Gå til innhold

RIAT 2009


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Godt oppdatert nå, med "stars of the show" og norsk F-16
Det er vel ikke så mange oppdateringer som gjenstår heller, så det er nok ikke så mye mer som blir lagt til i programmet nå. Ikke at det er en negativ ting, for programmet slik det fremstår nå er knall. Selv ser jeg frem til "The Blue Eagles" (med Apache og Lynx), C-17, Chinook, "Red Arrows", Battle of Britian Memorial Flight, Tristar, Typoon, "The Black Cats", Royal Navy flyby'en med 40 maskiner, B-52 (ikke mye til display, men likevel en spennende maskin å se i lufta), alle tre Hornet displayene, Rafale, begge Gripen-displayene, "Frecce Tricolori", "Asas de Portugal", det nederlandske F-16-displayet, den New Zealandske 757en, Vulcan og "Breitling Jet Team". Det blir to lange dager dette ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en B-52 som fløy display der sist jeg var der (i 2006), men den gjorde ikke annet enn å ta av, fly over to ganger og så lande. Men det er fortsatt morsomt å se den, for det er jo ikke en maskin man ser altfor ofte.

 

C-17 har jeg aldri sett i lufta, så det gleder jeg meg til. Nå mangler vi bare en B-1 i lufta også, så har vi en god line up av heavy metal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært der før Ole? Jeg ville egentlig ikke anbefale å bo i London og pendle, da må du i såfall veldig tidlig opp ;)

 

Portene åpner 0730 og det er egentlig ikke så dumt å være på plass da, det er ikke noe særlig som skjer før det offisielle programmet starter klokka 1000, men det er lurt å være tidlig ute og sikre seg en fin plass. Etter at man har gjort det så kan man tussle litt rundt og se på static displayet og alt det andre som er der før programmet begynner.

 

Det er ikke langt til Swindon med toget, det tar et sted mellom en og to timer (det gjorde ihvertfall det sist), men så tar det rundt tre kvarter med buss fra Swindon til Fairford og da blir det fort ganske tidlig hvis man skal dra fra London. Men det er vel neppe lett å finne ledige hotell i Swindon nå, og i tillegg legger de gjerne på prisen en god del rundt RIAT-tider.

 

Forresten, folk har fått med seg at man må bestille billetter til showet på forhånd? Det selges ikke billetter ved inngangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34,95 pund for dagsbilletter på lørdag og søndag, og 21,95 pund for å sitte i "the jubilee garden" begge dagene. Tenkte det ville være kjekt med reserverte plasser, egne toaletter og matboder, så slipper man å være redd for at noen skal ta plassen din når du må stå i en milelang do- eller matkø :P

 

Så alt i alt rundt 2400kr for billetter til to personer i løpet av helga. RIAT er dyrt som bare juling, men det er faktisk minst like bra som det er dyrt ;)

 

I mine øyne er nok RIAT det beste airshowet i verden, man får innslag fra alle mulige verdenshjørner både på static og i lufta og hele opplegget er veldig proft gjennomført og det er ikke noe dødtid i programmet (noe som kan være litt kjipt når man sitter ute hele dagen og drikker masse vann... men det er et luksusproblem), man slipper altså å sitte hele dagen å se på mindre interessante innslag fordi arrangørene har spart det beste til sist.

 

Bare litt over en måned igjen nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på Riat før, men 3 runder på Farnborugh. Times togtur + buss der oxo.

Problemet er at en har med seg reisefølge som vil oppleve litt mer en bare flyshow. Derfor blir London HQ for turene.

Har lagt opp til avreise kl 06:15 fra hotellet. Soving på tog og buss, så er en sånn passe når en kommer frem :o

Billetter ble bestillt for ca 2 mnd siden.

 

Er det noen spesielle steder du vil anbefale oss og stå under flyshowet. Personlig liker jeg å stå mest mulig midt på langs "stripa"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer sterkt å dra bort i år også, men kanskje noen kan hjelpe med noen få svar?

 

Er det shuttlebusser, eller annen transportmulighet, fra Swindon togstasjon og til Fairford? Samt retur når stevnet er over? Tidligere å har vi leid bil i området, og bodd på campingplass, men vurderer å bo i London i år, og heller ta toget ut om morgenen, og returnere på kvelden.

 

Jeg synes det virker som om det er litt labert oppmøte av fly i år..?

