Gå til innhold

Husker dere 'Tower'?


Atle Dreier

Anbefalte innlegg

Gravde fram denne fremragende ATC-simmen her om dagen. Det har i grunnen alltid plaget meg litt at flyene kom 'på en snor'. Veldig jevnt, og hvis et eller annet skjedde, var det umulig å finne plass i pattern til den uheldig piloten. Det hjalp liksom ikke å sette trafikk-instillingene fra 1 fly pr. 2 min til 5 fly pr. 10 min. Av en eller annen grunn har jeg aldri prøvd litt mer 'ekstreme' trafikk parametre. Har nå 60 fly pr. 90 min, og flyene kommer i hytt og vær. Perioder med sinnsykt hektisk, og perioder med nesten ingenting trafikk som kan brukes til å få ned alle som du dreit deg ut med tidligere... Skikkelig morro, altså. Har sittet i timevis de siste dagene. begynner å få dreisen på det nå. Fett å ta ned to og to på 9R og 9L på O'Hare, og sende opp på 4R og 4L. Taksingen er et mareritt på den plassen, men det går da på et vis...

Måtte bare mimre litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den simmen er stilig, jeg kjører den endel...og timene går fort som du sier.

Det beste å gjøre med fly som må avbryte approach er å lage deg en holding pattern, før eller siden blir det jo plass til å få dem ned.

Men simmen har jo flere svakheter. På O'Hare har man ingen peiling på hvor fly som har landet har tenkt seg, og en tabbe er jo at disse krysser rullebaner om du ikke stopper dem. I tillegg kommer jo ofte f.eks en 747 like bak en Cessna på samme approach, da bør man jo foreta seg noe...men dette er jo en del av utfordringen da.

Kjør O'Hare på max, dvs 99/99. Da blir du fort varm i toppen når du må ta deg av landinger, og samtidig står en lang rekke og venter på takeoff. Du får jo kjeft om du skaper for store forsinkelser [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan skaffe meg den ATC siumulatoren. Dette høres morsomt ut. Du/Dere kan ta kontakt via mailadressen min. KFolstad@hotmail.com

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det hadde vert morsomt [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjørte også tower for etpar år siden. Veldig lærerikt syntes jeg, og fremfor alt forsto jeg hvorfor flyveledere er plaget med magesår og hjerteproblemer.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Med mye trafikk på en flyplass med mange baner ble det så stressende at det egentlig ikke var gøy lenger.. Foretrekker å sitte bak spakene da...

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...