Gå til innhold

Start-up alarm MD-80


Peter Nørkjær

Anbefalte innlegg

I forbindelse med start op i en rigtig MD-80 hører man en høj alarm i retningen af wo-wo-wo-wo. Jeg går lidt ud fra, at det er i forbindelse med start af motorerne, men er der nogle der helt præcist ved hvad det er. Og er der nogle der har en bedre udgave end den jeg har?

Jeg har lagt en stump her (36kb)

-------

Der er vist knas med Geocities. Jeg har lagt en til her.

Ellers kan jeg ikke gøre så meget ved det problem lige nu.

[ 09-11-2001: Endret av: Peter Noerkjaer ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej.

Det er måske en 'rigtig' fejl.

Se nedenstående:

SAS aflyser 150 flyvninger

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS har i dag udstedt flyveforbud til 43 fly og aflyst 150 flyvninger med øjeblikkelig varsel.

SAS har opdaget "tekniske fejl" ved et af sine passagerfly af typen MD-80, oplyser det franske nyhedsbureau AFP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori(hvis vi tenker på samme lyd): Tror kanskje det dreier seg om master warning/caution som er aktivert når forskjellige systemer(som elektrisk og hydraulisk) er ute av funksjon. Vanligvis kommer jo ikke alle systemene igang før motorene er startet.

Jeg har merket at denne alarmen ofte kan høres i forbindelse med sikkerhetsdemonstrasjonen som jo foregår samtidig med motorstart. Kanskje flyvertinnen som snakker står i nærheten av en åpen cocpitdør? Uansett er den lyden veldig lik den man kan høre i Paul Goldings MD80-panel når noe er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karsten B. Jørgensen:

Hej.

Det er måske en 'rigtig' fejl.

Se nedenstående:

SAS aflyser 150 flyvninger

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS har i dag udstedt flyveforbud til 43 fly og aflyst 150 flyvninger med øjeblikkelig varsel.

SAS har opdaget "tekniske fejl" ved et af sine passagerfly af typen MD-80, oplyser det franske nyhedsbureau AFP.

 

Pressemelding fra SAS:

SAS conducts extra technical check on aircraft

SAS has decided to conduct an internal technical check of a number of

aircraft in the MD80 series. During the routine check of an aircraft in

this fleet, a fracture was detected in a cylinder of one of the legs of

the landing gear. This check is being carried out to ensure that there

is no risk of fractures in the remaining MD80 aircraft.

There are 43 aircraft, of a total of 63, that are to be checked and this

process is expected to take about eight hours per aircraft. The aircraft

will be taken out of service on Friday on landing at one of the

Scandinavian home bases. The reason for the fracture is currently being

investigated by SAS in cooperation with the aircraft manufacturer. The

checks are expected to be completed during the weekend.

Unfortunately, these checks will have a negative impact on the traffic

program, which will naturally affect SAS customers. These inconveniences

are regrettable. However, since safety is the highest priority at SAS,

the airline is putting safety first and conducting this comprehensive

check.

SAS customers who experience problems are asked to contact SAS ticket

offices or SAS personnel at the airports.

For further information, please call SAS + 46 8 7972944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt brukes high energi ignition under oppstart og dette høres tydelig, omtrent som et "varsel" som når en større lastebil rygger. Noe annet som høres og da spesielt i passasjer cabinen er den elektrisk drevne hydral pumpen som gir 3000psi til systemet.Jeg kommer ikke på noe annet som jevnlig kan høres og som lyder som et varsel, men det er dog 15 år siden jeg var aktiv på dc-9,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok john som har rett, det er high energy ignition du hører. Dette er aktivt fra fuel ON til starter cutout. Systemet er (så vidt jeg vet) identisk med jern-9erns. Ikke noe dumt forslag Markus, men cockpitsjekkene er unnagjort når motorene startes. Ellers tror jeg det ville blitt litt travelt under oppstarten. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johns forklaring lyder også som den jeg mest tror på.

Den stump lyd jeg har er faktisk fra den SAS sikkerhedsgennemgang der findes på flightsim.com

Man hører lyden to gange, som jeg kan høre det, lige inden motorstart.

Og det er helt sikkert ikke GPWS-test. Men når man hører lyden isoleret kunne det faktisk godt lyde lidt som noget fra Star Trek. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Lyden bliver i det klip jeg har gentaget en fem-syv gange indtil man hører motorlyden rumle.

>Uansett er den lyden veldig lik den man kan høre i

>Paul Goldings MD80-panel når noe er galt.

Hvilken lyd snakker vi nu om?

Endnu en gang, hvis der er nogle der har en god optagelse...

[ 12-11-2001: Endret av: Peter Noerkjaer ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!?

Hvis du ikke tåler å høre en ovn som starter i et fly,da har du antageligvis intet å gjøre der heller.

Noe mer som kan bekymre skrekkslagne passasjerer:

-Hjul som kommer ned.(Dunk,dunk,dunk)

-Flaps,slats.

-Hydraulpumper.

-Motorer.

-Tanten som spør om kaffe.

-Ungen som hyler i raden foran deg.

Tror ikke jeg tør fly mer!!!

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...svein...jeg tror ikke du helt vet hva jeg sikter til. Har ikke hørt det så mange ganger men det er i noen SAS md80er hvor ovnen bråker noe grusomt i starten når den slås på.

Men det er kanskje verst for de første radene [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Evt. siste.

markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg vet godt hva du sikter til.

Md80'ene har motorene bak,noe som gjør at støyen foran i cabinen er minimal.Pilotene trenger ikke engang bruke headset i cockpit.

Dette gjør nok at man kan høre ovnene hyle litt under oppstart.

Derimot synes jeg ikke akkurat dette er noen avskrekkende lyd i det hele tatt.

Derfor min ironi.

Synes kanskje det er andre lyder i et fly som kanskje er litt verre enn akkurat det. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...