Gå til innhold

Foreløpig havari rapport, Kystverkflyet 20. juni


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

METAR ENBR kl. 1020: 22020G30KT 9999 VCSH FEW015 SCT022 BKN035 12/09 Q0998 WS RWY17

 

Vel, ut i fra det aktuelle været på havaritidspunktet er det ingenting som tilsier at man ikke bør utføre steileøvelser. I tillegg ble øvelsen utført i en høyde av ca.6000fot, og i denne høyden er det svært sannsynlig at vinden var relativt stabil.

 

Så hvilket vær sikter dere egentlig til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy... ikke vær så vanvittig på krigsstien! Det er JEG som dro igang det med været, for utifra METAR synes jeg det var pussig forhold å kjøre steileøvelser i. Men tydeligvis tok jeg feil, og jeg beklager det. Du kunne i stedet bare si: "Dette er helt vanlig prosedyre gutter, så de gjorde ikke noe drastisk der oppe!"

 

Foreslår at vi legger DEN diskusjonen død nå, for det føles feil å diskutere det i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av rett før dette ulykkesflyet den fredagen, så det på bakken bak oss. Da vi linet opp på rullebanen i vår 737 (SAS) ba kapteinen oss sjekke at setebeltene var skikkelig festet, da vi kom til å møte dårlig vær. Det humpet litt, men var bedre enn ventet. Været var veldig lokalt, så det kan nok ha vært værre andre stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg ble øvelsen utført i en høyde av ca.6000fot, og i denne høyden er det svært sannsynlig at vinden var relativt stabil.

 

Fra den foreløpige rapporten:

 

Værobservasjoner fra Flesland viser at vinden kl. 1020 var 220°, 20 kt med vindkast på 30 kt og vindskjær i sydenden av rullebanen. Vinden i 1 200 m høyde var 200°, 29 kt med vindkast på 39 kt. Det var byger i området, og varselet gikk ut på at det temporært kunne ventes regnbyger og bygeskyer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker rapporten slik at flyet har gått i flatspinn (horisontalt treff). Noen som kjenner fysikken på en tomotors her' date=' hvor vanskelig det er å komme utav osv. Det samme skjedde vel med Cessnaen i Trondheimsfjorden, mener å huske det var flatspin, noe jeg trodde var nesten umulig i en slik maskin. [/quote']

 

Det er enklare å komme inn i flatspinn med fleirmotors enn med einmotors. Men det er også enklare å komma seg ut av det (diff thrust).

 

Men Kva som har skjedd her veit ein ikkje foreløpig. Ein kan berre spekulera. Og det likar eg ikkje å gjere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker rapporten slik at flyet har gått i flatspinn (horisontalt treff). Noen som kjenner fysikken på en tomotors her' date=' hvor vanskelig det er å komme utav osv. Det samme skjedde vel med Cessnaen i Trondheimsfjorden, mener å huske det var flatspin, noe jeg trodde var nesten umulig i en slik maskin. [/quote']

Fra rapporten om LN-HAS (regner med det var den du siktet til :confused:):

Vitne (nr. 3) gikk tur og var i området ved Egil Ryghs landhandel på Fånes da han hørte flydur 1 – 2 minutter før han så et fly. Han mente flyet kunne ha fløyet nordøstover og snudd slik at det var på ved utover fjorden da han fikk øye på det. Høyden var vanskelig å bestemme, men han anslo 150 – 300 m. Vitne mente at han så flyet 10 – 15 sekunder før han registrerte at det ble en annen motorlyd. Da han så opp gikk flyet i ring til venstre samtidig som det tapte høyde. Krengningen på vingene var anslagsvis 30 - 45° og nesen pekte 30° nedover. Motorlyden var jevn helt til noe som han oppfattet som et gasspådrag i det han mente flyet burde rette seg opp. Etter dette fortsatte flyet ca. 4 omdreininger før det styrtet i sjøen. Han tror flyet totalt gjorde ca. 10 omdreininger før det traff sjøen. Han så ingen røyk eller løse gjenstander komme fra flyet. Han hørte motorlyd helt til flyet traff sjøen. Ca. tre sekunder senere hørte han et smell. Vitnet ringte straks til politiet og fikk satt en båt på sjøen. Da de kom fram til havaristedet var det ikke noe annet enn olje å se på overflaten.

Ser ut som et vanlig spinn for meg.

 

BTW: Hvordan kommer man inn i flatspinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værobservasjoner fra Flesland viser at vinden kl. 1020 var 220°' date=' 20 kt med vindkast på 30 kt og vindskjær i sydenden av rullebanen. Vinden i 1 200 m høyde var 200°, 29 kt med vindkast på 39 kt. Det var byger i området, og varselet gikk ut på at det temporært kunne ventes regnbyger og bygeskyer. [/quote']

 

Her tror jeg de har rotet litt med værdataene sine. Det er en vindmåler på Liatårnet/Sotratoppen som er på ca 1200ft og en på Ulrikken som er på ca 2200ft. Sikkert bare en trykkleif.

 

Noen som vet om denne flytypen er spesielt brå i en evt stall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...