Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

Meget interressant lesing. Visste ikke at man foretok en circling inn til motsatt bane fremfor å kjøre full approach til rett bane, for å skåne passagerene for turbulens den veien. Naturlig selvfølgelig, hadde bare aldri tenkt på det.

Ikke bare skåner du passagerene for turbulens, men kommer du fra Bergen mot Kvernberget sparer en tid også når en flyr en ils rett inn til bane 07 og sirkling, isteden for å fly helt rundt for en VOR bane 25. Det er langt rundt og tid er penger [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

mvh FD

Skrevet

Blir dette mye brukt? Vil ett fly bli klarert til ILS-18 for å circle til 36, selv om 36 kanskje også har ILS, eller er dette bare hvis 18 har ILS?

Blir circling approaches mye brukt på VATSIM?

F.eks Bergen. Kommer en sørfra og 17 er i bruk. Vil en få vectors til intercept av 17 eller circling via 35?

Har ikke flydd så mye av disse, får kaste meg inn i noe øvelse - i FS2002 er sikten god selv i 7/8 BKN i 500 fot [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Skrevet

På Kvernberget er du kun ILS på bane 07. Samt at det meste av trafikk, kommer sørfra. Derfor blir mange fly og helikoptere klarert for" circling to rw25, via ILS 07", når vind eller annen trafikk tilsier dette. "Report breaking". Dette hører jeg på radioen flere ganger i uka...... Report breaking, er rett og slett at flyet skal si i fra når den tar av selve ILS til 07 og sirkler rundt for landing på rw25. enten via sirklingslsyene eller visuellt. Tdligere ble også 737-en dirigert slik også. Litt humping ble det. Men har i dag intrykk av det er de minste maskinene som bruker dette i dag.

Skrevet

Dette skjer med jevne mellomrom på Kjevik også, spesielt på dager der visual approach er umulig, vinden for sterk for "straight in 22", men været likevel godt nok for sirkling.

Fly fra Oslo blir klarert for ILS-22 (OSLOK 1H arrival) og bedt om å rapportere når de brekker av for høyre medvindslegg 04. Dette skjer normalt i ca 1500 fot.

Denne siklingen sparer flygerene mye tid på istedenfor å bli vektorert for ILS-04.

Skrevet

Spennende lesning det her ja. Kan legge til at dette er i bruk også på VATSIM, ikke ofte, men det skjer. Særlig etter at det var tema på en treningskveld for en tid tilbake blei det benyttet en hel del.

-Trond-

Skrevet

Circling er når man fortar en instrumentinnflyvning til f.eks. bane 18, men vinden gjør at man er nødt til å lande på 36 (eller en annen rullebane). Minima er selvfølgelig høyere og en må også ha visuell kontakt for å sirkle - sier seg selv.

Skrevet

Circling forekommer nok på mange norske flyplasser. Jeg har sett NAS gjøre det på Værnes. Da fløy de ILS til bane 09 og circla til bane 27. På Evenes har jeg vært med på circling med Braathens, vi fløy instrumentinnflyvning til bane 35/36 og fløy righthand til motsatt bane.

Skrevet

Sirkling er hasardiøse øvelser som gjøres endel i Norge. Fra spøk til alvor: Man avbryter, og brekker av fra, ILS approach, og følger visuellt (oftest via oppsatte lamper, sirklingslys) en rute i ca 1000 til 1500fot over bakken rundt plassen for å fly inn fra motsatt retning for å få motvind under landing. Dette gjøres helst på plasser med kun ILS i en retning. Jeg tror man skal ha visuell kontakt med rullebanen under "sirklingen".

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...