Gå til innhold

Midtnorge 1. Mars 18-21 [Norwegian Online Day]


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

I dag funket det her også. Jeg kom OSL-TRD-AES før jeg fikk den forb.... erroren i SB4, og hele skiten lukket seg. Det var ikke meningen å logge av uten å si takk og farvel, så det er sagt.

 

Når lillewilcoen tusler og går med FPS rundt 30, VC, vær og online, da er det faktisk morro med FSX. Jeg tok ut en virkelig flightplan for 737-400 med riktige vinder og vekter, og lastet flyet med dette. On chocks TRD hadde jeg nøyaktig samme remaining fuel i flyet som flight planen sa jeg skulle. Jeg trodde faktisk ikke det var så bra programmert!

 

Forøvrig så skjønner jeg ikke hvordan jeg kan forandre call sign i SB4. Legger jeg inn et annet enn MH 805, så nekter den å logge på pga dette. Det er jo ikke noe problem, MH trenger litt vintertrening, men det må da finnes en måte?

 

ATC fungerte fortreffelig! Noen småproblemer med leseligheten på TRD APP og jeg måtte jukse litt med headingen for å komme på LOC før GS inn til AES under vektoreringen, peanuts, dette gjorde dere veldig bra!

 

Et hint vedrørende BOLNI STAR inn til AES. BOLNI 2Z som dere bruker er ikke særlig bra i FMS'en. Den har et waypoint som man ikke får koblet sammen med det neste. Om dere bruker BOLNI 2R, så er denne riktig i FMS, og man slipper å bygge noe for å få det hele til å henge sammen. Jeg tror dette er det samme for alle flyene (Navigraph?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,men det som dessverre skjer titt og ofte på Vatsim er at man kommer under glideslope mens man ennå er på intercept heading. Når man får inn localizer og svinger inn mot den, er man allerede for høyt. Det skyldes at man har fått vektorering til en for kort finale.

Jeg tror det var det Aslak mente. Når jeg er cleared 3000 og cleared ILS, hender det at jeg "ulovlig" må descende til 2500 mens jeg venter på LLZ, for ikke å være for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan han umulig ha ment i dette tilfellet...

(Det bør jeg vite som satt på Approach)

 

Men jeg hadde en CNO som jeg sendte rundt for et nytt forsøk da jeg forstod at han ikke ville klare å komme ned fort nok...

 

Det var på vei inn til Vigra, ikke Værnes. Hadde jeg fulgt headingen jeg fikk og blitt på 4500 ft, så ville jeg vært ca 1500 ft høyt når jeg traff LOC. Jeg korrigerte litt selv så jeg traff LOC og GS samtidig på 4500 ft (over MITSU). I RL så følger man aldri GS før man er etablert på LOC.

 

Men som sagt, peanuts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan han umulig ha ment i dette tilfellet...

(Det bør jeg vite som satt på Approach)

 

Men jeg hadde en CNO som jeg sendte rundt for et nytt forsøk da jeg forstod at han ikke ville klare å komme ned fort nok...

 

Det var på vei inn til Vigra' date=' ikke Værnes. Hadde jeg fulgt headingen jeg fikk og blitt på 4500 ft, så ville jeg vært ca 1500 ft høyt når jeg traff LOC. Jeg korrigerte litt selv så jeg traff LOC og GS samtidig på 4500 ft (over MITSU). I RL så følger man aldri GS før man er etablert på LOC.

 

Men som sagt, peanuts. [/quote']

 

Dette har jeg opplevd mye også.Ofte på appr til Heathrow,der Heathrow director har sinnsykt mye og jobbe med.Så man må improvisere litt :)

 

Ellers så har disse Norway online dagene vært meget friskt pust til Vatsim miljøet i Norge.

 

Flott tiltak dette Anders Henriksen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er noe som skjer ofte, så er det muligens et problem med de systemene som ATC bruker? Jeg har null peiling på hvordan ATC online funker i praksis, eller hvor nøyaktig de kan kontrollere/vektorere, men å havne høyt på finalen, spesiellt i IMC, øker workloaden kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja' date='men det som dessverre skjer titt og ofte på Vatsim er at man kommer under glideslope mens man ennå er på intercept heading. Når man får inn localizer og svinger inn mot den, er man allerede for høyt. Det skyldes at man har fått vektorering til en for kort finale.

Jeg tror det var det Aslak mente. Når jeg er cleared 3000 og cleared ILS, hender det at jeg "ulovlig" må descende til 2500 mens jeg venter på LLZ, for ikke å være for høyt. [/quote']

Er du cleared ILS så er du cleared ILS, det ombefatter også glideslope. Da kan du enten selecte APP og la flyet descende med GS mens det er på vei til å etablere seg på localizer, eller så kan du descende videre under g/s for å ta den når du blir etablert på localizer. Legg merke til at vi ikke gir høydeklareringer etter ILS, så når du hører "CLRD ILS" så er det bare å starte descend om du kommer for høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...