Alexander Hansen Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Nederst på FSinnboksen når du er i spillet, står ditt nåværende callsign. Dobbelklikk på det, og du har muligheten til å bytte. Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Glitrende Takk for raskt svar Alexander. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Klar tale Ivar :grin: Kommer muligens og stresser deg i kveld :grin: Hva mener du, jeg blir vel aldri stressa? :grin: Om så skulle inntreffe har jeg mine metoder for å hindre sammenstøt, "all aircrafts.." :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Om TWR blir stressa, så kan det se stygt ut for APP... :grin: Siter
Werner Rafteseth Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Å nei ikke igjen, Ivar, jeg havna i Østersjøen sist Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Da var den kvelden over. Det ble ikke akkurat hektisk på ENVA_APP, men det ble da i alle fall litt å holde fingrene i... Siter
Werner Rafteseth Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Har vel bare skjedd en gang før at jeg har hatt så mye trafikk på Vigra Dette var artig! Etter en dødperiode i starten, så hadde jeg fly helt til jeg stengte Siter
Anders Henriksen Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Skrevet 1. mars 2009 Takk for en flott online kveld folkens! Kom hjem fra hyttetur i halv 7 tiden og logget på som Bodø Sør ettersom ingen andre hadde "tatt" den. Masse fly og atc i midtnorge denne kvelden, håper å se dere igjen neste søndag da turen går til Nord-Norge! Siter
Tommy Hansen Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Nice,kommer nok garantert til å sverme luftrommet der oppe i nord next time! Hakke hatt ATC der på så lenge at jeg ikke kan huske.. Siter
Aslak Iversen Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 I dag funket det her også. Jeg kom OSL-TRD-AES før jeg fikk den forb.... erroren i SB4, og hele skiten lukket seg. Det var ikke meningen å logge av uten å si takk og farvel, så det er sagt. Når lillewilcoen tusler og går med FPS rundt 30, VC, vær og online, da er det faktisk morro med FSX. Jeg tok ut en virkelig flightplan for 737-400 med riktige vinder og vekter, og lastet flyet med dette. On chocks TRD hadde jeg nøyaktig samme remaining fuel i flyet som flight planen sa jeg skulle. Jeg trodde faktisk ikke det var så bra programmert! Forøvrig så skjønner jeg ikke hvordan jeg kan forandre call sign i SB4. Legger jeg inn et annet enn MH 805, så nekter den å logge på pga dette. Det er jo ikke noe problem, MH trenger litt vintertrening, men det må da finnes en måte? ATC fungerte fortreffelig! Noen småproblemer med leseligheten på TRD APP og jeg måtte jukse litt med headingen for å komme på LOC før GS inn til AES under vektoreringen, peanuts, dette gjorde dere veldig bra! Et hint vedrørende BOLNI STAR inn til AES. BOLNI 2Z som dere bruker er ikke særlig bra i FMS'en. Den har et waypoint som man ikke får koblet sammen med det neste. Om dere bruker BOLNI 2R, så er denne riktig i FMS, og man slipper å bygge noe for å få det hele til å henge sammen. Jeg tror dette er det samme for alle flyene (Navigraph?). Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 "cleared ILS" betyr at du er klarert til å ta tak i LLZ (localizer) og GS (glideslope) når disse er identifisert og aktive på radio/instrumenter. Så det var ikke noe juks der inn til Værnes... Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 ja,men det som dessverre skjer titt og ofte på Vatsim er at man kommer under glideslope mens man ennå er på intercept heading. Når man får inn localizer og svinger inn mot den, er man allerede for høyt. Det skyldes at man har fått vektorering til en for kort finale. Jeg tror det var det Aslak mente. Når jeg er cleared 3000 og cleared ILS, hender det at jeg "ulovlig" må descende til 2500 mens jeg venter på LLZ, for ikke å være for høyt. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Det kan han umulig ha ment i dette tilfellet... (Det bør jeg vite som satt på Approach) Men jeg hadde en CNO som jeg sendte rundt for et nytt forsøk da jeg forstod at han ikke ville klare å komme ned fort nok... Siter
