Gå til innhold

Sikkerhetsbrudd hos Norwegian


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Å prate om Norwegian er som og prate om våre nye landsmenn, man blir fort påsatt en merkelapp om både det ene og det andre.

 

Bare og sette seg og høre på scanneren det... det finnes værre ting en dette...men det er jo så fint og rødt, så da er det vell slik da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke dette snakk om en mekaniker som jobbet på flyene med utgåtte sertifikater? Altså på risikoskalaen scorer ikke det noe spesielt høyt.

Altså problemet lå i at Norwegian sine rutiner sviktet når det kom til å holde oversikt over mekanikernes sertifisering, ikke at flyene fløy rundt etter at de hadde blitt vedlikeholdt av en som ikke viste hva han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aporopå dette med sikkerhet, jeg så for en stund siden en ganske interessant episode av NRK Faktor som heter "Flyenes voktere". Der følger vi en SAS pilot, en SAS mekaniker, og en flyveleder på Gardermoen, og de er i litt forskjellig grad bekymret for utviklingen. Som sjeldere sjekk av flyene, mer stress, osv.

 

Det jeg syns er litt morsomt, er jo å se hvordan man ser ting forskjellig. Som feks at SAS piloten er bekymret for at stressfaktoren er økt, og at de flyr mye mer på en "4 dagers" enn for noen år siden. Luftfartsdirektøren ser derimot på dette som en god ting, for på den måten unngår man "rustne" piloter som har glemt sine kunster der oppe...

 

Denne episoden kan sees her nrk.no/nett-tv/klipp/56563.

 

Men denne er altså laget i 2005, og det jeg lurer litt på er hva disse SAS ansatte og flyveledere ville sagt om man laget en oppfølgningsepisode i dag.

 

Har man sluttet å spise av marginene som SAS-piloten kaller det, har det blitt verre, eller tar han rett og slett feil, man spiser ikke av marginene. Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prate om Norwegian er som og prate om våre nye landsmenn' date=' man blir fort påsatt en merkelapp om både det ene og det andre.

 

Bare og sette seg og høre på scanneren det... det finnes værre ting en dette...men det er jo så fint og rødt, så da er det vell slik da. ;) [/quote']

Usammenlignbart!

 

Jeg bryr meg ikke særlig om dette. Ang. det med han mekanikeren, selv om lisensen har gått ut, betyr det da at jobben han gjør er dårlig, og at det er fare for at flyene ikke kan fly? Ikke særlig. Dessuten er det delvis Norwegian som arbeidsgiver sitt ansvar å følge opp dette, og evt. gjøre noe i forhold til denne personen.

"Shit happens" har jeg ved flere tidspunkt hørt mange sagt, og selv sagt. Dette er ett av tilfellene, correct me if I'm wrong, men ingen av disse tilfellene har vært kritiske i forhold til sikkerheten, og helsen til passasjerer og/eller ansatte?

Tror også at Norwegian hadde vært ferdige som flyselskap v/ tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg bryr meg ikke særlig om dette. Ang. det med han mekanikeren' date=' selv om lisensen har gått ut, betyr det da at jobben han gjør er dårlig, og at det er fare for at flyene ikke kan fly? Ikke særlig. Dessuten er det delvis Norwegian som arbeidsgiver sitt ansvar å følge opp dette, og evt. gjøre noe i forhold til denne personen.

"Shit happens" har jeg ved flere tidspunkt hørt mange sagt, og selv sagt. Dette er ett av tilfellene, correct me if I'm wrong, men ingen av disse tilfellene har vært kritiske i forhold til sikkerheten, og helsen til passasjerer og/eller ansatte?

Tror også at Norwegian hadde vært ferdige som flyselskap v/ tilfelle. [/quote']

 

Du får lese TV2 storyen èn gang til. Mekanikersaken utløste undersøkelser fra Tilsynet, og de fant andre avvik som de ikke var særlig glade for.

Mekanikersaken var alvorlig nok i seg selv, det å grounde 18 fly gjør man ikke fordi det er morsomt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hele koker ned til at alt for mange selskaper i dag er mer opptatt av å preike bullshit via flotte analyser som utgis i internavisene om hvor flinke de er til å passe på sertifikater og papirer enn å faktisk høre etter hva teknikerne sier må gjøres. Slik som jeg opplever sånne ting, er det viktigere å vise til papirer enn å gå løs på tunge jobber som forlengst burde vært gjort. Jeg opplever for min del at vedlikehold har blitt til et "papirhus". Kvalmefremkallende.

 

PS: Ikke rettet spesielt mot flyindustrien, men det er lov å ha øya åpne samt bruke synapsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...