Gå til innhold

Underskriftskampanje for FS


Oddvar Johan Martinsen

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Skjønner ikke at dere gidder, tror dere MS har lagt ned dette pga følelser? om det kommer 1 milion underskrifter så skal det stå en MS representant med tårene i øynene og si til seg selv: å nå ble jeg rørt, tror jeg gjør om på avgjørelsen min jeg......nei desverre folkens, skal dere spille mere ms flightsimulator i fremmtiden på nye versjoner så sitter dere på en xbox og gamer på live... veldig synd men slik tror jeg desverre det er...håper for en gang skyld at jeg tar feil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Finstad

 

Ikke at jeg tror det vil gjøre noen forskjell, i det store og det hele jeg heller. Men hvis en million underskrifter hadde kommet til Microsoft.... Så hadde de sett at en million mennesker i større eller mindre grad har brukt FS siden den kom ut, og det vil vel bety "noe". Selv ett gigantselskap som Microsoft er ikke imune for press fra vanlige folk..

 

FS på Xbox og lignende saker, kommer jeg aldri til og ha, har ikke engang Xbox, så da må det igang med en ganske solid investering bare der... Så da blir det vel FS2004 på meg en stund til tenker jeg.....

 

Vi får håpe det ikke blir som du sier, bare tanken på Flightsim på Xbox får det til og gå kaldt nedover ryggen min... fytte katta..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir-Tore Aunmo

 

Nå er det ikke alle som er like begeistret eller har X-plane, og selv om de som bruker X-plane skryter av hvor fortreffelig det må være, er det vel noen grunner til at MS flightsim har vært så dominerende - og ikke bare pga man har hatt noen millioner i ryggen for hver utgave..

 

På den andre siden vil det utvilsomt føre til at det vil bli mer spredning, og flere modeller.. Selv om jeg ikke er så sikker på om det er så lurt og spre utviklere på flere platformer.. Det tok MS mange år og gjøre FS til "platformen" de fleste valgte for sin flyhobby, X-Plane er til forskjell ikke så stor.. Det vil utvilsomt ta X-plane mange år og komme i samme posisjon som MS var med sin FS... Uansett hvor fortreffelig X-plane må ha vært.. Om ikke annet må det gjøres en del på interfacen til X-plane.. Så selv en novice kan sette seg ned og finne ut av det meste med en gang... Det er ikke tilfelle i dag..

 

Så selv om MS nedlegger FS, er ikke dette det samme som at X-plane blir det neste store.. Snarere er det vel heller snakk om at man i en periode vil måtte forholde seg til mange platformer, og vi vet ikke hvem som vinner til slutt.. Det kan være X-Plane, men det kan være en som vi ikke vet om ennå. Det var mange plattformer der ute på 80 tallet når det gjaldt opperativsystemer, men MS tok det siste kortet og er vel i dag ganske så dominerende...

Og det samme kan skje her, ikke sikkert at X-Plane på noen måte blir dominerende i fremtiden, dersom det blir en "plattform-krig" innenfor denne sjangeren nå..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1956 nå. Trolig har Microsoft mistet alt som heter følelser de siste årene..

 

har microsoft noen sinne hatt følesleser, synes di har vert flink til og trokke på andre i lang tid.

 

men hvis MS legger FS på hylla for godt så håper jeg di gir alt di sitter på innen fs som freeware så andre kan fortsette der ms slapp. eller at di selger og noen andre skjønner omfanget i dette og fortsetter. hadde ikke vert meg imot om det sto f.eks EA games i bynnelsen. bare noen videreutvikler der man har begynt, FS har tross alt vært siden 80 tallet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir-Tore Aunmo

 

Nå er det ikke alle som er like begeistret eller har X-plane' date=' og selv om de som bruker X-plane skryter av hvor fortreffelig det må være, er det vel noen grunner til at MS flightsim har vært så dominerende - og ikke bare pga man har hatt noen millioner i ryggen for hver utgave.. [/quote']

 

Når nøden er størst spiser fanden fluer...

Ikke så ille, men MS har vært de eneste utenom LR som har satset så seriøst på denne sjangeren. Og med tanke på at MS har utviklet FS siden 80-tallet, synes jeg det har blitt stort sett eyecandy. Synes det er blitt lagt altfor liten vekt på den aerodynamiske delen.

 

På den andre siden vil det utvilsomt føre til at det vil bli mer spredning' date=' og flere modeller.. Selv om jeg ikke er så sikker på om det er så lurt og spre utviklere på flere platformer.. Det tok MS mange år og gjøre FS til "platformen" de fleste valgte for sin flyhobby, X-Plane er til forskjell ikke så stor.. Det vil utvilsomt ta X-plane mange år og komme i samme posisjon som MS var med sin FS... Uansett hvor fortreffelig X-plane må ha vært.. Om ikke annet må det gjøres en del på interfacen til X-plane.. Så selv en novice kan sette seg ned og finne ut av det meste med en gang... Det er ikke tilfelle i dag.. [/quote']

 

Noen få år vil det kanskje ta, men du verden for et utganspunkt. FS startet tidlig i dataalderen, nå er vi i 2009 og utgangspunktet er X-Plane kompatibelt med Windows.

