Gå til innhold

Fly nødlandet på Voss, god prestasjon av pilot!


Thomas Johannessen

Anbefalte innlegg

Hmm... Bare for å spekulere og filosofere litt, for å bearbeide dette i tilfelle vi skulle oppleve noe slikt selv.

Ville han kunne fått litt hjelp fra trim roret? Hadde vært interessant å høre om han prøvde det og om det hjalp noe?

Jeg tenker at var det høyderoret som var blokkert på et vis ville det vel kanskje ikke hjelpe noe i det hele tatt med trimroroet, da dette jo skal endre stilling på høyderoret. Samme problem ville det vel vært om det var blokkering ett eller annet sted i overføringene. Men om kablene var røket ville vel høyderorskontroll med trimror fungert fint?

Så tenker jeg videre, høyderoret her var tydelighvis låst, men trim roret er jo også et lite ror, det går jo i motsatt rettning av det man ønsker høyderoret skal gå. Men når høyderoret er låst så kunne man jo da trimme motsatt også få litt mer høyderor effekt? Mon tro om det lille trim roret da kunne ha hjulpet til om ikke så veldig mye??

Noen med tanker eller erfaringer rundt dette. Kanskje jeg skal teste det ut nestegang jeg er ute å flyr :crazy:

 

Uansett imponerende insatts og en pilot med rimelig kaldt hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal spekulere så syns jeg det hadde vært rart hvis det bare var trimroret som satt fast. Selv med veldig høy eller lav trim er det mulig å kontrollere de fleste småfly, det er bare veldig tungt arbeide.

 

Ville han kunne fått litt hjelp fra trim roret?

 

Tenkte på det samme selv, men som du sier hvis høyderoret ikke flytter på seg tror jeg effekten blir minimal.

 

Hvis han fikk til en liten bank så burde han jo også klare å få nese opp ved hjelp av rudder. En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor BA sier at ved å senke RPMen hjalp han med å rette opp flyet, ville tro det hadde motsatt effekt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal spekulere så syns jeg det hadde vært rart hvis det bare var trimroret som satt fast. Selv med veldig høy eller lav trim er det mulig å kontrollere de fleste småfly' date=' det er bare veldig tungt arbeide.

 

 

Hvis han fikk til en liten bank så burde han jo også klare å få nese opp ved hjelp av rudder. En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor BA sier at ved å senke RPMen hjalp han med å rette opp flyet, ville tro det hadde motsatt effekt jeg. [/quote']

 

"Det er bare veldig tungt arbeide" - det er akkurat det inntrykket jeg sitter igjen med også etter at jeg leste artikkelen. Han har jobbet for å holde seg i live for å si det sånn. -Og ved å redusere RPM vil han få mindre fart og mindre fart gir mindre nødvendig kraft for å kjempe imot virkningen av en trim låst ute i ytterstilling... Igjen: speculations!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal spekulere så syns jeg det hadde vært rart hvis det bare var trimroret som satt fast. Selv med veldig høy eller lav trim er det mulig å kontrollere de fleste småfly' date=' det er bare veldig tungt arbeide.

 

 

Hvis han fikk til en liten bank så burde han jo også klare å få nese opp ved hjelp av rudder. En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor BA sier at ved å senke RPMen hjalp han med å rette opp flyet, ville tro det hadde motsatt effekt jeg. [/quote']

 

 

"Det er bare veldig tungt arbeide" - det er akkurat det inntrykket jeg sitter igjen med også etter at jeg leste artikkelen. Han har jobbet for å holde seg i live for å si det sånn. -Og ved å redusere RPM vil han få mindre fart og mindre fart gir mindre nødvendig kraft for å kjempe imot virkningen av en trim låst ute i ytterstilling... Igjen: speculations!

 

+ at han mest sannsynlig gir seg litt mer tid ved å senke farten :confused:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en liten diskusjon om dette i klubbrommet på ENJB i går kveld. Var en som trodde han kanskje rett og slett hadde glemt å trimme flyet på nytt etter at hopperne var ute av flyet. Men det syntes jeg høres for dumt ut. Man skal jo ikke være så veldig erfaren før trimming av flyet er noe man gjør mer eller mindre automatisk, så jeg har ikke så stor tro på at det er noe man glemmer...

 

Skal bli interessant å se rapporten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor BA sier at ved å senke RPMen hjalp han med å rette opp flyet, ville tro det hadde motsatt effekt jeg.

 

Propwash. Uten luftstrøm fra propellen vil det være en nedadgående luftstrøm over

halen p.g.a downwash fra vingen. Dette presser stabilizer nedover (nesen opp).

Ved høyere kraft fra motoren vil altså lufstrømmen over halen være mer horisontal.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...