Gå til innhold

Kort video av landing i Innsbruck


Clamer F. Meltzer

Anbefalte innlegg

Kult!

 

Om du ikke har noe i mot det benytter jeg anledningen til å lære noe (igjen :whistle:)

Når dere får det "glideslope" varselet ser jeg en hånd trykker på det jeg regner med er "varsel lampen" for å kanselere? (er ikke kjent i Q400 cocpit)

 

Men det jeg kort og greit lurer på er hvorfor dere fikk den warningen der i dette tilfellet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at han kansellerer den. Innflygningen til 26 i Innsbruck er egentlig en localizer innflygning, men det er i tillegg en glideslope og den flys i praksis som en ILS, selv om det strengt tatt er en LOC/DME innflygning. Den er litt offset som man kan se i videoen og glideslopen passer ikke helt når man kommer på kort finale. Er uansett visuelt og langt under minimum på tidspunktet. I tillegg går noen gjerne litt lavere enn 2 hvite, 2 røde på kort finale slik som også i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye Clamer, dette har jeg grublet mye på.

Det er jo ofte et problem for meg som lekeflyr også, at når jeg nærmer meg banen og med en jevn fin descent rate, så forsvinner plutselig glideslope og/eller PAPI opp eller ned (eller hver sin vei :crazy:)

 

Jeg har fått høre at utstyret av og til er litt offset som du sier, både i FS og i real. Men det som var uklart for meg er hvordan dere i praksis forholder dere til dette i virkeligheten.

 

Så for å få det med teskje; det du egentlig sier er at når man er under minimum og flyr visuelt, så er det visuelt. Altså man flyr/lander basert på det man ser ut av viduent, og eventuelt descent rate, men uavhengig av hva flyets glideslope eller PAPI lys måtte mene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke helt. Sålenge vi har en glideslope eller en PAPI vil vi normalt følge den, men det er ikke alle plasser som har en glideslope og noen av plassene vi flyr til har hverken PAPI eller PLASI eller noe som helst og det blir det en ren visuell vurdering. I Innsbruck sitt tilfelle er glideslopen ikke lenger relevant på kort finale, men PAPIen følger vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg skjønner. Hehe, jeg har vel vært litt for opptatt av "sikkerhet", og tenkt at jo flere parametre som stemmer, jo riktigere må det jo være. Noe som i FS har ført til de grusomste landinger av og til... :grin:

 

Jeg må vel begynne å vite på forhånd hvilket navigasjonsinstrument jeg tenker å bruke mot slutten av landingen.

 

Takk for svarene, da ble jeg en hel del klokere på tampen av denne dagen også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott video Clamer!

Artig og se dette i real' date='etter hundre og ørten fs-landinger på denne vakkre og idylliske plassen :) [/quote']

Jeg har av en eller annen merkelig grunn aldri vært der før, men det var som du sier et artig sted å fly, både innflyvning og landing i FSX.

 

Jeg ble så inspirert av denne videoen, stedet, og forklaringene til Clamer, at jeg har laget min egen lille versjon. Min første video forøvrig;

. Min FO satt å sov, og som vi har lært er det litt offset på GS i tillegg til at man gjerne forsøker å gå en dot under PAPI- lysene på slutten. (hvis noen lurer på hvorfor glidslope warning maser, that is... :grin:)

 

Jeg tok meg forresten friheten å titte på noen av dine andre videoer også Clamer, og det var jo flere fine landinger der, samt en kjempeglad hund! :D.

 

Det er bare å legge det ut, blir aldri lei av landinger. Lander du noengang på spesielt korte baner forresten?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korteste med 300 Dashen er 900m, Naxos, med Q400 er den ca. 1275m,Bolzano, men der har jeg ikke vært enda og det er mulig at Bolzano ikke blir fløyet i vinter. 900m banen har jeg ikke vært siden 2005..

 

Korteste banen jeg har vært på med Q400 er Brac som er litt over 1400m og ligger ganske morsomt til i tillegg til at den har en bra slope.

 

Har vist bilde fra Brac før. Tror jeg har en video et sted av innflygning fra den andre siden.

 

Bracfinal_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe oups, det så litt ut som det lå litt oppe i høyden ja.

 

Men jeg får vel ta det på natten det også, ved <20 grader. MD'n har faktisk ganske gode performance og ved 20 grader, 102 pax, og <40.000 liter fuel, 2 grader slope down, så skal beistet (163T) klare seg med ca 1361 meter, inkl "air run" og uten reverse. Vått føre eller tailvind kan vi dog ikke ha noe av...

 

Men du vet vi har alle noen forskjellig triks. Jeg har feks sett at dere har et system der hjulene faktisk ved behov kan felles inn rett etter touchdown, hvis det virkelig skal stoppes raskt med Dash. Min store fordel er vel Meny - "Reset flight". ;)

 

Du får si fra hvis du er møkk lei av å svare her altså :blush:

 

For altså, mine performance data er jo ikke nødvendigvis i tråd med virkeligheten, men jeg prøver å gjøre det så riktig som mulig med de data jeg har.

Og da lurer jeg nå litt på; når dere regner ut performance, og har tatt med alle kjente parametre og dermed kommet frem til en nødvendig banelengde. Er det da et prosent-tall, feks 15% som legges til som sikkerhetsmargin, eller er det ikke så enkelt?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da lurer jeg nå litt på; når dere regner ut performance' date=' og har tatt med alle kjente parametre og dermed kommet frem til en nødvendig banelengde. Er det da et prosent-tall, feks 15% som legges til som sikkerhetsmargin, eller er det ikke så enkelt?

[/quote']

 

Les her for info om ytelseskrav.

 

Som oftest er det ikke noe vi tenker på eller må regen ut selv. Har tilgode å regne ut noe som helst ang. performance i mine tre år i selskapet med mindre vi snakker om emergency i simulator.

 

Vi har tabeller vi går inn i for å sjekke om vi er innenfor kravene, evt. hva som er maks. vi kan ta med ved gitte forhold. Steder som Brac er en av få plasser hvor man med Q400 risikerer å måtte la bagasje stå igjen eller ta mindre fuel enn planlagt. Sist sommer kunne vi f.eks. ikke ta nok fuel til å fly direkte til Wien og valgte derfor å fly til Split for å fuele slik at vi fikk med all bagasje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...