 

Skal være enig i at "brukergrensesnittet" på X-Plane ikke er like "vennlig" som på FS, men mulighetene er dessto større om man virkelig vil komme noe i nærheten av å fly som i virkeligheten.

 

Så selv om MS nedlegger FS' date=' er ikke dette det samme som at X-plane blir det neste store.. Snarere er det vel heller snakk om at man i en periode vil måtte forholde seg til mange platformer, og vi vet ikke hvem som vinner til slutt.. Det kan være X-Plane, men det kan være en som vi ikke vet om ennå. Det var mange plattformer der ute på 80 tallet når det gjaldt opperativsystemer, men MS tok det siste kortet og er vel i dag ganske så dominerende...

Og det samme kan skje her, ikke sikkert at X-Plane på noen måte blir dominerende i fremtiden, dersom det blir en "plattform-krig" innenfor denne sjangeren nå..

 

Oddvar [/quote']

 

Vet ikke om jeg har oppfattet deg helt rett, men det er da vel ingen grunn til at X-Plane ikke skal kunne fortsettes å kjøres i Windows?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Finstad

 

Følelsene fra markedet, har i mange år vært iskaldt.. De siste 10-15 årene har det bare vært en ting som har vært i hovedsetet, og det er og tjene grunnlinja.. Og jo mer du tjener i grunnlinjen, jo mer blir aksjonærene.. Slike ekle ting som følelser er for de i toppe av næringskjeden ett ukjent ord... Og en følelse de kanskje kjenner en gang i mellom, når samvittigheten blir for mørk. Men ellers kaster de bare det av seg og ler hele veien til banken, der de setter inn de siste milliarder av de såkalte "bailoutene" fra myndighetene fordi markedet raser i hodet på oss alle..

 

Men, det er det eneste jeg kan gjøre, og hvis nok folk gjør dette.... Jeg har i alle fall blitt kjent med mange, mange mennesker jeg neppe hadde møtt andre steder og fått mange gode venner på denne måten. Og jeg er ikke noen person som har lett for å få kontakt med andre mennesker i utgangspunktet..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Tore Aunmo

 

Ja, når nøden er stor nok, spiser selv fanden fluer, og som du peker på, det er vel få som har utviklet dette miljøet utenom MS.. Og det har de gjort til gangs de siste 27 årene. Virkelig synd hvis MS skulle kaste bort alt sammen, og ikke videreutvikle dette.. Det er så mye som kan gjøres fremdeles, som du peker på har de vært opptatt av det visuelle og ikke av hvordan modellene blir påvirket av vær og vind, og der har FS en god del og ta igjen fra X-plane tror jeg.. Men i forskjell fra eksempelvis FS95 som var min start, har det utviklet seg mye.. Både visuelt og på andre måter...

 

Nå var det ikke det om X-plane er kompartibelt med Windows jeg var ute etter, men heller hvem som skulle bli dominerende i forhold til hvordan modeller osv skal utvikles. Og du vil utvilsomt få en utvikling av det visuelle av X-plane også, dersom DEN plattformen blir den dominerende i fremtiden. Rett og slett fordi FLERTALLET av oss som flyr FLY, ikke er ute etter og gå så nære pilotyrket som overhodet mulig. DERSOM vi hadde ønsket og bli det, hadde vi sansynlig fått PPL-A i det minste og flydd småfly.. For de aller fleste av oss, er det fint om vi kjenner systemener i flyet, og kan FMC/FMCU/FMS og kan manøvrere flyet fra A til Å. For de som virkelig går opp i dette har nok X-plane mer apell en det MS Flightsimulator noen gang har hatt....

Men jeg er rett i at UTGANGSPUNKTET for forsatt utvikling av FS i dag er mye bedre en det var i 1982...

 

Se mitt svar ovenfor.;)

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg tror det vil gjøre noen forskjell' date=' i det store og det hele jeg heller. Men hvis en million underskrifter hadde kommet til Microsoft.... Så hadde de sett at en million mennesker i større eller mindre grad har brukt FS siden den kom ut, og det vil vel bety "noe". Selv ett gigantselskap som Microsoft er ikke imune for press fra vanlige folk.. [/quote']

Hehe, nja, men hvis MS hadde lyttet til den såkalte fansen, så hadde de vel lagt ned hele greiene og gått over til en "ikke skalerbar" X-box versjon uten mulighet for addons med en gang etter FSX release, etter all griningen fra fansen om dårlig ytelse med alt på max, og kompatibilitetsproblemer.

