Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et av de første bildene fra SBS-1e, mottatt fra England i dag. Jeg har en del justeringer å gjøre på display slik at jeg blir plassert riktig, og ikke minst øke "sikten" med en utendørsantenne - den som fulgte med er beregnet for innebruk.

 

SBS-1e.jpg

Skrevet

Vi får se hva som etter hvert dukker opp. Foreløpig er det tuning av display som foregår. Det neste er bygging og montering av uteantenne. Med den lille antenna som fulgte med, har jeg kontakt mellom 40 og 50 NM i "normale" høyder mot øst og sør, dårlig mot nord. Mot vest er det ingen problem - åpne havet.

 

F-16 vises ikke - de squaker vel ikke "riktig". Jeg ser heller ikke WF, selv om loggen viser at jeg har hatt mange WF-treff.

 

Jeg tar ikke sikte på å streame - dette er for own pleasure :) Men ser jeg interessente ting, skyter jeg vel en skjerm og legger ut :D

Skrevet

Jeg plager dere litt til med bilder fra SBS'en. Jeg har bygd meg antenne, rent midlertidig plassert på kvisten. Slett ikke ideelt, men jeg klatrer ikke i stiger vinterstid :D

 

Det første bildet er Airbus'ene fra Spanair på rekke og rad til Bodø, Evenes og Tromsø med ca 600 brune nordlendinger klar til å ta fatt på snømåking. Bildet er tatt kl 15:28.

 

3xSpanair.jpg

 

Det neste viser hvor sakte A321 klatrer når den er tung. Disse to skal mellomlande i Madrid. Tromsø-maskinen har akkurat nådd FL300 rett øst av Bodø - luftlinjen til Tromsø viser 175 NM. Den ba om FL320 like etterpå, og startet en ny, laaangsom climb med en vertikal hastighet på mellom 400 og 600 fot. Evenes-maskinen når FL320 øst av Stokka, Sandnessjøen - Evenes ligger ca 179 NM nordover.

 

Lav_ROC.jpg

 

Til slutt et redigert bilde, klippet sammen av to skudd - American Airlines rute 159 på tur til USA. Siste "spor" er sør av Lofoten mot 70N 00E.

 

American_Airlines_159.jpg

Skrevet

Ja, en 767-300ER til Chicago O'Hare fra Moskva. Den fikk FL340 og M.80 på Oceanic. Bare vent - i kveld fikk jeg godtreff på søk i Google og har lastet ned en frøktelig stor database fra Tyskland. Den har 38 192 "fingeravtrykk" for flymaskiner. Da får jeg registrering og flymaskin - f.eks LN-RRL og Boeing 737-883/W, W'en for winglets. Eller jeg kan bare vise ICAO-koden og får B738.

Skrevet

Ca 5000 kr. Mottakeren koster 382,60 engelske pund uten engelsk VAT (moms). Så kommer frakt og forsikring med 15 pund. Når pakken ankommer Norge påplusses 25% moms.

 

Slik ser det ut med stor database - Aeroflot med en 767-300ER i 34000 fot vestover.

 

Med_tag.jpg

Skrevet

Helt enig. Men desverre tror jeg muligens jeg skjønner hvorfor Roald ikke ønsker dette. Tar vel litt på båndbredden å dele ut dette på nett, men samtidig når man har brukt så mye på slikt ville det jo vært kjempe bra å dele ut slikt. Så får man håpe noen kan få opp en stream oppe i nord også, hadde vært morsomt å kunne høre F-16 trafikken osv. men men

Skrevet

Fancy greier! :)

 

Hehe, tar nok en del båndbredde og streame ja. Flygradar er jo svenskt, og der er de veldig mye mer bortskjemt enn oss her med tanke på nett-tilgang ;) Sjeldent de har mindre enn 10 / 10 mbit, koster jo null nada nix

Skrevet

men om man har en slik boks og sender dataene til Flygradar, da får man vel ikke alle request'ene fra folk omkring selv, det er vel Flygradars båndbredde som får belastningen? Som jeg har skjønt det sender man bare flyenes posisjon og andre data til den nettsiden, det er jo ikke mange kB i sekundet?

Skrevet

Nja, vanskelig å si helt hvordan det gjøres. Men jeg vil tro at uansett hvordan det gjøres, vil de få kb`ene kunne bli en del hvis mange streamer! Ikke for å snakke om at maskinen til stakkars trådstarter måtte stått på hele tiden ;)

Skrevet

Det er bare å sende en mail til han som driver flygradar.nu og forhøre seg litt. Tror nok ikke det er snakk om betydelig båndbredde. Lite data som skal sendes. Jeg tror nok data sendes til flygradar for så å fordeles videre. Så den som har en SBS sender nok bare til 1, altså flygradar.

 

Mail er info@flygradar.nu eller internetkonsult @ gmail dot com

Skrevet

Dette blir litt det samme som har foregått med AIS-data for skip - Mange sitter på hvert sitt nes, og det er vanskelig å få til en deling av data på en fornuftig måte. (Hvorfor skal andre bruke mine data når jeg ikke får noe tilbake?). Jeg har stort sett sendt data til alle som vil ha, men det er begrenset hva man får tilbake.

Nå har noen funnet en løsning som virker fornuftig. Ved å sende data til AIS Hub får man alle tilgjengelige data tilbake. Kanskje noen burde sette opp en lignende tjeneste for å dele flydata slik at man da kan få en bedre dekning?

Skrevet

Det hadde ikke vært meg i mot å sende data, men det kan være vanskelig når man ikke har en dedikert maskin, men ganske bra oppetid vil man jo sikkert kunne klare. Når det skal sies så har vi jo noe flyradar-relatert på utprøving hos Airpics, så da får vi se hvordan det går :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...