Gå til innhold

UTEX rundt Bergen


Anbefalte innlegg

Da fyller jeg like godt på med fersk installert UTEX.

Første testturer gikk i Bergensområdet, og jeg startet med sommerteksturer.

(Av en eller annen grunn, så synes jeg alltid at sommerteksturene er de beste både i FSX og FS9). Jeg testet også natt teksturene både ned og uten bloom.

Bloom skaper mye krøll med addon fly i FSX, og det stjeler framerate. Jeg synes egentlig ikke at bloom gjør nok av seg, så jeg valgte å deaktivere denne igjen.

UTEX løfter FSX et godt hakk oppover, nå begynner det å bli morsomt å fly.....

Uten bloom aktivert, så stjeler UTEX heller ikke frames - snarere tvert imot.

Noen små glip langs kystlinjene oppleves, men dette er peanuts i den store sammenheng. Jeg har ScenicX og NQM installert med høyrere prioritet enn UTEX.

Jeg har ikke brydd meg om å fjerne rød tekst - dette er kun laget for å vise detaljer fra de nye teksturene.

 

utex1.jpg

 

utex2.jpg

 

utex3.jpg

 

(med bloom)

utex4.jpg

 

(uten bloom)

utex5.jpg

 

(Bergen-Vest med bloom)

utex6.jpg

 

(OS sentrum)

utex7.jpg

 

utex8.jpg

 

utex11.jpg

 

utex12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ivar. Landclass/bebyggelsesteksturene kunne ha hatt bedre overganger mot vann. Veiene kunne også ha vært litt smalere (lurer på om ikke dette kan stilles i kontrollpanelet til UTEX) og litt mindre «klint» oppå de andre teksturene. Synes likevel at UTEX løftet FSX vesentlig. Jeg skal ved leilighet ta en titt på alle sesonger, og også i god avstand fra Bergen.

 

Stian: :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dette ser jo riktig så pent ut Gunnar, men har du bilder fra tidligere uten UTEX, som viser de samme områdene. Personlig ser jeg ikke den helt store forandringen (i Norge), så jeg er litt usikker på om det er så mye å hente fra UTEX. Jeg ville uansett ikke ha brukt deres vann eller himmel, der er jo FEX overlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå slått av UTEX sine vannteksturer, men ikke testet enda.

Teksturer for himmel tror jeg ikke at det er i UTEX. Jeg har også prøvt å redusere bredden på veiene - skal se hvordan det har gått....

 

Det som er mest skjemmende er kraftledningsgater. Jeg kan ikke se at dette er en del av UTEX sitt feature panel. Noen som vet hva som må til for å fjerne disse?.....

 

Jeg har dessverre ikke før/etter shots - men det er på det rene at jeg har fått adskillig bedre teksturer og landclass enn default.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askøybrua har ikke forsvunnet. Det er bare at blåfargen som er på både kabler og brubane matcher ganske godt med fargen på fjorden i dette tilfellet.

 

(puuh puster lettet ut):grin:

 

Ellers ser jo dette riktig så sexy ut! Fløy ikke hele forrige hjemmeperiode, men når jeg nå kommer hjem skal det flys med UTE:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt som Andrew sier. Broen er fremdeles hel (og passer ganske bra med veinettet). Men i enkelte vinkler på gitt distanse er deler av den «kamuflert» :blush:

 

Ellers har jeg 2 spørsmål til dem som vet noe om dette;

1. Hvordan fjerner man de stygge høyspentgatene?....

2. Hvordan får jeg skarpe bakketeksturer lengre ut fra flyet

(det er bare området i umiddelbar nærhet rundt flyet som nå har skarpe

konturer). Jeg antar at det kanskje er mulig å gjøre endringer i en av cfg

filene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyspent gater, her er oppskriften.

You will have to edit your terrain.cfg file (located in the root of FSX) As always, BACK UP

YOUR ORIGINAL before you go playing!

Search for…

// Misc vector types - utility

[Texture.201]

And in that section, replace the value on this line…

StripWidthMeters=40…figure with a size of your choosing. I went half, down to 20, and things look better!

You should also change the same line in this section…

// Misc vector types - utility

[Texture.202]

…with the same figure. Both config sections should be back-to-back in the terrain.cfg file.

Note that there are other settings in this file and texture possibilities, but I haven’t yet

become bold enough to see what they do.

 

...har selv satt min til 15, og det ble bra.

 

 

Blurries langt ut i terrenget:

2-3 løsninger på dette.

- Hvis du setter en max frame rate som er under den FPS du oppnår på unlimited, vil teksturene bli skarpere p.g.a. at du bruker overskuddet av ytelsen din på å sharpe teksturene.

