Gå til innhold

Unable to land.. Hva gjør man?


A L

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom til å tenkte på en ting som kan vøre nyttig kunnskap..

Hvis man er på approach mot ENBR og tåka ligger så tjukt men det ksal allikevell være mulig å lande.. I og med at jeg ikke jeg er noe oredntlig pilot og ikke full av kunnskap finner jeg ut at dette er umulig etter å ha prøvd 3 ganger med go around..

Hva gjør du og hva sier du til ATC da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ta deg en Diverson, og fly til Alternativ flyplassen du har i flightplanen din :P

 

Bare ha med nok fuel om det er mistanke om dårlig vær på destinasjonen, her kommer METAR som ett VELDIG godt hjelpemiddel.

 

I real life vil OPS'en til flyselskapet som regel diverte deg til en annen flyplass om værforholdene tilsier at det ikke er mulig å lande der du egentlig skal.. Eller at ATC ber OPS'en om å sende deg til altn flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det er viktig å tenke på hvor mye drivstoff du har igjen. Selv om forholdene kan tilsi at du skal klare å komme deg ned, så må du alltid ha nok fuel til å kunne diverte til nærmeste alternate som du har valgt i din Flightplan.

 

Men hvis du finner ut av at du må dra enten tilbake til avreisested eller til en annen flyplass, så ber du enkelt og greit om det:

"NorShuttle 9889 divertion to ENGM, request FL230."

"Norshuttle 9889, roger, continue climb to FL230, cleared direct ARDAL"

Du vil med andre ord få vectors eller en ny FP til din nye destinasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dersom du skal følge de krav som Luftfartsmyndighetene har satt (noe som kan være lurt i dette tilfellet :) ) så har du tatt med deg nok fuel til å kunne gå til en alternativ flyplass hvor været er "TAFet" bedre enn det som trengs for å lande på den. Kort fortalt skal du være sikker på at du kan lande på den alternative flyplassen skulle været (eller andre forhold) på destinasjonen tilsi at du ikke kan lande der.

 

Hva du sier til ATC er vel neste opp til deg selv, men jeg ville kanskje sagt ", diverting to alternate . Request "

 

"MDT5, diverting to alternate Kjevik. Request FL290"

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til... Jeg ville ikke ha "requesta" å få gå til alternate. Dersom du ikke kommer ned på destinasjonen er nok ATC mer enn interessert i å få deg trygt ned et annet sted. Du skal "forlange" raskeste vei til alternate - og du vil få prioritet underveis, siden du nå er på fuel reservene dine (ikke helt definisjonsmessig korrekt, men du har ikke så masse igjen, og kan nepppe gjøre mange forsøk på å lande på den alternative flyplassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diverta to gangar i "real life". Og det einaste eg gav beskjed om var: "Gwinnett Tower, Skyhawk 5355F, executing missed approach. We are diverting to alternate". Fekk handover til Atlanta departure og dei sendte med "Direct CHOO CHOO VOR" og me landa i Chattanooga ein god time seinare.

 

Det som er viktig er at ein har ein Atlernate på "file" slik at ATC veit kor dei skal sende oss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...