Gå til innhold

MS Flight Simulator for realistisk?


Bengt Sæther

Anbefalte innlegg

Synes det med en pressetalsmann hørtes ut som en god ide'. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

vil ikke at folk skal få feil inntrykk av flight simmerne.

leste i VG.nett her om dagen at en hadde sent inn bilder av at han styrtet i WTC, tar serk avstand fra slike leker.

jeg synes d blir gjort en feil hvis Microsoft må trekke FS tilbake. Hvis en mann med bin ladens resurser vil kapre to fly or styrte inn i bygninger klarer han det, Flight sim eller ikke. [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image] [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image] [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image]

 

mvh.

Arne Øverland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Synes, som veldig mange andre her, at disse artiklene som avisene skriver om MSFS er helt utpå jordet. Jeg synes en representant fra det norske fly-simulator miljøet bør sende en kommentar til disse avisene om hvordan vi ser på det som har skjedd, og at vi synes det er MEGET betenkelig at butikkene skal fjerne fly-simulatoren fra hyllene.

Tror vel egentlig at Dag er den rette personen til å sende en slik kommentar. Og den kan kanskje være "undertegnet" av oss andre.

Det hadde egentlig vært fint om det kom en artikkel som fortalte om oss, og hvordan vi verdsetter denne hobbyen, ikke for å øve oss på å utføre slike terrorhandlinger, men fordi vi synes det å fly er veldig spennende.

Er det andre som er enig?

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de siste dagene er jeg blitt kontaktet av både aviser og TV, men jeg har konsekvent nektet å uttale meg om noe som helst i forbindelse med denne tragedien. Jeg er livredd for at disse journalistene skal klare å vri ethvert utsagn til noe negativt når de først får muligheten.

Jeg er enig med deg Thomas om at vi kanskje bør gjøre ett eller annet, men jeg føler meg ikke kompetent til å kunne skrive en slik artikkel. Patric er vel rette mannen til noe slikt siden han er journalist av yrke, men han er nå bortreist til Mandag. Jeg kan jo lufte ideen med han når han er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Johansen:

I løpet av de siste dagene er jeg blitt kontaktet av både aviser og TV, men jeg har konsekvent nektet å uttale meg om noe som helst i forbindelse med denne tragedien. Jeg er livredd for at disse journalistene skal klare å vri ethvert utsagn til noe negativt når de først får muligheten.


Jeg blir i min jobb ofte kontaktet av journalister og har samme erfaring som Dag; de skal skrive en artikkel om et emne de ikke har peiling på, basert på noen stikkord, og da blir det feil. Et godt råd; skriv artikkelen selv og forlang at ikke et punktum skal endres uten din godkjenning.

Tror nesten ikke det jeg hører, dvs. at butikkjeder skal fjerne MSFS fra hyllene på bakgrunn av tragedien i USA. Det var jo bare spekulasjoner at kaprerne hadde brukt FS2000. Det er jo senere bevist at i alle fall 5 av de var utdannede piloter. Nei dette er å rette baker for smed. Skal de kanskje legge ned all pilotutdanning fordi det kan brukes av terrorister? Nå tror jeg de ser spøkelser ved høylys dag.

Noen skriveføre må snarest mulig sette tingene litt i perspektiv. Vi kan ikke ha dette på oss at vi er potensielle terrorister fordi vi liker virtuell flying.

Ole-Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pressen nå er i ferd med å gå av skaftet i sin jakt etter "syndebukker" etter terroren. Må vi minne pressen om at det er terroristene som er årsak til tragedien?

Selvsagt kan man bruke MSFS til å trene på å krasje i bygninger, men det er ikke et terrorredskap likevel. Skal man som en konsekvens forby alt som kan tenkes brukt i forbindelse med en slik terroraksjon? Da må vi forby mobiltelefoner, internett, tapetkniver, kredittkort, leiebiler, hoteller, bykart, private flyskoler, flyklubber, våpen, skytebaner, osvosv.

Før tragedien i New York var et faktum har MSFS vært hyllet som et fantastisk stykke software, brukbart til alt fra trening av vordende piloter, vedlikehold av pilottrening, og til å realisere et "pilot-jeg" som man ellers ikke kunne realisere. Er dette plutselig blitt et dødelig våpen??

