Gå til innhold

Flyinn i Kveld!!!! :)


O85_

Anbefalte innlegg

I kveld skjer det! Mesteparten av Norge vil bli dekket med ATC!

Flyinnet starter Klokken 19.00 Norsk tid! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

 

Kom og fly!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort oppsummering:

Fenomenalt flyinn i kveld. mellom 40 og 50 fly i nors luftrom store deler av kvedlen og en megde fly til/fra Bodø og Tromsø. Dette var virkelig morro. Blir det slik også på de neste så går vi flotte tider i møte.

Jeg har bare en oppfordring til de av pilotene som er helt nye med onlineflyvning:

Vær så snill og svar når vi sender beskjeder til dere. Ivertfall ikke kom inn i luftrommet like ved flyplassene der det er en mengde trafikk uten at dere har kontakt med en controller. Det skaper bare problemer for alle sammen. Er dere usikre eller i tvil, kontakt oss i god tid før dere kommer inn i TMA til flyplasskontrollen.

Jeg vil også oppfordre dere til å benytte treningskveldene til slik øving, samt lese det som står på treningssidene til VACCNorway. Se her: VACCNorway. På treningskveldene kan dere få den hjelpa som vi ikke har tid til å gi under et stort flyinn.

Ivertfall takk til dere alle sammen som var med i kveld. Sjekk Eventlista på VACCNorway for tidspunkt for neste flyinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hos Damene [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Hadde lovt ei jente å bli med ut.... Da sto det mellom hu og Flyinnet.... Fikk jo satt litt ATC. Satt som ENOS i et par timer til klokken var rundt 19.00 [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Jeg var sannsynligvis den grønneste av alle i dag og irriterte sikkert vettet av folka i Bodø, men jeg lærte veldig mye! Nå har jeg sett hva som skal til for å bevege seg fra lekestadiet til det å fly med ATC. Neste flyinn har jeg garantert litt mer styr på begrep og rutiner

mvh

Frank Richard Pettersen

Bare hyggelig at du også kommer online, men det var litt uheldig at du kom så tett innpå i Bodø siden vi hadde ganske mange fly på tur inn da. Jeg gjentar oppfordringen fra tidligere, benytt treningskveldene der får du en masse hjelp og blir mer fortrolig med det som skjer. Et must er ivertfall at du svarer på anrop slik at vi vet vi har kontakt med deg. Velkommen med i neste flyinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det fly inn som var i kveld var råkult. Anbefaler alle andre som ikke har prøvd vatsim. DETTE MÅ DERE BARE PRØVE GUTTER.

Jeg hadde min første tur i kveld. Sleit jo litt i begynnelsen, men det er vell egentlig veldig normalt. Fikk bra med hjelp og trivdes meget på min tur som UAL6666 fra ENGM-ENBR i en Cessna Skylane. Turene ble jo litt lang som Rune Valestrand fikk erfare. Ble også litt action på turen. Var faktisk et par vindkast over fjellet som vippet og ruska litt i cessna'n. Neste gang velger jeg Boeing 737-400 eller 777-300. Da skal jeg ha det navnet som jeg egentlig skulle ha, nemlig LN-BRE som står for LN-BRENDE.

ATC oberverte meg og Cessna'n som en Boeing men det skuldast sjølvsagt at jeg hadde glemt å velge det da jeg lagde til min flightplan.

Dere som jobber som ATC gjør en utrolig bra jobb. Følte meg ikke i det minste redd da jeg var i luftrommet.

Nå skal jeg i alle fall lære meg mere om det å fly fordi dette var så jævlig gøy som det går ann å bli. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Hilsen Jan H. Brende

LN-BRE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og se at det var mange nye, men, som det allerede er sagt her, er det lurt at de første turene ikke foregår på et flyin. Da er det ofte en del stress for de som sitter som ATC og de har som regel ikke tid til å hjelpe de som aldri har prøvd det før.

