Gå til innhold

RIAT 2009


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Vi kommer til å være der begge dagene vi også. Det er masse jeg gleder meg til i år (av det som er klart så langt), første militæredisplay med Rafale, tre forskjellige F-18 displays (Sveitsisk, Finsk og Spansk), det nederlandske F-16 displayet (med ny display-maskin) og Frecce Tricolori. Jeg er veldig spent på hvilke flygende displays vi får se fra USAF og USN, F-22 teamet og Strike Eagle teamet er opptatte de fleste helgene i sommer, bortsett fra RIAT-helga, det kan jo bety at de har tenkt seg en tur over atlanteren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at vi får se noe fra Russland, men Ungarsk eller Polsk MiG-29 er ikke helt utenkelig (ihvertfall ikke på static), kanskje MiG-21 fra Romania også hvis vi er heldige. Ellers går det rykter om at maskiner fra det serbiske luftforsvaret skal delta for første gang, og de har jo noen MiGs som fortsatt er flygedyktige. Det blir knall uansett :)

 

Har dere reservert plasser? Vurderer om vi skal gjøre det ihvertfall en av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bilettene for en stund siden. De kom relativt kjapt. Men du får ta tiden til hjelp, får du de ikke så tar du bare med booking referansen, og viser den.

 

Når du får billetene, så skjønner jeg hvorfor de koster det de koster :grin: Neida, men de er blandt de flotteste jeg har sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, husker billettene var ganske pene sist jeg var der også, dog da slapp man å kjøpe dem på forhånd, men det er jo egentlig greit at man må kjøpe dem på forhånd, så blir det kanskje litt kortere køer for å komme inn, selv om man sikkert fortsatt må igjennom en sikkerhetskontroll.

 

Håper det kommer noen flere oppdateringer av programmet snart, ikke at det ikke allerede er knall, men det har ikke blitt bekreftet noen "uvanlige" innslag enda (med unntak av Rafale, som flyr display på RIAT for første gang).

 

Jeg er egentlig overrasket over at det er så få nordmenn som legger turen innom RIAT, det er trossalt ikke særlig langt og folk valfarter jo landet rundt for å få med seg alle småshowene her i landet, som gjerne har akkurat det samme programmet som alle de andre småshowene. Men, men, vi har noe å se frem til i det minste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo selvfølgelig endel uvanlig på plakaten allerede nå, men det meste er static displays, de pleier å ha noen store flygende trekkplastre som kalles "stars of the show" hvert år, f.eks Thunderbirds, F-22, MiG-29OVT osv., men det kommer nok med en av de kommende oppdateringene av programmet. Feiringen av Royal Navy med 40 fly og helikoptere i lufta samtidig blir uansett spennende å se :)

 

Et (eller flere) USAF display(s) kommer helt uten tvil, de er alltid sent ute med å bekrefte flygende displays. Men det er jo egentlig bare F-22 og F-15E displayene deres som er interessante, A-10 display teamene mener jeg var opptatte den helga, og vi har jo helt fantastiske F-16 displays her i europa (Nederland og Belgia) så det er ikke så farlig om man ikke får en flygende F-16 fra USAF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stripete (J-055) er "pensjonert" ;)

 

Den nye (J-015) ser slik ut (se bildet under), og personlig syns jeg den ser enda bedre ut enn det J-055 gjorde :)

 

Piloten er fortsatt Ralph "Sheik" Aarts, som har vært RNLAF sin display pilot de siste to årene (dette er hans tredje (og siste?)).

 

1239128530_0_5.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg tviler på det, de pleier ikke å stå på static slik at publikum har tilgang til dem, og ihvertfall ikke utenfor statene. Så det er vel ikke noe særlig poeng i å sende over en (eller flere) hvis de ikke skal fly.

 

USAF har alltid vært veldig nøye på sikkerheten rundt stealth-maskinene sine, i fjor var det lenge uklart om de skulle la F-22ene står på Fairford, eller om de skulle fly fra Lakenheath og ned til Fairford bare for å fly display, og så fly tilbake igjen (var jo noe lignende de gjorde på Farnborough). F-117 hadde bevæpnede vakter da den stod på bakken og bevæpnet eskorte til og fra rullebanen når den skulle fly. B-2 har vel bare gjort noen overflyginger tror jeg, før den ble flydd tilbake til statene.

 

Dog ser det ut til at en New Zealandsk 757 dukker opp, det veier vel ikke helt opp for at det ikke kommer noen F-22 men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny update i dag:

RAF Panavia Tornado F3 (S)

RAF Beechcraft King Air B200 (F)

RAF Beechcraft King Air B200 (S)

RAF Bell Griffin HT1 (S)

RAF BAE Systems Hawk T1 (S)

RAF Eurocopter Squirrel HT1 (S)

RAF Grob Tutor T1 (S)

USAF Boeing B-52H Stratofortress (F)

HUAF SAAB JAS-39C/D Gripen (F)

HUAF SAAB JAS-39C/D Gripen (S)

Italian Air Force Lockheed Martin F-16A Fighting Falcon x 4 (S)

Italian Air Force Aermacchi MB339A (S)

RNZAF Boeing 757-200 (F)

RNOAF Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon x 2 (S)

Swiss Air Force Pilatus PC-21 (SP)

Civilian Avro Vulcan B2 (F)

Civilian BAC Jet Provost T3 (S)

Civilian BAC Jet Provost T5 (S)

 

Hadde håpet på flere annonseringer av fly som skal fly, men forhåpentligvis kommer det i neste update, blir ganske mye likt når det gjelder solo displays i år, tre Hornet displays, to Gripen displays og foreløbig bare ett F-16 display, men det forundrer meg ikke om belgierene dukker opp i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...