Som sagt, det er terroristenes syke sinn og ikke verktøyenes anvendelighet som er årsaken til tragedien.

Men om nå MSFS skulle bli skrinlagt/forbudt, så håper jeg at det samme også gjelder alle skytespill (Doom, etc.) som forherliger våpen og deres ødeleggende virkning, samt alle andre dataprogrammer som kan brukes til å planlegge/trene/iverksette kriminelle handlinger.

Aner jeg IT-bransjens undergang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg må si meg enig i at "noen" må skrive en artikkel om Flightsim , og det tilhørende miljøet.

Det er jo ganske utrolig at et slikt spill skal bli stoppet av terrorister. Media har, til nå fått det til å høres ut som om at det er dette simulator spillet som har skyld i at terroristene fikk dette til. Det er jo kommet frem at de sannsynnligvis har fått sin opplæring fra pilotskoler i U.S.A og andre steder.

Såvidt jeg vet, og jeg har jo brukt flightsimulator 98/2000 ganske lenge, så er det Ingenting som oppfordrer til vold, eller annen ulovlig handling i simulatoren. Derimot finnes det nok av spill som faktisk burde vært stengt ute fra markedet.Uten å nevne navn, så er det flere spill som kun går ut på å skyte/drepe og planlegge slike handlinger. Dette finnes ikke i flysimulator 98/2000.

Etter min mening er det helt på jordet å ta et dataspill av denne typen ut av butikkene.

Hva oppnår man med det?

Kanksje at flere heller bruker sin fritid til å spille "drapspill". Som det mange ganger blir sagt om motorsykkel: det er ikke kjøretøyet som dreper, men føreren.

Får håpe noen tar på seg å skrive en god artikkel til pressen slik at vi kan fortsette å rekruttere nye simmere til et meget godt miljø, som slettes ikke inneholder terrorhandlinger.

Jeg kunne faktisk tenkt meg å skrive selv, men vet at det finnes de som er bedre til slikt her(Patric)Jeg tror det ville vært lurt, at vi som har noe å si,sender sine momenter til den som skal skrive dette.På den måten får man kanskje med mange gode argumentasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror ikke at det vil bli noe forbud mot FS2002 på lang sikt, men det kan selvfølgelig hende at den blir litt utsatt. Alle vet at de flyene som følger med simulatoren er for urealistiske.

Det jeg tror (merk tror) kan skje, er at fremtidens cockpiter på passasjerfly vil bli "hemmelige", dvs. at piloter og alle andre som sitter på den type informasjon, ikke får lovt til å gi dette videre. Dvs. at vi kan risikere å kun måtte fly de "gamle" passasjerflyene pluss småfly. Jeg kan ikke tenke meg at det blir forbudt å lage nye paneler, men de som lager disse vil kunne få problemer med å skaffe den nødvendige informasjon om hvordan panelet virker.

Jeg håper selvfølgelig at dette ikke vil skje, men jeg ser dette som en reell konsekvens av det som har hendt i USA.

 

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Egil Johnsen:

Hei

Jeg tror ikke at det vil bli noe forbud mot FS2002 på lang sikt, men det kan selvfølgelig hende at den blir litt utsatt. Alle vet at de flyene som følger med simulatoren er for urealistiske.

Det jeg tror (merk tror) kan skje, er at fremtidens cockpiter på passasjerfly vil bli "hemmelige", dvs. at piloter og alle andre som sitter på den type informasjon, ikke får lovt til å gi dette videre. Dvs. at vi kan risikere å kun måtte fly de "gamle" passasjerflyene pluss småfly. Jeg kan ikke tenke meg at det blir forbudt å lage nye paneler, men de som lager disse vil kunne få problemer med å skaffe den nødvendige informasjon om hvordan panelet virker.

Jeg håper selvfølgelig at dette ikke vil skje, men jeg ser dette som en reell konsekvens av det som har hendt i USA.

 

Egil Johnsen

 

Da ligger det i seg selv at det ikke blir mye besøk i cockpitten...

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Stig Sandnes

PS!

Dette med pressetalsmann hørtes ut som en utrolig god ide! ! !

Stå på [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...