 

http://www.airtattoo.com/airshow/Aircraft/participation

 

Har jeg rett, eller er det bare jeg som ikke ser godt nok? :)

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesielle steder du vil anbefale oss og stå under flyshowet. Personlig liker jeg å stå mest mulig midt på langs "stripa"
I såfall kunne det ha vært lurt å sette seg i nærheten av en av tribunene eller "the jubilee garden" som er en innhening med masse campingstoler omtrent midt på flyplassen. Skjønner det med reisefølge som har lyst til å oppleve litt annet enn airshows, vi skal være noen dager i London etter showet selv.

 

Er det shuttlebusser, eller annen transportmulighet, fra Swindon togstasjon og til Fairford? Samt retur når stevnet er over? Tidligere å har vi leid bil i området, og bodd på campingplass, men vurderer å bo i London i år, og heller ta toget ut om morgenen, og returnere på kvelden.
Shuttlebusser går hele dagen fra busstasjonen (som liger ved siden av togstasjonen), første går vel rundt klokka 0700, og den siste tilbake rundt 2030.

 

Jeg synes det virker som om det er litt labert oppmøte av fly i år..?
Det ble litt amputert i år fordi de amerikanske styrkene ikke har budsjetter til displays utenfor USA i år. Men det kan kanskje være greit å slippe "this is the perfect aircraft to protect the greates country in the world!!!" og masse høy sørstatsrock i år også :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det liten sjanse for a det blir noe mer fra USA altså? Jeg må jo innrømme at jeg hadde håpet på B2 flyby igjen jeg... Siden det er NATO som er temaet i år... Og B1 takeoff er nesten verdt hele turen alene!

 

Men var vel ikke bare meg som rynket litt på nesen under noen av de kommentarene hun kom med, hun som kommenterte dette showet i 2007:

 

 

Samtidig synes jeg Thunderbirds datt endel på den første kommentaren til hun her også...

 

 

Vel, vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og B1 takeoff er nesten verdt hele turen alene!
USAF har tidligere bekreftet at både B-52 og B-1 skal fly, så det er bare å krysse fingrene for at det er en flygende B-1 i updaten i morgen ;)

 

Men var vel ikke bare meg som rynket litt på nesen under noen av de kommentarene hun kom med, hun som kommenterte dette showet i 2007
Hehe, da jeg var der i 2006 var det eneste amerikanske displayet (med unntak av B-52 og B-1) en F-15C, men jeg syns hele opplevelsen ble ødelagt av mas og kjas om "the land of the free" og "protectors of freedom" og høy sørstatsrock. Og med unntak av F-22, og diverse bombere som man ikke finner andre steder, så syns jeg de europeiske displayene er bedre enn hva USAF disker opp med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fem dager igjen nå, og jeg må helt ærlig innrømme at jeg gleder meg som en unge. Det ser dog ut til at været kan bli så som så, med alt fra lettskyet til regn, til sol, la oss håpe at det blir noenlunde bra ihvertfall. Ikke at det plager meg så mye om det regner litt nå og da, men det er synd hvis noen av deltagerene må kutte ned på displayet sitt pga. dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag:

18. Skyet. Laber bris, 6 m/s fra vest-nordvest. 4,3 mm nedbør i døgnet.

Søndag:

19. Regnbyger. Lett bris, 4 m/s fra vest-sørvest. 0,3 mm nedbør i døgnet.

 

Tempen går hvis etter datoen :grin:

 

Blir ikke feil med en Saab 2000 på besøk.. Når det står Visitor, betyr det da at de står utenfor området eller?

 

På Onsdag reiser jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke feil med en Saab 2000 på besøk.. Når det står Visitor, betyr det da at de står utenfor området eller?
"Visitors" er som oftest maskiner som ankommer tidlig på showdagen med VIPs og som drar igjen etter at showet er ferdig. Det er vel litt forskjellig hvor de blir plassert fra år til år, i år har de jo gjort om hele layouten for å få plass til parkering på basen. Men som regel så står blir statics og visitors parkert på den siden hvor publikum står, og så blir de fleste maskinene som skal fly (eller de som er back ups for de som skal fly) plassert på den andre siden av rullebanen.

 

Det eneste negative man kan si om RIAT er at man ser hvordan airshows skal være, og at airshows her i landet ikke blir helt det samme etter at man har vært der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...