeg har den 3 way split and love it! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har fått det med seg, så starter C1 treningen min kl.1600z som jeg ser er deres avgangstid. Jeg og Daniel skal prøve å starte litt før den tid så alle får clearence før de skal dra

 

Kjempemessig! Hvis det skal være noe vits må dere nok belage dere på å møte opp 15-20 min før avgangstidspunkt, hvis der går greit?

Er alt for ofte at vi blir 10-20 min forsinket fordi ATC pluttselig finner det for godt å komme på når alle er på holdingpoint.. Skal samtlige få klarering etc. blir det bare rot og forsinkelser. ;) Hvis det ikke er mulig å komme litt før 1800 lokal tid, får det heller vente til etter at vi har reist slik at vi får fløyet i en gruppe. ;)

 

Letter 17:30 jeg.

Andreas, hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Hei!

 

Jeg kan desverre ikke være med denne gangen pga. at jeg skal konfirmeres denne dagen.

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas:

 

Hvis du aldri har flydd på Vatsim før med ATC så anbefaler jeg deg å vente til du har lært deg det. Nå vet jeg jo ikke om du kan det, men har aldri sett deg på :)

 

Bare ett tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gleder meg til turen må jeg si. Er alt for lenge siden vi har tatt en skikkelig Norwegian Eagles tur nå! :grin:

 

Forøvrig skal dere vite at jeg nå har vært igjennom VATSIM statistikken på de pilotene jeg føler ikke er "helt der" hvor jeg ønsker at Norwegian Eagles nivået skal ligge. De respektive har fått tilstendt en PM. Dette er ikke for å "luke ut" noen, men som arrangør ønsker jeg at pilotene som deltar skal ha MINST gjennomsnittlig forståelde og kunnskap om VATSIM etc. I tillegg kan dette bidra til at enkelte får lysten til å videreutvikle sine kunnskaper slik at de kan delta på våre turer. :)

Håper dere har forståelse for valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...