Gå til innhold

[VATSIM] Copenhagen Realtime April 19th


Tore Urvik

Anbefalte innlegg

Copenhagen RealTime April 2009

090419_cph_500.jpg

 

We are delighted to welcome you to yet another RealTime event at Copenhagen. The event will take place on April 19th

 

Link to Event information and booking site

www.vaccsca.org/event/

 

What makes this event special?

On this evening we try to simulate a normal Sunday evening at Copenhagen. This means pilots flying the exact flights that you find in real life, and (hopefully) arriving on time.

In order to keep track of the traffic-flow you as the pilot must book your flight prior to the event from our event-page. You can book more than one flight, so why not book the return flight while you are at it. Total there are more than 300 flights to choose from! All flight-information is based on up-to-date real-world material. When booking you will get an arrival or departure time (a slot time) so you need to make it on time. Otherwise you will be put back in the queue :-)

 

Traffic the Danish way!

Have you ever visited Copenhagen Airport on one of your flights? If so, you will be familiar with the tight layout of the airport allowing a very efficient flow of traffic in and out. If you haven't, it's about time! No long taxi routes - you will get your passengers to or from the gate fast and efficiently. For you as a pilot it means that you better be well-prepared when you push, as the taxi time can be very short, even under heavy traffic loads.

 

We have more than 10 controllers online to guide you to and from Copenhagen. ATC the Danish way is efficient and focused on getting you safe and fast to your destination. As a main hub in Scandinavia certain hours experience many arrivals and others many departures. However we normally execute this traffic without any holdings!

 

Last years statistics

If you want to know what you can expect, and what we hope to exceed, we have had an average of just around 200 flights at most of the latest events (We host this event 2 times a year). In the busy periods we kept a steady flow of 20-25 arrivals per hour (one every 2:30-3:00 minutes) This throughput was achieved without the need to use the inbound holds available! We hope YOU will help us exceed these levels this year.

 

For more information

Event page: www.vaccsca.org/event/

VACCSCA forum: www.vaccsca.org/forum

 

Hope to see you in the Danish airspace on the 19th. :-)

 

Regards

The Danish ATC team

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal flyr ENTC-ENGM real den dagen så vet ikke hva jeg rekker å være med på men mulig jeg booker en sen outbound en av de siste dagene før event om jeg føler meg fristet. 1ste pri er jo å komme seg til Tromsø for å støtte fugla, men sikkert et artig event å være med på. Gleder meg til neste ENGM event ;)

 

Lykke til med CTR-utsjekken samme kveld John. Moen (om det blir på planlagt kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PK: Kan klare meg uten kjeft fra deg. Du er vel den her på forumet som bør åpne hullet ditt aller minst, siden du har åpent innrømt til meg at du innehar flere falske kontoer her inne...Var ihvertfall det du sa mens du og jeg var utestengt for "Piracy".....

 

Sindre: Jo takker. Skal kikke nærmere og se hvordan jeg gjør det.

 

Magnus: Ingen vits i å blande deg. Det er ikke noe vondt mellom PK og meg. Men jeg forventer at han tiltaler meg på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I øvrigt.

 

Vores datagrundlag er jo aktuelt fra april, og vi har tilmed reg'et på det fly der er brugt. Det betyder, at vi har kunne sætte en hel kæde op for det samme fly, så det flyver de samme ruter som i virkeligheden.

 

Blandt andet er der en del Widerøe flyvninger, hvor den samme maskine har 3-4 flyvninger ind/ud af Kastrup i løbet af aftenen.

 

Hvis nogle har interesse i at logge et par flyvninger i samme maskine.

Fordelen er jo, at ankomst og afgang-stand er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mats Brendesæter

Jeg har booket Tokyo - Copenhagen og har fått avgangstid 18.50 local og 19.50 som landings tid. Jeg får ikke dette til å stemme i forhold til hvor lang tid flygningen tar tatt i fra Sas.no sine sider. Noen som vet hva som er gale. Det er 7 timers forskjell det vil si at jeg får flytid på 8 timer. og det er jo feil...11t og 15 min står det på SAS side sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo naturligvis angivet de flytyper, som SAS bruger i virkeligheden. Så du skal nok skrive til SAS-Danmark for at få det ændret. ;)

Nej pjat - og spøg til side. Som vi også skriver på event-siden:

I er meget velkommen til at tage en B737 til en MD-80 flyvning!

 

Det vigtigste er blot, at I holder jer inden for samme aircraft category. Så I ikke erstatter en Dash 8 flyvning med en B747. Så bliver der lidt trangt ovre på turbo-prop stands. :-)

 

Men I må som sagt gerne skifte til B737 på MD-80 flyvninger.

 

var ikke veldig mye 73x fra SAS eller KLM her..

heller ikke 744 eller 767, jaja da får jeg fly uten å booke da.

 

Og er der en flyvning I ikke kan finde, men gerne vil flyve - altså specielle ønsker. Så brug "request flight" formularen, så finder en en gate og slottid til jeres ønske-tur.

Det kunne fx være en KLM B767 flyvning, eller en B747 tur til Grand Canaria. Vi er åben for det meste.

 

Det vil være meget bedre at I requester et fly i stedet for at fly uden en booking.

Fordelen for os er, at vi på forhånd har fundet en gate til jer.

Fordelen for jer er, at I får plads i slot-tids listen (og undgår at komme bagerst i køen).

Jeg behandler normalt requests inden for et par timer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle, bar du har utstyr til VATSIM dvs. Squawkbox eller FSInn. Men hvis du ikke har fløyet på VATSIM før så anbefales det ikke å starte med et slikt event.

 

Da kan du jo f. eks ta en tur ut fra Gardermoen som jeg regner med at kommer til å være pålogget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge snust litt på VATSIM, men for å være ærlig så har jeg ingen erfaring med det. Jeg har ikke peiling på hvordan man starter med å fly i VATSIM i det hele tatt. Synd jeg ikke la merke til denne eventen litt før, da kunne jeg kanskje ha startet smått med VATSIM og vært med. Ser morsomt ut, dette "Copenhagen Realtime". Skulle gjerne ha vært med, men jeg vet ikke hvordan man flyr online. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Morten Ruud skriver, så er ikke dette en type Event som er anbefalt for de som ikke har drevet med VATSIM før. Her er tempoet såpass høyt, og tiden vil mest sansynlig ikke strekke til for ATC med hennhold til å hjelpe nye piloter.

 

Det beste du kan gjøre som nybegynner på VATSIM er;

1. Finn en godt traffikert flyplass, og lytt til kommunikasjonen. (For EKCH RealTime kan det være en idé å sette flyet på Roskilde dersom du skal stå på bakken og lytte)

2. Finn en mindre traffikert flyplass med ATC pålogget, og prøv deg frem, spør om råd, etc... Fordelen med en mindre traffikert flyplass er at det er mer sansynlig at ATC har tid til å drive litt opplæring også, med litt små-pirking på frasologi, rådgivning om korrekt flyveplan, mm.

 

Men viktigst av alt; ta imot alle råd med åpne armer, ikke logg av bare fordi rådet er stikk i strid med det du trodde du visste.

Egenlesing anbefales også;

http://www.vatsim.net/prc/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...