Gå til innhold

Kapteinen: - Beklager, jeg er ikke kvalifisert ..


Kristian-Mikkelborg

Anbefalte innlegg

Greit at det kan virke urovekkende at kapteinen ikke har alle nødvendige kvalifikasjoner, men;

Jeg mener det ville være mer urovekkende om kapteinen faktisk landet til tross for manglende kvalifikasjoner!

 

Er det forresten slik at begge pilotene må være kvalifisert for CAT I/II/III(A/B/C) for at det skal kunne gjennomføres, eller holder det at "pilot flying" har det? Eller går det på fartøy-sjefen (kapteinen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne jo ha sluppet alt oppstyret om han bare hadde sagt at det var for tykk tåke, for det var jo det det var. Selvsagt er det riktig å si at han ikke var kvalifisert til å gjennomføre instrumentinnflygingen, men det var på grunn av tåken, og jeg tror man får mer forståelse fra mannen på gaten om man forklarer det på den måten. Sannsynligvis var det ingen av passasjerene på det flyet som har satt seg inn i regelverket for de forskjellige instrumentinnflygingene, og når han sier han ikke er kvalifisert blir det jo lett å tenke at "herregud, her sitter jeg i en blikkboks og har lagt livet mitt i hendene til en som sier han ikke er kvalifisert til å føre denne blikkboksen!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde selv å fly en time i holding før vi kom ned i Venezia igår kveld av grunner som tåke og at de mistet rullebanebelysningen over en periode.

I dette tilfellet var det en uheldig formulering av kapteinen, men det er alt.

Noen som vet om FlyBe har HGS og Cat 3A på sine Q400?

Hos oss er det mange kapteiner som enda ikke har utsjekk og trening på bruk av HGS. Samtlige kapteiner er til enhver tid godkjent for Cat 2, selv de som har fersk utsjekk.

 

I går var desverre tilfellet at kapteinen ikke hadde HGS-trening, men HGS var uansett INOP i flyet vi fløy. Heldigvis fikk de liv i lysene igjen og RVR krøp over 300m etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke det? Men er hyggelig at jeg kan hjelpe deg litt også Clamer, så mye som jeg spør og graver fra deg.

Kategori 5 er altså omtrent som en kategori 3c, 0 RVR og ingen DH, men hvor flying pilot i tilegg er blind. En såkalt zero-zero-zero approach.

 

Ellers er det vel som Arild O, var inne på mest en litt uheldig måte å formulere seg på dette her, og jeg syns ikke det hverken er rart, eller galt, at VG skriver om det. Tipper piloten vil omformulere neste gang. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...