 

Microsoft har jo historisk sett vært en bedrift som er i særklasse lite interessert i å la seg styre av hverken lover og regler, eller brukernes ønsker, dersom dette ikke da mot all formodning tilfeldigvis også er 100% i tråd med strategi-teoriene deres. Dvs de lytter jo noe til ønsker som har med funksjonalitet, brukergrensesnitt og denslags, men når de blir tvangs-splittet, og årlig betaler milliard beløper i bøter så er ikke dette en kamp for forbrukervennlige produkter, eller noe de gjør for å tilfredstille ønsker fra fansen. De kjemper stort sett egentlig mot oss, ikke for oss, til tross for at de er relativt gode på å få det til å se ut som noe annet.

 

FS på Xbox og lignende saker, kommer jeg aldri til og ha, har ikke engang Xbox, så da må det igang med en ganske solid investering bare der... Så da blir det vel FS2004 på meg en stund til tenker jeg.....

 

Vi får håpe det ikke blir som du sier, bare tanken på Flightsim på Xbox får det til og gå kaldt nedover ryggen min... fytte katta..

Ja jeg er helt ening med deg, jeg kommer heller aldri til å kjøpe noe X-box, og min interesse for FS vil ikke dekkkes av en konsoll. Så jeg håper heller ikke at det blir slik. Men jeg frykter at Geir Finstad ([size:8pt]for en gangs skyld[/size] :grin: ) i stor grad har rett denne gangen.

 

I fht Microsofts følelser, så tror jeg at de blandt annet føler at bredden må bli enda større, og sånn sett vil det jo sikkert være lurt å få en X-box versjon også. Og samtidig gjøre det mer til et spill. Gjennom LIVE systemet kan man jo knytte sammen PC og X-box for online-spilling, og jeg antar at det også vil være noe lettere å få inne pengene for LIVE baserte spill. De vil vel også kunne tjene penger på eventuelle 3.parts addons dersom de skal kjøre gjennom dette systemet.

 

Det vil også være vesentlig mye enklere å utvikle og ikke minst supportere et spill for X-box. FS må ha blitt et mareritt sånn sett, og jeg vet ikke om noe annet spill eller program der man har så mange brukere, som helt uten å ane hva de gjør, endrer på systemfiler og roter med konfigurasjon, som nettopp FS. Og det må fungere på et enormt spekter av hardware, og med alle mulig kombinasjoner av mer eller mindre godt programerte addons.

 

Sånn sett skjønner jeg godt hvis man som spillutvikler heller vil til X-box, da ville man for FSX laget noe liknende det FSX er i dag, men med instillinger tilsvarende alle slidere på et minimum, og uten noe mulighet for justering derfra. Og så fort det er testet og fungerer, så vil det fungere akkurat likt for alle. Så om vi i det hele tatt får en PC-versjon, og denne er i stand til å kjøre addons, skal vi nok være fornøyd med det.

 

Vel, det skal bli spennende og se hva som dukker opp i fremtiden, og en eller annen form for PC versjon av FS kommer nok, og kanskje blir det også noe bra. Jeg kan leve lenge med FSX, og det samme kan forhåpentligvis de gode addon-produsentene, så er egentlig ikke så veldig bekymret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg tror ikke fs er død. Tider forandrer seg. Kanskje noen andre tar over? Eller at microsoft, når tidene er bedre satser videre? Hvem vet? Flight Simulator serien har vært for lenge på markedet til at det kan dø bort, særlig med tanke på alle de software firmaer som utvikler addons til den og alle de millioner av brukere. Microsoft har , som med mange andre måtte gjøre kutt pga finanskrisen, men engang er den krisen over og ting normaliseres igjen. 2-3 år så har vi kanskje en ny versjon:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Jeg tror ikke Aces-teamet ble lagt ned pga finanskrisen. Det er nok bare et passende påskudd fra MS sin side for å høste "forståelse" for nedleggelsen. De har jo tross alt tjent penger på msfs-serien.

 

Microsoft liker vel heller dårlig at addons-utviklere tjener gode penger på å utvikle deres produkt, og vil ha en større del av kaka selv (evt hele kaka ;) ). Så hvis MS lanserer et online-basert fs, så blir det enklere for ms å kontrollere pengeflyten. Og det er nok akkurat det de er interessert i.

 

FS er nok dødt slik vi kjenner det idag. Vi må ta til takke med de platformene som er tilgjengelige. Men jeg synes nesten det er helt greit jeg. FSX har jo tydeligvis godt potensiale og det lages fortsatt meget gode addons til fs9, så vi har å pusle med i mange år enda. Og X-plane utvikles jo stadig til det bedre også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte ikke denne tråden med å støtte FS?

 

OK FS in general som jeg oppfatter det. Støtter jo det sevfølgelig. Såfremt det dreier seg om en simulator som simulerer laminare (laminære?) strømninger og ikke ferdigkalkulerte vektorer tilsatt endel såkalte "real-world" effekter. Men hvem (hvor mange av oss) bryr seg egentlig om det? Ser man på det siste jeg nevner, vil nok FS vinne på "Spill" delen, men som en seriøs "simulator" ende opp stein dau. Dog er addons (som f.eks PMDG) så sterke at de vil nok bestå. Slike produkter tror jeg tilmed vil bestå selv om MSFS går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...