Gå til innhold

Folk som driver med modellfly her?


Anbefalte innlegg

Ja, spørsmålet lyder som følger; Noen her inne som driver med motoriserte modellfly her? Da enten bare som en liten hobby som for det meste blir liggende i kjeller eller garasjen, eller du er med i klubb og flyr ofte.

 

Saken er den at jeg gjerne kunne tenke meg å begynne med dette. Virker veldig gøy, heller ikke verdens dyreste hobby om man ikke stiller så høye krav til fly og utstyr.

Har helst lyst på glowmotor (det er bensin sant?) elektrisk blir for småpjaskete og man får ikke helt feelingen tror jeg. Er selfølgelig utendørs jeg vil fly, ellers hadde jeg jo valgt et elektrisk fly.

Helst skulle jeg jo hatt modellfly med jetmotorer, men regner med dette koster skjorta?.. i tillegg tror jeg naboene klikker vinkel om jeg fyrer opp noe sånt. :)

 

De har en klubb som holder til her i byen - Ålesund og Omegn Modellflyklubb. Synd dette virker som en klubb hvor det er litt eldre etablerte som holder på. Sikkert en hyggelig gjeng! Ikke det..

Har ingen kompiser jeg kan begynne med heller, heller ingen som holder på. Kunne selfølgelig spurt de, men omtrent alle er sånn "haha, pokker er morsomt med fly da?"

 

Så.. Hvilket fly passer for en nybegynner som gjærne vil ha et fly som ikke er av det alle aller mest amatøriske på markedet?

Så litt på dette, Cessna 182 Skylane ARF 50 size. Men skjønnte ikke helt prisen, er den prisen på 1 895,00 ,- kr kun for fly uten motor og propell?

Hmm, noen som kan finne et fint fly med glowmotor til meg med en makspris på 4.000,- kr (inkl motor og tilbehør)

Godt mulig dette Cessna 182 som jeg viste til blir litt lite. Det måler bare 1650 mm over vingene. 16,5cm vingespenn er jo ingenting det når jeg tar fram linjalen min på 30cm.

Hva er lettest å fly da? Små eller store? Kan tenke meg litt større fly med vingespenn på 30cm og oppover er lettere å fly jeg da. Og en ting til, hva om jeg klarer å krasjlande eller noe med denne Cessna modellen? Er tusenlapper kastet ut av vinduet om jeg kjører inn i et tre?

 

Hva med modellfly med passasjerfly karosseri? Det hadde jo vært dødsfett!

Farge den i SAS sin paint eller noe. Regner med dette koster en del, om det finnes da?

 

Så mer mas; Hva med regler ang å fly dette her?

Finnes det regler i det hele tatt? Slik som jeg har tenkt det nå, så er det å kjøre et lite stykke her i fra til en stor fotballbane av grus og hvor det ikke bor så veldig mye folk. Dum idè?

Regner med det ikke bråker sååå mye fra et lite modellfly med en amatørmotor.

 

Mathias :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' spørsmålet lyder som følger; Noen her inne som driver med motoriserte modellfly her? Da enten bare som en liten hobby som for det meste blir liggende i kjeller eller garasjen, eller du er med i klubb og flyr ofte.[/quote']

Jeg driver med modellfly, har blitt lite flyging i det siste, men har da ting på byggebordet.

 

Saken er den at jeg gjerne kunne tenke meg å begynne med dette. Virker veldig gøy, heller ikke verdens dyreste hobby om man ikke stiller så høye krav til fly og utstyr.

Morsom hobby ja, og pengene man bruker på hobbyen kunne man brukt opp like fort på andre hobbyer. Modellfly er ikke så dyr hobby som folk skal ha det til.

 

Har helst lyst på glowmotor (det er bensin sant?) elektrisk blir for småpjaskete og man får ikke helt feelingen tror jeg. Er selfølgelig utendørs jeg vil fly, ellers hadde jeg jo valgt et elektrisk fly.

Glow-motorene er små motorer som er konstruert som en blanding av diesel- og bensinmotor, altså med glødeplugg og forgasser. Drivstoffet man bruker er ikke bensin, men en blanding av nitro, olje og metanol. Når man kommer opp i størrelse på motorene, har de ofte tenningsanlegg og går på bensin.