Og du Jan, det var altså jeg som satt som ENBR_APP, og får bare beklage det enda en gang visst jeg hørtes sur ut. Det var jeg ikke, men det er det med å vere ny på et flyin. Når du får litt mer trening så vil du nok begynne å handle raskere og svare raskere, og det er ofte helt nødvendig under flyinn. Da jeg begynnte å mase på deg, og du sa at jeg skulle oppføre meg, da maste jeg faktisk fordi du holdt på å forlate luftrommet mitt.

Og så en liten beskjed til LOT069: Visst du har det travelt så hjelper det IKKE å mase på ATCen hvert halve minutt. Greit at du fikk en forsinket start, men det kan du ikke bare skylde på meg for. Når jeg ikke svarte anropene dine på voice så må du prøve å nå meg via tekst. Jeg skal normalt svare deg innen et halvt minutt på voice, ellers kan du prøve i gjenn et par ganger, så over til tekst. Det kan bare sies med en gang at jeg har et problem med RW så gjør at jeg stadig faller ut. Når jeg gir deg beskjed om stby så skal du ikke begynne å mase på meg. Jeg satt deg av og til på stby for å få det til å masse med resten av flyene, eller fordi jeg var opptatt med et annet fly. Det kan jo sies at da du hadde forlatt mitt luftrom så avviklet jeg trafikken mye mer effektivt enn før, selv om det var like mange fly der (så der fikk du svar på soørsmålet ditt).

Ja, så til dere alle: Dette var et utrolig bra og flott flyinn. Flott å se mange nye i luften. Virket som det var dyktige ATC på de fleste plasser og trafikken ble avviklet på en grei måte. Tusen takk til alle dere som lagde det til, fløy og var ATC for nok et strålende flyinn!

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...ok Arild! Beklager at jeg rota litt. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Får håpe at du ikke hørte min " Å vestland, vestland ååå eg ser deg slik" som tok seg en tur ut på sambandet da jeg passerte fjellheimen. Det var et utrolig vakkert vær akkurat over der. Det var faktisk en meget sterk nasjonalromantisk stemning over fjella der i akkurat det øyeblikket. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Norge tar seg av og til vakkert ut i fra en cockpit på en Cessna.Får vi bare retta opp fjella litt også så blir det bra. Kunne vært en fin oppgave for dere som driver med sånne terrenhmesh greier eller hva det nå heter. Så blir forhåpentligvis Gallhøgpiggen også lik den vi ser i dag. Har nemlig ikke funnet den i FS2002.

Hilsen Jan H. Brende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var meget artig i går kveld. Mitt første flyinn, men har vært med på et par treningskvelder tidligere. Synes ENGM-APP gjorde en meget bra jobb. Dat var bra med trafikk og det var til tider veldig hektisk.

Det som er mest irriterende er en del piloter som skal si så enormt mye. Det burde holde med det man skal si og ikke en masse annet pjatt i tillegg. Er det liten trafikk er det jo hyggelig med noen ekstra strofer. Til deres som er nye med Roger Wilco, bør dere ta en sjekk når det gjelder mic og lydnivå. Noen hører man ikke i det hele tatt, mens andre skjærer igjennom som skrikende unger...

Gleder meg veldig til neste fly-inn. I'll be there [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

/glenn

BRA127 (igår)

[ 04-03-2002: Endret av: Glenn Tegnander ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg takke for nok et godt flyinn.

Takk til ENGM APP som nok ble litt streset en periode av mye "mas"men det var IKKE BRA 255 som maste,men en med nesten likt callsignal.Vi takset ut til 19L samtidig.Du bevarte roen likevel.

Ellers ros til ENBD CTR,ENBO APP og ENBO TWR som gjorde en god jobb.Holdt på å gå i sjøen mellom Fleinvær og Bodø,da jeg "mistet" glideslope under final.Fikk ta en go around.I mellomtiden hadde vindretning skiftet,og fikk vectores inn på rw 25. Gleder meg til neste flyinn.

mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]

quote:

Opprinnelig postet av Glenn Tegnander:

Det som er mest irriterende er en del piloter som skal si så enormt mye. Det burde holde med det man skal si og ikke en masse annet pjatt i tillegg. Er det liten trafikk er det jo hyggelig med noen ekstra strofer. Til deres som er nye med Roger Wilco, bør dere ta en sjekk når det gjelder mic og lydnivå. Noen hører man ikke i det hele tatt, mens andre skjærer igjennom som skrikende unger...

