Gå til innhold

Live stream fra flesland


Kristian Larsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

UBC 3000 med en standard pisc som fulgte med.

 

Men dette er en ganske gammal scanner nå.

 

Har vurdert ny, men har stusset litt med henhold til det nye systemet som er under utbygging, så om eg spanderer en masse penger på en ny, så kan eg rissikere at den ikke kan brukes noe særlig om 2 års tid.

 

Dette er eneste grunnen til at eg ikke har kjøpt ny, for i utgangs punktet er eg interesert i de som er litt opp i pris, og begge de eg har hatt var litt opp i pris.

 

Men som sagt, det er en del år siden nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bli 119.1 og 121.0 streamet fra flesland

 

Har flyttet scanneren over på annen PC, så da får dere se om den susingen er borte.

 

muligens det kan være kommet inn litt dårligere signaler nå, det skyldes at scanneren nå er kommet nærmere blandt annet 3 skjermer og en høytaler, men skal se om eg ikke får skaffet meg en lengre kabel mellom scanner og PC så scanneren får komme tilbake der den stod i går, eller en annen plassering høyere på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet skyldes feil inngang' date=' må skite til det andre lydkortet [/quote']

Hvordan da? Din gris!

 

Altså.....

 

Eg snakker om et lydkort som muligens har en sprengt inngang.

 

Hva du tenker på det vet eg ikke.

 

Det andre lydkortet som var på hovedkortet, det inneholdt ikke annet enn mic inngang, så der var eg jo like langt.

 

Men satte scanneren over på en annen maskin som hadde en line in som funket.

 

Men opplevde blokkerte porter eller lignende når eg satte maskinen til statisk IP.

 

Det var litt irriterende problem siden den muligens vil bli blokkert vær gang routeren blir restartet når den får ny netverks ip + at samme maskin brukes til fsxpand, og da må eg også starte fsxpand 2 ganger vær gang routeren har vært restartet, for fsxpand gir ikke ut ny IP til clienten så lenge det allerede ligger en IP inne fra før der, så den må viskes ut og så restarte fsxpand clienten på nytt, og så genererer den nye IPen på nytt.

 

Ellers så fikk eg heller ikke dynip.com til å funke.

 

Så eg får se vor mye arbeid det vil være å streame flesland med å oppdatere router med ny IP og legge ut ny IP her vær gang det blir forandringer i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger Nord (124' date='700) får vi inn her på Sunnmøre også (i alle fall flya).

Vi ligg vel omtrent på grensa for Stavanger nord og Tromsø sør.

 

Ellers er lyden no bra, litt høgt volum kanskje?

 

Kva scanner og antenne brukar du? [/quote']

 

Prøvde 124.7 i går.

 

Men det var nokså dårlig fra min possisjon.

 

Så tror ikke det vil være særlig vits å streame den, vertfall ikke før eg eventuelt får satt scanneren litt høyere opp, men vet ikke om det hjelper, for eg bor i en loftsetasje allerede, men så bor eg kloss intil et fjell mot øst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde hatt tid, så hadde det vært fint om de kunne prøvd å koble seg til på både:

 

mms://85.164.252.225:6883/

 

og så

 

mms://85.164.252.225:6884/

 

og se om det lar seg gjøre å ha 2 streaminger med 2 forskjellige porter oppe omgangen, da åpnes det opp for 10 brukere.

 

Utfra mine beregniger, da vil det bli 160 kbps vis den er satt til 16

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så fikk eg heller ikke dynip.com til å funke.

Jeg har brukt gratis versjonen av www.no-ip.com i noen år uten trøbbel. Bruker det da sammen med den lille DNS oppdateringsklienten som kan kjøre som en service i XP. Den kan lastes ned fra no-ip.com, og finnes for Linux, Windows og MAC.

Har brukt dette på 3 forskjellige steder, alle med internett fra Telenor og dynamisk IP.

 

Så det er i alle fall en mulighet dersom du ikke får dreisen på dynip.com. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så fikk eg heller ikke dynip.com til å funke.

Jeg har brukt gratis versjonen av www.no-ip.com i noen år uten trøbbel. Bruker det da sammen med den lille DNS oppdateringsklienten som kan kjøre som en service i XP. Den kan lastes ned fra no-ip.com' date=' og finnes for Linux, Windows og MAC.

Har brukt dette på 3 forskjellige steder, alle med internett fra Telenor og dynamisk IP.

 

Så det er i alle fall en mulighet dersom du ikke får dreisen på dynip.com. :) [/quote']

 

Har lastet ned den nå, og opprettet kristian.redirectme.net som en test.

 

Men opplever samme som med dynip, eneste eg får kontakt med når eg bruker den, det er når eg taster den inn i nettleseren, da åpner den opp speed touch modem settingen min.

 

Hvordan får eg den til å virke på streamingen?

 

Har brukt no-ip tidligere, men det var ftp, er en stund siden, og husket ikke navnet før du sa det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den adressa peikar sjølvsagt tilbake til modemet ditt, det er modemet ditt som viser IP adressa ut mot Internettet.

For å kome inn på streamen din sjølv må du bruke den lokale IP adressa til maskina som streamer.

 

Og 16 Kb er nok til denne typen streaming, det er ikkje noko problem å få med kva som blir sagt.