 

Helst skulle jeg jo hatt modellfly med jetmotorer, men regner med dette koster skjorta?.. i tillegg tror jeg naboene klikker vinkel om jeg fyrer opp noe sånt. :)

Det gjør de nok om du fyrer opp en glow- eller bensinmotor også. Derfor bør man holde seg på modellflyplassen. Men prisen på jet er ganske avskrekkende dessverre. Hadde jeg hatt en turbin derimot, hadde jeg garantert fyrt den opp i hagen, nettopp fordi det bråker noe infernalsk! Det kan man ikke la være å prøve :P

 

De har en klubb som holder til her i byen - Ålesund og Omegn Modellflyklubb. Synd dette virker som en klubb hvor det er litt eldre etablerte som holder på. Sikkert en hyggelig gjeng! Ikke det..

Har ingen kompiser jeg kan begynne med heller, heller ingen som holder på. Kunne selfølgelig spurt de, men omtrent alle er sånn "haha, pokker er morsomt med fly da?"

Har ikke fått med meg at de har etablert klubb i Ålesund, men jeg kjenner en derfra som var med i planleggingen av en fremtidig klubb. Å være med i en klubb anbefales sterkt.

 

Så.. Hvilket fly passer for en nybegynner som gjærne vil ha et fly som ikke er av det alle aller mest amatøriske på markedet?

Har ikke prøvd dette selv, men det er kjent for å være et genialt nybegynnerfly:

ARC Ready

Ser ut som det er komplett med radioutstyr og motor, så da trenger du bare lim (CA og epoxy), gløder og fuel.

 

Så litt på dette, Cessna 182 Skylane ARF 50 size. Men skjønnte ikke helt prisen, er den prisen på 1 895,00 ,- kr kun for fly uten motor og propell?

Prisen er kun for fly, uten radioutstyr og motor. Ser ikke ut som noe bra nybegynnerfly heller, men du verden det var pent!

 

Godt mulig dette Cessna 182 som jeg viste til blir litt lite. Det måler bare 1650 mm over vingene. 16,5cm vingespenn er jo ingenting det når jeg tar fram linjalen min på 30cm.

Tror du skal regne denne på nytt.. 1650mm er 1,65 meter ;)

 

Hva er lettest å fly da? Små eller store? Kan tenke meg litt større fly med vingespenn på 30cm og oppover er lettere å fly jeg da.

Vingespenn på UNDER 30cm er det vanskelig å få tak i.. Normalt vingespenn er fra 90cm og oppover..

 

Og en ting til, hva om jeg klarer å krasjlande eller noe med denne Cessna modellen? Er tusenlapper kastet ut av vinduet om jeg kjører inn i et tre?

Få fly tåler å smelle i et tre (egen erfaring :whistle:), men det jeg linker til tåler mye.

 

Hva med modellfly med passasjerfly karosseri? Det hadde jo vært dødsfett!

Farge den i SAS sin paint eller noe. Regner med dette koster en del, om det finnes da?

Finnes neppe noen airliner-modell til en billig penge.

 

Så mer mas; Hva med regler ang å fly dette her?

Finnes det regler i det hele tatt? Slik som jeg har tenkt det nå, så er det å kjøre et lite stykke her i fra til en stor fotballbane av grus og hvor det ikke bor så veldig mye folk. Dum idè?

Regner med det ikke bråker sååå mye fra et lite modellfly med en amatørmotor.

Anbefaler å ta kontakt med nærmeste klubb, som har en flyplass du kan bruke. Da slipper du ihvertfall klager på støy, fare for personskade, drittunger som maser om å få prøve, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mente nok 165cm' date=' 1,65meter [/quote']

Ja de mente nok det :)

 

Var det jeg trodde, at den prisen på cessna`en var uten motor og propell. Så da kommer den pakken med motor og propell uten kotroll osv da. Vipps, vi er oppe i endel tusenlapper.

 

Fant en fin tradisjonell traver, Cessna 172. Selfølgelig var denne elektrisk :(

Ønsker et sivilt fly man kan finne på en hvilken som helst flyplass jeg. Synes det er halve morroa, at det er litt realistisk og likt.

Hva med denne C-160 Transall Twin ARF da? Ved første øyekast ser den litt vell plasic ut kanskje. Hadde vært fett å hatt et fly av "litt større volum". Ikke i skala, men i form. En Airbus A320 eller en boeing 737 hadde jo vært midt i blinken. Vanksklig å finne noe slikt altså - Jeg finner det ikke.

