A L Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 Hei! Kom til å tenkte på en ting som kan vøre nyttig kunnskap.. Hvis man er på approach mot ENBR og tåka ligger så tjukt men det ksal allikevell være mulig å lande.. I og med at jeg ikke jeg er noe oredntlig pilot og ikke full av kunnskap finner jeg ut at dette er umulig etter å ha prøvd 3 ganger med go around.. Hva gjør du og hva sier du til ATC da? Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 Da må du ta deg en Diverson, og fly til Alternativ flyplassen du har i flightplanen din Bare ha med nok fuel om det er mistanke om dårlig vær på destinasjonen, her kommer METAR som ett VELDIG godt hjelpemiddel. I real life vil OPS'en til flyselskapet som regel diverte deg til en annen flyplass om værforholdene tilsier at det ikke er mulig å lande der du egentlig skal.. Eller at ATC ber OPS'en om å sende deg til altn flyplassen. Siter
Frode Skibrek Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 Diverting to XXXX (XXXX= ICAO til ny flyplass) due to weather conditions. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 Hei, Det er viktig å tenke på hvor mye drivstoff du har igjen. Selv om forholdene kan tilsi at du skal klare å komme deg ned, så må du alltid ha nok fuel til å kunne diverte til nærmeste alternate som du har valgt i din Flightplan. Men hvis du finner ut av at du må dra enten tilbake til avreisested eller til en annen flyplass, så ber du enkelt og greit om det: "NorShuttle 9889 divertion to ENGM, request FL230." "Norshuttle 9889, roger, continue climb to FL230, cleared direct ARDAL" Du vil med andre ord få vectors eller en ny FP til din nye destinasjon. Siter
A L Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Skrevet 25. desember 2008 Takker for raske og flotte svar! Det med fuel visste jeg om det er jo logisk! Men da vet jeg hva jeg gjør hvis dette skulle forekomme! takker igjen og God Jul! Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 Hei! Dersom du skal følge de krav som Luftfartsmyndighetene har satt (noe som kan være lurt i dette tilfellet ) så har du tatt med deg nok fuel til å kunne gå til en alternativ flyplass hvor været er "TAFet" bedre enn det som trengs for å lande på den. Kort fortalt skal du være sikker på at du kan lande på den alternative flyplassen skulle været (eller andre forhold) på destinasjonen tilsi at du ikke kan lande der. Hva du sier til ATC er vel neste opp til deg selv, men jeg ville kanskje sagt ", diverting to alternate . Request " "MDT5, diverting to alternate Kjevik. Request FL290" Eivind Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 En ting til... Jeg ville ikke ha "requesta" å få gå til alternate. Dersom du ikke kommer ned på destinasjonen er nok ATC mer enn interessert i å få deg trygt ned et annet sted. Du skal "forlange" raskeste vei til alternate - og du vil få prioritet underveis, siden du nå er på fuel reservene dine (ikke helt definisjonsmessig korrekt, men du har ikke så masse igjen, og kan nepppe gjøre mange forsøk på å lande på den alternative flyplassen). Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 Desission height er noe greier man er opptatt av tror jeg.Jeg tror også det står noe om ceiling i ATIS :grin: Er man langt unna minimal så er vel valget enkelt?Man vel sparer masse energi og fuel? :grin: Siter
Daniel Klepp Skrevet 26. desember 2008 Skrevet 26. desember 2008 "Due weather we would like to divert to Rygge, request direct RYG via MES to maintain FL230" Ikke så strengt hvordan man sier det, bare det kommer tydelig frem hva man ønsker Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Husk også at det er en simulator, ting blir fort mer interessant hvis du flyr en approach under minima og det innebærer ingen fysisk risiko, da må det vel være lov å prøve seg? (Hvis man har lyst ) Siter
TOS Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Har diverta to gangar i "real life". Og det einaste eg gav beskjed om var: "Gwinnett Tower, Skyhawk 5355F, executing missed approach. We are diverting to alternate". Fekk handover til Atlanta departure og dei sendte med "Direct CHOO CHOO VOR" og me landa i Chattanooga ein god time seinare. Det som er viktig er at ein har ein Atlernate på "file" slik at ATC veit kor dei skal sende oss. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.