Gå til innhold

Screenshots on demand (F100)


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Noen ville se åssen Fokker 100 maskinen ser ut i bruk og jeg valgte å poste denne lille posten med noen screens, til glede for mange sikkert.

 

 

 

Turen idag gikk fra Umeå til Tromsø. Først litt briefing:

 

ESNU DST MC TAT FL GS WDR/SPD

454 003 -52,4 310 429 093/60

ENTC

----- -----

454 79m

 

 

Average Route Winds for 30000ft: 093/63

 

DEST WX ENTC

 

ENTC 192050Z 04007KT 010V070 9999 FEW045 SCT064 04/M03 Q1018

ENTC 192000Z 192106 05012KT 9999 FEW040 TEMPO 2106 VRB05KT

FL030: 081/16 (0,90) FL060: 089/08 (-5,60) FL090: 091/08 (-9,60)

FL120: 086/26 (-15,20) FL180: 090/34 (-27,20) FL240: 095/44 (-39,50)

FL300: 093/63 (-52,40) FL340: 092/37 (-51,00) FL390: 105/16 (-47,40)

 

ALT1 WX ENAT

 

ENAT 192150Z 09008KT 9999 FEW020 BKN043 03/M02 Q1021

ENAT 192000Z 192106 10008KT 9999 FEW020 BKN050

FL030: 096/10 (-0,20) FL060: 122/10 (-7,20) FL090: 107/13 (-10,80)

FL120: 089/26 (-15,20) FL180: 095/40 (-26,80) FL240: 099/51 (-38,90)

FL300: 097/66 (-52,80) FL340: 097/36 (-50,50) FL390: 107/16 (-48,10)

 

Været ser kjempegreit ut både i Tromsø og Alta. Vi tar av på maks take off weight (200 kg under). Fullt lastet og nesten fulle tanker. Skal ha fuel til 30 min holding i Tromsø, dev til Alta og pluss 1,5 time (spec. procedure) siden jeg er ganske ny på flytypen : ) Regner med litt ekstra knoting og holding og sånt da : )

 

til.jpg

Nå kan man nyte livet. Fikk FL310 oppover. Nydelig utsikt fra oven : ) Legg merke til utrolig smooth grafikk på instrumentene samt fint bilde værradaren tegner langt der fremme i horisonten. Utrolig fet "gadget" som også er nyttig.

 

 

til2.jpg

M.739 CRZ i FL310. Livet er fortsatt herlig. Nå har jeg switchet over til TERR display. Noe som strengt talt ikke er nødvendig i FL310 men bare for demostrasjonsskyld det er gjort. Legg merke til helt annen "logic" i FMC i nåtidens addon. Utrolig detaljert og fint. Forklaring til det som står i FMC til dere som måtte lure: Valgt FL310, beste FL350 (econ), OFFSET ikke valgt, 347 BRG til TRO VOR samt 148 NM dit i rett linje, koordinater flight computer har (basert på IRS; GPS; R (radio)), og helt til slutt at KRA VOR er tunet automatisk av FMC mens NAT VOR er tunet manuellt av meg.

 

svr1E2.tmp.jpg

Vi har fått en GIL4L approach og den er lagt inn allerede. Alt er planlagt for en GIRUL 1L som leder til ILS 01 approach i Tromsø.

 

 

sxt1E3.tmp.jpg

Flere av instrumentene kan forstørres opp og plasseres hvor man vil på eksterne skjermer. Vektorgrafikk brukes slik at man kan forstørre det utrolig mye uten at det blir "blurry". Maskinen har "oppskriften" på åssen instrumentet skal se ut, og kan tegne det deretter. Smart teknologi som kommer mer og mer i addons.

 

59n1E5.tmp.jpg

På grensen til å være stabilisert ILS 01 pga høy vs og litt mye nose down, men ellers okay. Fulgte litt ekstra med og vurderte G/A dersom paramterene skulle gå til f....n : ) Men det gikk faktisk bedre enn det ser ut til : )

 

 

r171ED.tmp.jpg

Slapp å gå til Alta, som lå inne som alternate. Da legger FMC sin logiske sans automatisk Alta som neste på ruta, etter en route disc som vi kjenner igjen fra før av. IRS1 er slått av og vi gjør oss klare for å stenge ned motorene.

 

 

Vet ikke helt hva som har skjedd med fargene men det får nå være så.

 

Takk for at du tok deg tid til å se på : ) Legg gjerne inn hyggelige kommentarer om du vil : )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...