Blir litt feil å se en 737 modell med to propeller også :D Jetmotorer vil jeg ikke tenke på hva koster en gang. Støynivået er sikkert ikke akkurat lavt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler calmato http://hobbymix.no/MIX/produkt.asp?kat=3&pid=1775&p=Kyosho%20Calmato%20Trainer%2040

 

leveres med motor og flyr som en drøm (gjør alt ,inverted o.s.v)

tåler masse vind og lander meget sen .slow speed stall er ingen problem jeg har lært mange å fly på denne ,(solid moddel) det er en ulempe med disse såkalte solide modellene nemelig at de veier mye ergo er det mer masse i bevegelse som skal bremses under et eventuelt krasj og da går det som regel veldig ille om flyet veier mye

 

og disse er ofte laget av plast eller glassfiber noe som er verre og fikse en tre.

jo mere modellen veier jo høyere hastighet har den under landing og mer stripe trenger den for å ta av, høyere stall speed har den også.

 

jeg vil derfor anbefale calmato på det sterkeste (ps bygges på noen timer)

 

det å melde seg inn i klubb er ikke dumt men ikke fly selv først og gå til klubb får hjelp etter på det går somregel galt! lær å fly med instruktør

 

det kan spare deg for mye penger. jeg har lært de fleste å fly på et par tre dager med denne calmatoen ,vår klubb har to, www.srck.no som vi lærer opp nye piloter med.

 

 

lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde starte med et elektrisk fly! Siden du ikke vet om dette er noe du vil holde på med så kjøp et elektrisk! De er mye billigere og du slipper å kaste bort mye penger om du ikke synes dette var noe morsomt. Har selv en wilga 2000 og med den får du både hjul og flottører. Et elektrisk fly er dessuten lettere og fly siden de normal veier mye mindre enn et bensinfly, ergo du kan fly veeldig sakte. Og tro meg, du kan fly mer en fort nok med dem også! Genialt og starte å fly på vann, fordi du har ingen ting som du kan kræsje i :)

Nei, start med elektrisk og finner du ut at dette er morsom så bruk endel mer penger i hobbyen og kjøp et bensindrevet fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Johan, men jeg sier heller: Start med elektrisk og fortsett med det. Du slipper å justere sure motorer i 15 minusgrader om vinteren, ikke noe lukt, ikke noe oljesøl. Gikk selv over til elektro for et par år siden, og kommer ikke til å gå tilbake til glow-motorer. Skal jeg fly fuelmotor må det i såfall være jet eller stor bensinmotor.

 

Elektro behøver ikke nødvendigvis være smått...

3AvDBombVqQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med modellfly, men har visst også blitt lite flying det siste året.

 

Her er litt om flyet og utstyret mitt

 

Flyet har vindespenn 1,52 m og veier ca 2,5 kg. Motoren yter ca 2-3 HK, og det går så det suser. Hadde en overvinget trainer, men grunnet radiokutt, ble det ved, da det gikk i skogen så deg sang :whistle:

 

AT-40L lavvinget trainer

Hiec Optic 6 Radio

4 servoer(ferdigmontert)

Batteriladere etc.

Elektrisk starter ( ikke nødvendig)

Glødeplugger

Motor Sc 52 eller noe sånt ikke helt sikker.

Fuelblanding, 5 liter

Gløder

 

Tingene over er minimum du burde ha, men fly burde kanskje vært overvinget.

 

Linken under viser til hvaen nybegynner BUDRDE og MÅ ha for å kunne starte

 

http://www.blackbird-rc.net/default.asp?m=43

 

Samme side er det mye info om modelfly, og dette er flyklubben jeg er medlem i. Bra klubb, billig, bra miljø, men er vel i lengste laget for deg :grin:

 

Det er en morsom hobby, men jeg har desverre mistet litt piffen. Du må nok belage deg på et par 3-4 tusen kroner som startsum hvis ikke mer. Da jeg startet, i fjord eller forrige året før der, betalte jeg hele 6000 kroner for ALT før jeg begynte.

 

Lykke til, og spør hvis det er noe!

 

Mads

Madshjemmen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...