Gå til innhold

Jeg skal lage dokumentar om Vigra Lufthavn!


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Som noen kanskje vet så går jeg media siste året.

Vi har fått i oppgave å lage en dokumentarfilm. Gruppene skal ikke bestå av mere enn 3-4 personer og det ferdige produktet skal ikke overstige 5 minutt. Dette vil med andre ord være en "kortdokumentar" om Vigra Flyplass.

 

Dokumentaren vil bassere seg på "arbeidshverdagen" på Vigra og ikke flyplassen i sin helhet.

 

Jeg og en annen i klassen har i dag vært i møte med SAS og vi ble tatt utrolig godt i mot.

Etter all sannsynlighet vil selve filmingen inne i hallen, av bagasjehåndtering, stuing - push-back osv av flyene vil foregå neste torsdag mellom 07.30 og 11.00 på formiddagen. Dette er den travleste tiden på døgnet på flyplassen, og vi ble anbefalt å ta filmingen i løpet av dette tidspunktet.

Selve produksjonen vil foregå slik at jeg og en annen elev vil dekke uteområdet (rød sone) mens to andre vil ta for seg det som skjer inne. Det vil med andre ord være to kameraer i aksjon.

 

Det som gjenstår av avtaler nå er med avinor. De har med tårnet, brannstasjonen osv å gjøre. Men mulig dette blir for stort å dekke når filmen skal vare i 5 minutter?

5 minutter er faktisk ganske lenge egentlig, og det tar lang tid å produsere bare 5 min når man skal klippe effektivt osv.

Jeg vet heller ikke hvor positiv avinor stiller seg til dette prosjektet.

Hva tenker dere?

 

Ah for et drømmeprosjekt! :D

Gleder meg som en unge til å komme i gang med produksjonen.

 

Noen som har noen tanker, spørsmål, ideer eller inspill? Kom med det!

 

Fyrer løs to bilder jeg tok i dag jeg. Ble bare ett fly siden vi måtte tilbake på skolen.

(Hadde kun med meg 17-40mm. Så bildet er ikke så skarpt og fint, siden det er cropet en god del for å kun få maskinen)

 

ir7r4820.jpg

737-505 LN-BRR

 

ir7r4824.jpg

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lett å gape over for mye når man skal dokumentere det som skjer på en flyplass, men på den andre siden har dere jo masse muligheter for gode bilder!

 

Kunne det være en idé å følge et bestemt menneske gjennom arbeidsdagen/deler av arbeidsdagen? F.eks. en person som på en eller annen måte er involvert i flere av aktivitetene på en flyplass? Da har dere i såfall en rød tråd som dere kan følge.

 

Bare et lite innspill - lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Håper jeg får anledning til å se den!

 

Håper også at du dokumenterer de håpløse forholdene som råder ved de to eneste gate'ene nå under ombyggingen. Fullstendig kaos nå sist søndag. Tror det var 4-5 fly som skulle avgårde i løpet av en time. Alt for lite lokale til å takle sånne folkemengder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: We all want ;P

 

Mathias: Høres ut som en kjempeidé, og det å få til 5 minutter film blir nok ikke vanskelig, heller vanskelig å begrense (slik du sier) ;) Jeg tror nok at det blir en smal sak å få adgang hos Avinor, men om SGS sier at dere får komme så skal jo Lufthavnvakta slippe dere inn til dem. For å besøke tårnet trenger du bare å ringe opp dit (nummer finner du på Text Pages på AIP), men siden dere skal lage en dokumentar så tror jeg nok det er like greit å kontakte Lufthavnssjefen og spørre ham. Jeg tror nok at oddsene er på deres side ;) Lykke til! Filmen forventes lagt ut her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Det blir nok litt av en jobb å klippe ned en hau med materiale ned til fem minutter, men dere har sikkert tenkt å begrense dere til det viktigste - tårnet, sikkerhet (brannvesen o.l.), baggasje og terminal?

 

Må si at de bildene ble veldig bra! Likte at de var tatt rett fra siden. 99 % av flybildene de siste årene har liksom vært i profil, så det er greit å få et enkelt og avslappet bilde :)

Det første var best, synes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja' date=' jeg sitter på noen minutter film av landing på Vigra sett fra cockpit på Lufttransport sin maskin som er vel den som flyr mest på Vigra skulle jeg tro.. U want? :P [/quote']

Tar mer en gjærne imot dette!

Ville satt veldig stor pris på det, og cred vil bli gitt i rulletekst.

 

Skal få lagt ut det ferdige produktet her - med mindre SAS og Avinor sier noe annet eller gir oss begrensninger på distrubusjon. Jeg må selfølgelig forholde meg til det. Men jeg spurte litt når jeg satt i møte om hvordan det er med distrubusjon og slike ting, og han sa det ikke var noe begrensninger i forhold til hva vi kunne distribuere og ikke. Men man skal selfølgelig være veldig varsom på hva man filmer av navnelister, detaljer osv. Så det vil bli distribuert veldig varsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så lenge du ikke bryter noen regler (som du nervner, navnelister og slikt) så tror jeg nok de bare blir glad for litt gratis reklame ;)

 

Må si at de bildene ble veldig bra! Likte at de var tatt rett fra siden. 99 % av flybildene de siste årene har liksom vært i profil' date=' så det er greit å få et enkelt og avslappet bilde :smile:[/quote']

Det det er i profil, hva er det du egentlig mener her? Det virker som du mener det er fint med forandring samtidig som du sier at fotoene er slik 99% av de andre er :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kikka gjennom et par aktuelle klipp, og det er jo ikke noe bra kvalitet det er snakk om, og hvertfall ikkenoe proff filming. Spesielt ikke siden kameraet spilte inn i 4:3 format istedetfor 16:9.

Og med tanke på visning. skal dette først og fremst vises privat, dvs for lærer og slikt? For jeg får ikke tak i pilotene for deres samtykke sånn sett. (Ikke det at man kan kjenne de igjen så veldig heller da) Utover det har jeg lite problemer med å gi de fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan det være kult med "amatørfilming". Det kan sikkert fint brukes i starten av filmen eller noe. Bare det blir klipt og brukt på riktig måte, så kan det aller meste brukes :)

 

Filmen vil jo som sagt bli vist til vurdering ja. Om dokumentaren blir plukket ut til en av de beste, så vil den vises på dokumentarfilmfestivalen i Volda.

Men et samtykke fra pilotene kunne kanskje vært fint - men nødvendig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å speede opp filmen? Dette vil gjøre at du får med flere arbeidsgrupper på flyplassen, samtidig får du med flere oppgaver. Noe ala det som ble gjort på Flesland for en liten stund tilbake siden, av bt.no. Sett kameraet på et stativ å la det stå en stund slik at dere får med dere masse.

Da fikk man fram det yrende livet det er på en flyplass :)

Bare et forslag, tror det kunne blitt bra :)

Lykke til!

(btw. går selv media)

Noe av det som er gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...