Kristian-Mikkelborg Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Kapteinen, som har 30 års erfaring, hadde nemlig blitt omskolert fra flytypen Bombardier Q300 til Bombardier Q400. Dermed hadde han ennå ikke hatt den nødvendige treningen for å lande i tett tåke VG Nett: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=539048 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Greit at det kan virke urovekkende at kapteinen ikke har alle nødvendige kvalifikasjoner, men; Jeg mener det ville være mer urovekkende om kapteinen faktisk landet til tross for manglende kvalifikasjoner! Er det forresten slik at begge pilotene må være kvalifisert for CAT I/II/III(A/B/C) for at det skal kunne gjennomføres, eller holder det at "pilot flying" har det? Eller går det på fartøy-sjefen (kapteinen)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Dagen største ikkehistorie. Edit: Begge pilotene må være kvalifisert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Han kunne jo ha sluppet alt oppstyret om han bare hadde sagt at det var for tykk tåke, for det var jo det det var. Selvsagt er det riktig å si at han ikke var kvalifisert til å gjennomføre instrumentinnflygingen, men det var på grunn av tåken, og jeg tror man får mer forståelse fra mannen på gaten om man forklarer det på den måten. Sannsynligvis var det ingen av passasjerene på det flyet som har satt seg inn i regelverket for de forskjellige instrumentinnflygingene, og når han sier han ikke er kvalifisert blir det jo lett å tenke at "herregud, her sitter jeg i en blikkboks og har lagt livet mitt i hendene til en som sier han ikke er kvalifisert til å føre denne blikkboksen!". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Det må jo vært et skikkelig møkkavær i Parisområdet den dagen også siden de ikke kunne bruke alternativ flyplass (hvis ikke Cardiff var alternate da), men valgte å returnere over kanalen igjen tilbake til Wales. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Opplevde selv å fly en time i holding før vi kom ned i Venezia igår kveld av grunner som tåke og at de mistet rullebanebelysningen over en periode. I dette tilfellet var det en uheldig formulering av kapteinen, men det er alt. Noen som vet om FlyBe har HGS og Cat 3A på sine Q400? Hos oss er det mange kapteiner som enda ikke har utsjekk og trening på bruk av HGS. Samtlige kapteiner er til enhver tid godkjent for Cat 2, selv de som har fersk utsjekk. I går var desverre tilfellet at kapteinen ikke hadde HGS-trening, men HGS var uansett INOP i flyet vi fløy. Heldigvis fikk de liv i lysene igjen og RVR krøp over 300m etterhvert.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Interessant å lese om hva du opplever i sør/mellom-Europa, Clamer! Hvor langt nord beveger du deg egentlig i de faste turnusene? Jan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Vi fløy Riga tidligere, men har kuttet den ruten og den flys nå av airBaltic som codeshare med oss. Ellers er vel Vilnius som er lengst nord av det som forholdsvis regelmessig flys med Dash. I vest Geneve og østover Varna og Bourgas. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander W. Lind Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Syns det var en ganske så underholdene tittel på artikkelen :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Med tanke på at vi klager over hvordan tabloidavisene melder flynyheter og deres mangle kunnskap om temaet, så er det morsomt å lese noe fra noen som vet hva de skriver om: http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/2356/2008-12-17.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 "Kategori 5"? Den var ny for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Vet du ikke det? Men er hyggelig at jeg kan hjelpe deg litt også Clamer, så mye som jeg spør og graver fra deg. Kategori 5 er altså omtrent som en kategori 3c, 0 RVR og ingen DH, men hvor flying pilot i tilegg er blind. En såkalt zero-zero-zero approach. Ellers er det vel som Arild O, var inne på mest en litt uheldig måte å formulere seg på dette her, og jeg syns ikke det hverken er rart, eller galt, at VG skriver om det. Tipper piloten vil omformulere neste gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.