Gå til innhold

Alaska Airlines - Utsjekkstur for selskapet!


Anbefalte innlegg

[color:#000099]I all hemmlighet har jeg forflyttet meg fra det jevnt over gode været i Europa,

til sikre regnbyger og lave skyer.

 

Undertegnede tok i dag utsjekk hos Alaska Airlines! Dette vil i praksis si,

at dere kan forvente å se noen bildeserier fra mine "dager" som pilot for Alaska Airlines.

Her er ett bilde som ble tatt av en kollega like før landing på Seattle etter en lang med "show-off"! :cool: [/color]

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

AlaskaAirlines.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein;

 

Det gjør vi helt sikkert! Jeg kommer til å fly på VATSIM, så ser du meg i området er det bare å joine! Vi har ruter over hele Amerika, Hawaii og Mexico! :grin: Dog, jeg vil hovedsaklig fly i Alaska.

 

 

Truls Petter;

 

Mine inside-int kan fortelle meg at jeg allerde har blitt satt opp på en flight med B763 OC om ikke lenge. :grin:

 

 

Sindre; FS9 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlaskaAirlines2.jpg

 

Første dag på "jobb" er nettopp gjennomført. Og HOI hvor jeg har fått kjørt meg! Makan til lave skyer og regnbyger er det lenge siden jeg har vært borti, akkurat bortskjemt med ILS er vi heller ikke her borte!

 

Tok kveldsflyet til Anchorage i går kveld, ble en tidlig start på dagen i dag da første flight gikk til Juneau. Lave skyer, lette regnbyger, høyt terreng rundt flyplassen som kun er utstyrt med LLZ gjorde jobben krevende. Men vi kom oss ned, en flott landing ble det også. :grin: Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har sett ATC på andre flyplasser enn i Anchorage i Alaska (På VATSIM), men når jeg kom for landing på Juneau var det både TWR og GND online! Kjempemessig med litt amerikansk ATC!

 

Etter en rask groundstop gikk turen videre til Sitka, denne flyturen tar drøyt 30 min. Her var det ikke akkurat bedre vær, lavere skyer, mer regn og kort bane kun utstyrt med LLZ gav også en utfordring her, men vi kom oss trygt ned her også! Bildet er forøvrig tatt etter walk-around på Sitka.

 

Her blir flymaskinen (og jeg) værende til i morgen, da ferden går videre, gleder meg! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en spennende dag! Kjenner virkelig at jeg begynner å bli varm i trøya, klar for vinternes utfordringer med snøstorm her i Norge.

 

Fløy ruten Wrangell - Yakutat - Sitka - Ketchikan i dag med flymaskinen som er avbildet på bilde nr. 2.

 

Turen startet med morgenflyet fra Wrangell. Avgang var klokken 05:50 lokal tid. Det var flott morgenvær, med spredte skyer og rolige vindforhold. Etterhvert som jeg kom meg lengre nordover mot Yakutat begynte skyene å samle seg for alvor. Det ble etterhvert OVC, SCT og BKN som ventet meg ved landing. Morgensolen var så vidt på vei over horisonten da jeg var etablert på ILS'en for bane 11. Dagens eneste "visuelle" innflygning ble gjennomført da sikten var 9999+, eller 10SM som det heter der borte.

 

Her var det bare å tømme av småtrøtte passasjerer, for å ta opp ett nytt last som skulle videre til Sitka, mesteparten skulle bli med videre til Ketchikan for "morgenflyet" til Seattle. Solen var ennå ikke kommet over horisonten da vi løftet hjulene våre fra Yakutat med 120 passasjerer ombord. Vi klatret raskt til FL390 som ble vår cruice level på denne leg'en. Værutsiktene for Sitka var ikke spessielt gode, nå var det meldt 5SM (8km) sikt og OVC012, i tilegg til en sørøstlig vind på 19kts, gusting 26! Med tanke på at Sitka kun har LZZ (lociliser) ble dette en utfordring, minima for Sitka er 4SM (6,5km) og DH ligger på 400'. Synes det var urovekkende dårlig sikt, da jeg på 430' får øye på rullebanen! Det viste seg i ettertid at været hadde blitt dårligere, helt nede i 3SM (4,8km) hadde det blitt, altså under minima! Vel, her var det bare å kaste av passasjerene som skulle av, å fly videre, var meldt ennå dårligere sikt om ikke lenge, da under minima for avgang. Åjada, nå er sikten på Sitka 1 3/4SM med +RA BR OVC006!

 

Swosh så var vi avgårde i retning Ketchikan, heller ikke her var det meldt spessielt godt vær, 4SM med samme vind som Sitka, heldigvis har denne flyplassen ILS! Men, hva hjelper det når ATC (VATSIM) nesten sender deg inn i ett fjell, ja for fjellene her ligger bratte og høye, helt opp til 4500-6000ft! Med en unnamanøver i den dårlige sikten var vi etablert på ILSen. Dog, selv om det er ILS er ikke dette en lett innflygning i den forstand. DH er på 1000ft, og med OVC012 og 4SM sikt kan dette bli spennende! Det går bra, ved passering av 1000ft ser jeg rullebanelysene der framme, phew! Vi slapp å fly til Juneau i dag.

 

Takk for turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...