Gå til innhold

Hvordan vil fly være om 20-30 år?


Petter Norheim

Anbefalte innlegg

I 1954 kom Boeing 707. Siden har stort sett alle passasjerfly sett ut som den og vil trolig gjøre det i lang tid framover. 737 er jo bare en kort 707 med kortere vinger og 2 motorer :). Utviklinga går på vingeprofiler, motorer og elektronikk. (727 kom med Fowler flaps f.eks.) Ser jeg en taxende Airbus i grålysninga lurer jeg et øyeblikk på om jeg ser en 757, eller t.o.m. en Embraer 170. Småfly har kanskje hatt mer spennende utvikling og vil sikkert få det framover.

En ny Concorde kanskje? Nope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er det nok i motorteknologien vi vil se mest forandringer etter min mening. Ellers er jo materialvalg ett stadig utviklende tema. Når stål og aluminium blir bytta bort med kompositt materialer spares det mye vekt samt att bruddsstyrken økes og livslengda likeså.

Men som andre har nevnt designet vil nok også kunne endres fremover. Med ett tidsperspektiv på 25 år tror jeg ikke vi vil se så store endringer men litt lengre frem så vil nok flyene se adskillig anerledes ut. Kansje de også crusier i helt andre høyder enn i dag? Det vil i såfall komme an på utvikling av motoralternativer som nevnt.

Lommer de høyt nok vil jo en jorda rundt reise kunne gjennomføres på snaue timen ,o)

 

Vel, økonomien må på plass og her er nok den største utfordringen vil jeg tro. Ellers har jo en storkrig stort sett gitt kvantesprang i visse teknologiske utviklinger, ikke att det er noe å strebe etter men facts er det uansett.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å leste litt i en 07-utgave av illustrert Vitenskap her om dagen. Der var det en artikkel om et prosjekt noen franskmenn holdt på med kalt IFATS- Innovative Future Air Transport System. Prosjektet deres går ut på å helautomatisere flytrafikken, med andre ord, førerløse og fjernstyrte fly.

Leder for prosjektet Claude Le Tallec sa: "Teknisk sett er det like før vi kan la flyene gå uten flygere, men psykologisk sett er det lang vei å gå. Jeg forestiller meg at det går ca. 30 år før det blir allment akseptert med førerløse fly".

 

Håper dette aldri skjer, men teknologien er stadig i utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett er det fullt mulig, skulle bare mangle. Men psykologisk er ikke den eneste hinder etter hva jeg vil tro. I dag har jo verden enda ikke enes om ett system for trafic control men kjører på 3 typer. Så att verden i nær framtid skulle kunne enes om ett fell4es system for å automatisere flytrafikken er etter mitt skjønn utopi.

Godt tenkt uten tvil, men desverre helt ute på viddene hva gjelder realistisk politisk og markedsmessig hensynstagende.

 

Som att US flyselskap skulle ha noe innteresse av å korigere med de Franske og visse versa? hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Per, det virker jo problematisk nok å koble sammen noen ledningstumper, eller å bli ening om selv de enkleste standarder på kryss av atlanteren, og jeg har heller ikke noe voldsomt stor tro på at vi vil få pilotløse airlinere for persontrafikk i overskuelig fremtid.

 

Men når horisonten er så lang som 20-30 år så vil ikke jeg utelukke at cargo tildels vil kunne flys på den måten, innen den tid. Men det vil nok i første omgang være mer snakk om fjernstyring, slik man allerede gjør og forsker mye på idag, tror jeg.

 

Aporopå jorda rundt på 1 time så har man jo feks forsket på tog under atlanteren som skulle gå i ekstreme hastigheter, og diverse slike små-rare ting. Men det vil jo alltid være en begrensning hva slags akselerasjon og retardasjons- krefter man skal påføre sine pax.

 

Det mest spennende, syns jeg, skal bli å se hva man kommer opp med av motor/fremdrift-systemer de neste 20-30 årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett.... flya er vel som idag om 20-30 år vil eg tippe. Nokre nye design vil me vel sjå' date=' men neppe noko veldig revolusjonerande. [/quote']Med tanke på hvor langt vi har kommet på de første 100 årene med flyging, så vil jeg tro at om 20-30 år vil ha kommet et godt stykke videre. Faktisk så tror jeg at pilotyrket enten vil være borte, eller på vei bort, og dagens motorer vil nok være byttet ut med noe langt kraftigere, mer økonomisk og mer miljøvennlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1954 kom Boeing 707. Siden har stort sett alle passasjerfly sett ut som den og vil trolig gjøre det i lang tid framover. 737 er jo bare en kort 707 med kortere vinger og 2 motorer :). Utviklinga går på vingeprofiler' date=' motorer og elektronikk. (727 kom med Fowler flaps f.eks.)[/quote']

Litt på sidelinja: Da den engelskproduserte Comet maskinen sitt skrog revnet i lufta flere ganger, ble det satt i gang en intens forskning for å finne ut hvorfor. Alt de fant ut ble gitt gratis til USA, og derfor ble Boeing 707 så vellykket. Og cocpit på Boeing 737 er så og si cocpiten fra en 727. Alt. flaps bryteren er den dag i dag original type, diger og klumpete. VNAV automatikken er fra Apollo programmet :smile:

 

En annen artig ting som dukker opp i minnet er at Harrier (den gang het den Kestrel), fløy for første gang i 1967. Den har ikke forandret seg mye siden, bortsett fra at USA har gjort endel endringer og kaller den AV-8. Så jeg tror også at kosmetiske forandringer vil vi ikke se mye til. Endringer vil nok bli som du påpeker, Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...