En annen måte er å legge til en linje i fsx.cfg som heter FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.33 ... under [MAIN]

 

Forklaringen på hva denne gjør, limer jeg inn:

To reduce this cause of the blurries, we reworked how Flight Simulator's scheduler prioritizes background tasks in FSX. Now much more CPU time is devoted to loading scenery data, including terrain textures, at the expense of somewhat lower frame rates. These changes occurred after the beta and demo builds went public, so you'll have to wait until the final version of FSX becomes available before seeing the improvement. In my opinion, this change has mostly solved this cause of the blurries, although the scenery loader can still get behind at extremely low frame rates (less than 10 fps) or at very large airspeeds (faster than 600 knots).

 

There are several ways to adjust how much CPU time FS devotes to loading scenery and textures. The easiest way is to set the target frame rate slider to a value that your machine can consistently achieve. The lower you set the slider, the more CPU time is diverted from rendering to loading data. Another thing you can do is to modify the following variable in FSX.CFG:

 

 

FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.33

 

This variable determines the amount of CPU time given to loading scenery data as a fraction of the time spent rendering. For example, the default value of 0.33 means that for every 3 milliseconds spent rendering, FS will give 1 millisecond to the scenery loader. If necessary, you can use a larger value to devote more time to loading. Or, if you don't have a problem with the blurries and you want slightly higher frame rates, then you can use a smaller value. Again, this variable is only available in the final release version of FSX and is not available in the beta or demo.

 

Den tredje metoden nevnte jeg i et annet innlegg i dag. Kom over den metoden da jeg søkte etter tips på det samme som du spør om. La godt merke til dette med blurries etter UTEX kom inn. Har iallefall ikke lagt så mye merke til det tidligere.

Limer inn det jeg skrev der for å samle alt på ett sted:

1. In your fsx.cfg file, find the [DISPLAY.Device.xxx.0] heading. The “xxx” will be replaced with a reference to your video card. Under that heading, add this line: MipBias=6 (Phil Taylor says users have reported good results with numbers from 5-7, but 6 is a good place to start.) My fsx.cfg display entry now looks like this:

 

[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce 7600 GS.0]

Mode=1280×1024x32

TriLinear=1

AntiAlias=1

MipBias=6

 

2. If you use an nVidia video card, go into your video settings. Using the “Advanced Settings” view, find the “Negative LOD Bias” setting, and change it to “Clamp”.

 

If your results are like mine, the next time you start FSX you’ll be shocked at how sharp and beautiful the ground textures are. And without sacrificing frame rates! Now that’s my idea of a great tweak. Thanks to Gary, Phil, and weeniemcween for the info.

 

I tillegg skal jeg sørge for å adde seksjonen og linjen som sørger for at FSX vet å utnytte begge kjernene på min CPU. Dissee linjene heter:

 

[JOBSCHEDULER]

AffinityMask=n

"n" refers to the number of cores scheduled

1 = 1 core 0001

3 = 2 cores 0011

7 = 3 cores 0111

15 = 4 cores 1111

 

...og skal føres inn i fsc.cfg

 

 

Forøvrig så er det litt tweaks som kommer "rett fra kilden" HER

 

 

SNX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hvordan fjerner man de stygge høyspentgatene?....

 

Dette fjerner gatene.

 

// Misc vector types - utility

[Texture.201]

Name=Utility_1

Color=FFC0C0C0

guid={C942AADB-C351-4088-925E-A732C2093B63}

LegacyId=1211

Textures=0 (Dette fjerner Gatene)

Layout=3_PLUS_1

StripWidthMeters=40

Size=0

LandClassRemapType=utility

VectorAutogen={12F31285-6183-284D-AE9E-E0D27715E792} (utility lines)

ExcludeAutogen=Yes

RenderToTexture=No

RenderPriority=40000

Water=No

 

// Misc vector types - utility

[Texture.202]

Name=Utility_2

Color=FFC0C0C0

guid={D745C22C-FF72-4C45-9D27-809306214B7C}

LegacyId=1212

Textures=0 (Dette fjerner Gatene)

Layout=3_PLUS_1

StripWidthMeters=40

Size=0

LandClassRemapType=utility

VectorAutogen={12F31285-6183-284D-AE9E-E0D27715E792} (utility lines)

ExcludeAutogen=Yes

RenderToTexture=No

RenderPriority=40000

Water=No

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde alle de innstillingene jeg nevnte over her for å bli kvitt blurries, uten hell.

Syns jeg har lite detaljer og autogen på litt avstand. Eksempelvis dette bildet:

 

fsx2008-02-1820-26-18-87.jpg

 

Dette bildet er tatt nedover mjøndalen, men drammen er bare graut.

Hvordan har det gått med dine tester Gunnar?

Tar gjerne i mot tips.

 

EDIT: Beklager for at jeg har gjort om denne posten til noe helt annet enn en bildepost.

EDIT2: Her ser dere "Høyspentgatene" mine med 15 som verdi. Føler at det er en OK bredde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...