Aslak Iversen Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Det kan han umulig ha ment i dette tilfellet...(Det bør jeg vite som satt på Approach) Men jeg hadde en CNO som jeg sendte rundt for et nytt forsøk da jeg forstod at han ikke ville klare å komme ned fort nok... Det var på vei inn til Vigra, ikke Værnes. Hadde jeg fulgt headingen jeg fikk og blitt på 4500 ft, så ville jeg vært ca 1500 ft høyt når jeg traff LOC. Jeg korrigerte litt selv så jeg traff LOC og GS samtidig på 4500 ft (over MITSU). I RL så følger man aldri GS før man er etablert på LOC. Men som sagt, peanuts. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Det kan han umulig ha ment i dette tilfellet...(Det bør jeg vite som satt på Approach) Men jeg hadde en CNO som jeg sendte rundt for et nytt forsøk da jeg forstod at han ikke ville klare å komme ned fort nok... Det var på vei inn til Vigra' date=' ikke Værnes. Hadde jeg fulgt headingen jeg fikk og blitt på 4500 ft, så ville jeg vært ca 1500 ft høyt når jeg traff LOC. Jeg korrigerte litt selv så jeg traff LOC og GS samtidig på 4500 ft (over MITSU). I RL så følger man aldri GS før man er etablert på LOC. Men som sagt, peanuts. [/quote'] Dette har jeg opplevd mye også.Ofte på appr til Heathrow,der Heathrow director har sinnsykt mye og jobbe med.Så man må improvisere litt Ellers så har disse Norway online dagene vært meget friskt pust til Vatsim miljøet i Norge. Flott tiltak dette Anders Henriksen! Siter
Aslak Iversen Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Dersom dette er noe som skjer ofte, så er det muligens et problem med de systemene som ATC bruker? Jeg har null peiling på hvordan ATC online funker i praksis, eller hvor nøyaktig de kan kontrollere/vektorere, men å havne høyt på finalen, spesiellt i IMC, øker workloaden kraftig. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Tja, systemet (programvare) er det ingenting i veien med. Jeg har i alle fall ikke problemer med å se hvorvidt fly kommer ned til GlideSlope i tide eller ikke. Her er det nok heller et metodeproblem ute og går hos den enkelte ATC, og muligens litt glemskhet om at LLZ skal være før GS... Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Jeg må få med at det ikke skjer så ofte i Norge.Men opplever det endel i England og USA Siter
Werner Rafteseth Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Det var jeg som satt på Vigra, og det som skjedde var at jeg vektorerte ham nærmere Vigra enn først planlagt, og ny altitude gikk i glemmeboken. Så dette går fullstendig på min kappe. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 ja' date='men det som dessverre skjer titt og ofte på Vatsim er at man kommer under glideslope mens man ennå er på intercept heading. Når man får inn localizer og svinger inn mot den, er man allerede for høyt. Det skyldes at man har fått vektorering til en for kort finale.Jeg tror det var det Aslak mente. Når jeg er cleared 3000 og cleared ILS, hender det at jeg "ulovlig" må descende til 2500 mens jeg venter på LLZ, for ikke å være for høyt. [/quote'] Er du cleared ILS så er du cleared ILS, det ombefatter også glideslope. Da kan du enten selecte APP og la flyet descende med GS mens det er på vei til å etablere seg på localizer, eller så kan du descende videre under g/s for å ta den når du blir etablert på localizer. Legg merke til at vi ikke gir høydeklareringer etter ILS, så når du hører "CLRD ILS" så er det bare å starte descend om du kommer for høyt Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Magnus; Det finnes en "tommelfingerregel" blandt piloter; ikke GS før LLZ... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.