Helt enig!

Ellers så synes jeg det var en meget artig kveld og Trond Fossen som satt på ENGM_V_APP gjorde en kjempejobb [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAAAAAAAAAAAAAAARRRRRGGGGGGGGHHHHHHHH [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] (OK, litt overdrevent)

Men jeg klarte ikke å koble meg opp på Vatsim i går, Squawkbox despa helt. Og jeg som hadde slitt i hele går med å fikse alle addonene mine. Jeg ble skikkelig skuffa [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] (Glad at norsklæreren min ikke var i stua, med de orda som kom ut av kjeften min der [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello !

Jeg skulle fly fra ENVA-ENGM, først gikk alt bra, men så var det ingen controllere på enva, kontaktet så Bodø CTR , etter stund fikk jeg beskjed om kontakte Oslo Ctr. PÅ enos fikk jeg ikke svar så ikke vet jeg...

Men det var ikke det jeg skulle forklare, dataen min klikket, eller fs2000 klikket da jeg var under ENVA CTR. Først ble radion min svart så ble GPS borte, og til slutt mistet jeg autopiloten...og så måtte jeg lukke fs2000, for det kom sånn ulovlig operasjon. Så jeg får unnskylde til ENVA ctr at jeg ble borte, det var IKKE meningen...

aLt klikker når jeg bruker squawkbox, kan ikke åpne det eller det...det står bare " cannot open ....BMP"

For komme sterekere tilbake neste gang !

 

------------------------

Geir Fjellro Løitegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Og så en liten beskjed til LOT069: Visst du har det travelt så hjelper det IKKE å mase på ATCen hvert halve minutt. Greit at du fikk en forsinket start, men det kan du ikke bare skylde på meg for. Når jeg ikke svarte anropene dine på voice så må du prøve å nå meg via tekst. Jeg skal normalt svare deg innen et halvt minutt på voice, ellers kan du prøve i gjenn et par ganger, så over til tekst. Det kan bare sies med en gang at jeg har et problem med RW så gjør at jeg stadig faller ut. Når jeg gir deg beskjed om stby så skal du ikke begynne å mase på meg. Jeg satt deg av og til på stby for å få det til å masse med resten av flyene, eller fordi jeg var opptatt med et annet fly. Det kan jo sies at da du hadde forlatt mitt luftrom så avviklet jeg trafikken mye mer effektivt enn før, selv om det var like mange fly der (så der fikk du svar på soørsmålet ditt).


For det første. Det er ikke mitt problem at du hadde problemer med ATC. Dette må du opplyse pilotene om og be dem om å bruke text til komunikasjon. Jeg maste ikke på deg hvert 30 sekund. Det var flere som opplevde at du hadde ikke orden på alt. Det er din feil at jeg ble forsinket 30 minutter. Det er også din feil at jeg takserte til feil RW. Jeg fikk beskjed om å taksere til RW X, så jeg takserte til RW X ,men senere viste seg at jeg skulle alikevel taksere til RW Z (bare eksempel på RW). Allerede kl. 20:10 har jeg meldt at jeg var ready to copy ,men jeg fikk først takserings tillatelse kl. 20:50. Jeg har invitert en kamerat fra Chicago. Han hadde nick SAS765. Han måtte også vente i flere minutter på å få en taks. & depart. CLR. Han opplevde at du var frekk og uhøflig og sa at han har ikke lyst å være med på flere Fly In i Norge. Han sa at du var den verste ATC han har sett. Men jeg kan godt forstå at det var vanskelig for deg som er ny i ATC. Men neste gang bør du holde bedre styr på alt. Ellers var det flott Fly In. Takker til Trond Fossen for en visual appr. da hele navigasjonsgreie sluttet å virke i 767_300 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...