Gå til innhold

Første test av SBS-1e


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Vi får se hva som etter hvert dukker opp. Foreløpig er det tuning av display som foregår. Det neste er bygging og montering av uteantenne. Med den lille antenna som fulgte med, har jeg kontakt mellom 40 og 50 NM i "normale" høyder mot øst og sør, dårlig mot nord. Mot vest er det ingen problem - åpne havet.

 

F-16 vises ikke - de squaker vel ikke "riktig". Jeg ser heller ikke WF, selv om loggen viser at jeg har hatt mange WF-treff.

 

Jeg tar ikke sikte på å streame - dette er for own pleasure :) Men ser jeg interessente ting, skyter jeg vel en skjerm og legger ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plager dere litt til med bilder fra SBS'en. Jeg har bygd meg antenne, rent midlertidig plassert på kvisten. Slett ikke ideelt, men jeg klatrer ikke i stiger vinterstid :D

 

Det første bildet er Airbus'ene fra Spanair på rekke og rad til Bodø, Evenes og Tromsø med ca 600 brune nordlendinger klar til å ta fatt på snømåking. Bildet er tatt kl 15:28.

 

3xSpanair.jpg

 

Det neste viser hvor sakte A321 klatrer når den er tung. Disse to skal mellomlande i Madrid. Tromsø-maskinen har akkurat nådd FL300 rett øst av Bodø - luftlinjen til Tromsø viser 175 NM. Den ba om FL320 like etterpå, og startet en ny, laaangsom climb med en vertikal hastighet på mellom 400 og 600 fot. Evenes-maskinen når FL320 øst av Stokka, Sandnessjøen - Evenes ligger ca 179 NM nordover.

 

Lav_ROC.jpg

 

Til slutt et redigert bilde, klippet sammen av to skudd - American Airlines rute 159 på tur til USA. Siste "spor" er sør av Lofoten mot 70N 00E.

 

American_Airlines_159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en 767-300ER til Chicago O'Hare fra Moskva. Den fikk FL340 og M.80 på Oceanic. Bare vent - i kveld fikk jeg godtreff på søk i Google og har lastet ned en frøktelig stor database fra Tyskland. Den har 38 192 "fingeravtrykk" for flymaskiner. Da får jeg registrering og flymaskin - f.eks LN-RRL og Boeing 737-883/W, W'en for winglets. Eller jeg kan bare vise ICAO-koden og får B738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Men desverre tror jeg muligens jeg skjønner hvorfor Roald ikke ønsker dette. Tar vel litt på båndbredden å dele ut dette på nett, men samtidig når man har brukt så mye på slikt ville det jo vært kjempe bra å dele ut slikt. Så får man håpe noen kan få opp en stream oppe i nord også, hadde vært morsomt å kunne høre F-16 trafikken osv. men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sende en mail til han som driver flygradar.nu og forhøre seg litt. Tror nok ikke det er snakk om betydelig båndbredde. Lite data som skal sendes. Jeg tror nok data sendes til flygradar for så å fordeles videre. Så den som har en SBS sender nok bare til 1, altså flygradar.

 

Mail er info@flygradar.nu eller internetkonsult @ gmail dot com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt det samme som har foregått med AIS-data for skip - Mange sitter på hvert sitt nes, og det er vanskelig å få til en deling av data på en fornuftig måte. (Hvorfor skal andre bruke mine data når jeg ikke får noe tilbake?). Jeg har stort sett sendt data til alle som vil ha, men det er begrenset hva man får tilbake.

Nå har noen funnet en løsning som virker fornuftig. Ved å sende data til AIS Hub får man alle tilgjengelige data tilbake. Kanskje noen burde sette opp en lignende tjeneste for å dele flydata slik at man da kan få en bedre dekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...