Den som har scanner eller er pilot kan vel også bekrefte at lydkvaliteten er veldig varierande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den adressa peikar sjølvsagt tilbake til modemet ditt' date=' det er modemet ditt som viser IP adressa ut mot Internettet.

For å kome inn på streamen din sjølv må du bruke den lokale IP adressa til maskina som streamer.

[/quote']

 

Vil det si at dere klarer å bruke kristian.redirectme.net til å koble til streamen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funkar fint det ja :)

http://kristian.redirectme.net:6883

 

Men det verkar som lyden har blitt mykje dårlegare :(

Du kan også kople over til mono sending, no har eg lyd kun i ein høgtalar.

Det var mykje betre i går på 16 Kbps så det er ikkje det som er problemet.

Mest sansynleg har dette med plassering av scanneren, for lyden er bra av og til :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som den kansje kan få inn litt støy fra blandt annet høytaleren den står 5 cm siden av.

 

Er ikke store høytaleren, og den står ikke på heller, men sikkert nok til å gi en liten støy, ellers så står laptopen min rett forran, og den er påslått akkurat nå + da 3 skjermer.

 

Er ikke så mangen andre muligheter før eg får lengre kabel mellom radio og PC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel kansje nevne at i går hadde eg kun 119.1 inne, og i dag har eg 121.0 inne også.

 

Og dette gjør jo kansje til at det vil bli varierende ettervert som freq skifter også.

 

Men kan være enig i at det innimellom kan være akkurat som det kommer en vind forbi og blåser de inn og ut.

 

Men har satt den litt høyere nå.

 

Nå står den midt oppå den ene skjermen lol

 

Må bare se vor høyt eg kan sette den før kablene blir for kort

 

Skal prøve sette den opp litt, bare hold linje, mulig det blir stille en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en eventuel antenne forsterker til scannere som kan brukes til å prøve forsterke de aller svakeste signalene, og eventuelle vilken kabler og plugger som må brukes for å koble antenne til igjen via den forsterkeren ?

 

Har en forsterker fra biltema, men den er beregnet for tv, har brukt den tidligere med noenlunde godt resultat, men i det siste var det bedre uten, men dette var ikke ved bruk på fly frekvensene, har ikke prøvd den via de.

 

Hadde alldri en skikkelig kabel og plugg, kabelen var av feil type, Pluggen var riktig type, men en T plugg, og så tapet sammen for ikke å miste kontakt osv... sammen på antennen, og inn i forsterkeren var det bare en vannlig tv plugg.

 

Alt dette var jo med på å ødelegge, så den er koblet helt bort nå, men så er jo sikkert ikke den forsterkeren laget for disse frekvensene heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, en antenneforsterker brukesikke på den måten du snakker om.

En slik forsterker skal gjøre tapet fra antennekabelen (koaksialkabelen) mindre, ved å sette en forsterker oppe ved antennen, i en mast,e.l.

Så vil signalet bli kraftig nok til å bli bra nok selvetter mange meter medantennekabel-tap.

Så det du må gjøre er å kjøpe/lete frem noen få meter med vanlig 50 ohm koax-kabel, og så lage en dipolantenne i ene enden, og sette på en plugg i den andre.

Det med pluggen kan nok være litt fiklete om man ikke har gjort det før...

Hvis du får en dipolantenne på utsiden av veggen din, så høyt som mulig, blir resultatet tusen ganger bedre.

Jeg vet ikke om du bor i et fler-etasjes hus, men du kan jo ta radioen din og gå opp i 2. etasje og holde radioen ut av vinduet...

 

Så løsningen er å få antennen ut av huset, koax-kabel inn, så blir det meget, meget bedre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bor i tredje etasje, kommer ikke høyere enn dette uten å gå opp på loftet, og der må eg krype på gulvet, og er ingen vinduer.

 

Men problemet skyldes ikke sendeforhold fra tårnet, det skyldes sendeforhold fra flyene.

 

De som har fulgt med i kveld, de har sikkert også hørt at flesland tower har vært krystallklart mens flyene som står på bakken og fly som er lengre borte har vært dårlig.

 

Fly som blir klarert for landing er like krystallklart som tårnet.

 

Vet ikke vor mye det vil hjelpe å ta radioen høyere, nå står den faktisk lavere enn den stod tidligere i dag, og nå er den mye bedre enn den var da.

 

For nå har eg flyttet den lengre fra et fjell utenfor, og den står vel sikkert 1-2 meter lavere nå og i andre enden av rommet, og bak hodet mitt i sofaen

 

Er forresten ikke bare bare å få antennen ut av huset.

 

leier leilighet her, så eneste mulighet eg har er å sette opp en utenfor soveromsvinduet mitt med kabelen igjennom vinduet.

 

Kan ikke begynne å borre igjennom vegger og gulv og begynne med stuge for å sette den opp.

 

Da blir det bråk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt antenne deler nå, forhåpentligvis vil det komme i løpet av neste uke.

 

Ble lovet mandag eller seinest tirsdag, men vi får nå se, og så må jo dette kobles, og så skaffes litt mer fra andre plasser.

 

Så får vi se om det blir noe bedre sender forhold av det, da skal antennen bli litt i underkan av 1 meter og 20 cm.

 

Men noen ganger er det veldig klart mens andre ganger dårligere, fikk vertfall inn en eller annen stavanger stasjon forleden, og den var ganske så klar, klarere enn flesland

 

mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...