Gå til innhold

Ulykke ved Lukla - 18 omkomne


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Et passasjerfly med 19 passasjerer om bord styrtet onsdag da det skulle landet på en flyplass i Nepal. Bare én av passasjerene overlevde ulykken.

 

Flyet tilhørte selskapet Yeti og krasjet da det skulle lande ved Lukla-flyplassen.

Flyplassen regnes som inngangsporten til Himalaya og flyruten er svært populær blant fjellklatrere og turister som er glade i å gå i fjellet.

Tolv av de omkomne skal være tyskere. Personen som overlevde er fra Nepal.

 

PS: Rettet Lekla til Lukla, saken sakset fra Aftenposten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg sendte min mail til dem:

 

Takker for den. Saken er nå rettet.HilsenErik Rolandsen desksjef ABC Nyheter----- Original Message -----From: "harald strand" To: redaksjonen@abcnyheter.noSent: Wednesday, October 8, 2008 10:25:04 AM (GMT+0100) Europe/BerlinSubject: Flystyrt Hei

Synes nesten dere bør klare og skrive rett flyplass der det har vært et flystyrt Flyplassen heter Lukla ikke Lekla Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig flyplass aa fly til, ligger hoeyt over havet, rundt 10000 fot tror jeg, og er ofte mye daarlig vaer i omraadet, og heller faa innflygningshjelpemiddle.

Var en Twin Otter som krasjet ja, og de har ogsaa som nevt over Jetstream 41. Floey selv med selskapet for et par maaneder siden paa en innenrikstur i Nepal, virket som et solid og serioest selskap, med hyggelig og vel utdannede piloter (var framme i cockpit og hilste paa da vi passerte 6Nm fra Mount Everest)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta om flyplassen:

 

Flyplassen heter faktisk Tenzing-Hillary. Den ble omdøpt til det i år(fra Lukla) til minne om de avdøde Sir Edmund Hillary og Sherpa Tenzing Norgay som var de to første som besteg Mt. Everst helt til topps.

 

På en vanlig dag har flyplassen omtrent 24 flyvninger, med opptil 53 i høysesongen! Det er mye på en flyplass med fire parkeringsplasser og ett stk rullebane på 1730x66ft eller 527x20m. Det er ikke tull det Aerosoft skriver om at det er en travel flyplass. De har ingen tekniske duppeditter på terminalen, så passasjerer oppfordres til å møte opp 2-3 timer i forveien for å rekke å komme gjennom sikkerhetskontrollen som består av at det lokale politiet graver gjennom innholdet. ATS styres fra Katmandu, men de har egen AFIS/ATIS. Rullebanen har forøvrig en slope på 11,75 grader. Over snittet kan man vel trygt si.

 

Selskapene som flyr dit regelmessig er:

Air Dynasty, Hsree, Nepal Airways, Yeti, Sita Airlines, Fishtail Air, Gorkha Airlines og Agni Air. De planlegger å bygge ut flyplassen med en ekstra parkeringsplass, noe som vil øke trafikkapasiteten med 20%.

 

All infoen er fritt skrevet av fra bladet Airports of the World som jeg kjøpte i en kiosk på gardermoen for noen timer siden og leste nysgjerrig gjennom på vei til Amsterdam. Som forøvrig er et beist av en flyplass. Jeg har også nylig vært på CDG og Frankfurt, og jeg vil tro de er større, men denne ga tydelig inntrykk av å være svær. Enorme åpne rom og 23(!) bagasjebånd. Bladet var veldig interessant synes jeg. Det fulgte også med en plakat i A2-format med bilde av en A340 på final til St. Marteen i det den flyr over strandlinja. Ganske kult.

 

Hilser fra Gold Tulip hotell i Rotterdam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...