Gå til innhold

Jon-Inge Paulsen

Members
  • Innholdsteller

    25
  • Ble med

  • Siste besøk

Jon-Inge Paulsen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det hadde vært utrolig stilig om man hadde fått det til, da. Det er i hovedsak to ting som måtte vært løst. a) Finansiering av demontering, frakt og installasjon. b) Lokale å sette dyret i. Den er jo ikke direkte liten, akkurat! Dersom man skulle hatt en sjanse til å få dette til, burde man opprettet et "laug" (eller lag, som det vel heter på bokmål) med meldemskap og kontingent. Dette vil imidlertid ikke utgjøre nok penger til å frakte den hit (med mindre man setter kontingenten i golf-klassen). Så måtte man gått ut og skaffet seg sponsorer. Dere som driver FlightSim.no vet sikkert litt om hvor vanskelig det er å få fatt i nok penger til å drive siten... så da blir vel dette prosjektet ganske mye tyngre. På den andre siden ville det kanskje vært lettere å få fatt i penger til en engangsinvestering. Man måtte så laget til et "driftsselskap" som kunne finansiere den daglige driften av simulatoren, altså utgifter til strøm, husleie, betjening av lån, o.l. Man kan jo skaffe seg inntekter på en slik simulator, også! Man kan jo utmerket godt leie den ut til flyentusiaster og flyskoler som ønsker en simulatortrening. Et problem er det selvsagt at det er en "commercial jet" simulator og ikke en Piper Cub... men likevel. Realistisk er det i hvert fall. Det er imidlertid ett stort problem som melder seg ganske raskt. Norge er et stort land, og det er mest sannsynlig at en slik simulator blir plassert i det sentrale (?) Østlandsområdet. Dermed vil ikke de av oss som ikke bor i noen mils avstand fra dette området, ha noen særlig daglig glede av prosjektet. Dette må også gjenspeiles i driftsrutinene til simulatorklubben. Man kunne f.eks. se for seg at kontingent var en del av inntektene, mens betaling pr. time brukt i simulatoren var en del. Da ville man få en mer rettferdig fordeling etter bruk. Om det er mulig å få til? Tja... jeg vet ikke. På papiret skulle det nok være mulig. Og dersom vi selv kunne klare å oppgradere det grafiske systemet (f.eks. ved å samkjøre softwaren i simulatoren med FS2004), så ville det vært en vinner... Bare noen tanker fra Vestlandet... jeg er så sjelden på Østlandet at det sikkert ikke ville bli så mye simulator på meg.
  2. Kan bekrefte det... husker ikke nøyaktig tidspunktet, men jeg husker godt flyet. Det fløy over Knarvik/Salhus/Tertnes, og fulgte omtrent den samme innflygningsruta som ruteflyene. La godt merke til det, fordi lyden var helt annerledes enn 737/MD80 som pleier å fly over her, og når jeg da kikka etter var det ikke vesentlig grad av tvil om hva jeg så... den radarkuppelen er relativt enkel å gjenkjenne!! Blue skies! JI
  3. Hei, Det er mange som er flinke til å "repainte" fly, som du kaller det. Hvorfor lurer du på det? Har du spørsmål til hvordan du gjør det, eller lurer du på om noen kan gjøre det for deg? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
  4. Jeg bruker to web siter for å finne add-ons til flysimulatoren. www.fsfreeware.com og www.flightsim.com. Faktisk er det den første serveren jeg bruker mest, den er kontinuerlig oppdatert og har relativt rask nedlastingshastighet. Ellers logger jeg som oftest inn på flightsim.com om morgenen eller formiddagen, og da er det aldri noe problem å komme inn. Nye filer er det like lett å finne på fsfreeware sine sider, men hvis du skal søke etter eldre filer, er det ingen som slår flightsim.com. Har ikke tall på hvor mange GB jeg har lastet ned derfra opp gjennom årene, men det er et betydelig antall! Mvh Jon-Inge
  5. Dette innlegget var det ikke så helt lett å forstå noe av, gitt... Hva mener du? Mener du at SAS består av psykisk syke personer, eller mener du at de som ringer inn bombetrusler er psykisk syke? Antyder du at politiet er psykisk syke når de reagerer på bombetrusler? Eller mener du at bookingpersonalet er psykisk syke personer fordi de ikke ignorerer bombetrusler som kommer fra et telefonnummer de kan se? Både du og jeg vet (i hvert fall i edru tilstand...) at en hver bombetrussel MÅ tas på alvor, uansett hvor og når den blir fremsatt. Om politiet får fatt i vedkommende er faktisk irrelevant. Tenk deg scenarioet dersom en bombetrussel en gang var reell? Tenk om den var plantet av tre mennesker, der den ene fikk kalde føtter i etterkant, og ringte politiet fra en telefonkiosk eller lånt telefon med nummer som viste i displayet. Tenk om... nei, det blir for ille å tenke videre. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Jon-Inge [ 13-10-2001: Endret av: Jon-Inge Paulsen ]
  6. Ja, dette er veldig trist! Særlig trist når ulykkene virker så meningsløse og unødvendige, som med SAS-ulykken. Og også når mennesker omkommer i forsøket på å redde andre. Det har vært en del ulykker i forbindelse med ambulanseflyvninger, dessverre. De menneskene som stadig vekk utsetter seg selv for fare for å redde andre burde vært hedret med en eller annen medalje! Og det gjør meg sinna når andre setter disse i unødig fare, som i samband med basehopping o.l. Som om ikke arbeidssituasjonen er vanskelig nok med å redde de som virkelig ER i nød, skal man også risikerer livet for å redde våghalsene som ikke har respekt hverken for eget eller andres liv. Det minner oss vel alle om at luftfart er en risikobransje, selv om statistikken er bedre enn for f.eks. biltrafikk. Konsekvensene er så mye større, resultatet så mye mer fatalt i en flyulykke enn i bilulykker. La oss sende noen varme tanker til disse menneskene neste gang vi flyr helikopter i flysimulatoren. Og... for å danne oss et bilde av de forholdene disse menneskene opererer under, så sett neste gang sikten ned mot 0, skydekket til 50 m, skru på regn og masse vind. Så kan dere prøve å lande på et frimerke et sted i fjellheimen. Med dyp respekt Jon-Inge [ 09-10-2001: Endret av: Jon-Inge Paulsen ]
  7. Hei! Nå bor ikke jeg i Østfold (er gift med en derfra, men vi bor i Bergen...), men jeg leste om en flightsim-entusiast på i Fredrikstadpolitiet som har startet en klubb på jobben der. Kanskje dere kan ta kontakt der?? Lykke til! Mvh Jon-Inge [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]
  8. quote: Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen: er det lite fuktighet i badstua, kan du godt ha 130+, det er bare deilig og det føles ikke for varmt. er det mye fuktighet i badstua, kan det være 60 grader og du holder på å dø (føles sånn ihvertfall). hehe... Kanskje det er et nytt tilbud til de reisende?? Inflight sauna?? Her ser jeg mange og hittil uante muligheter. Og muligheten for flykapring (dersom man følger finske badsturegler, vel og merke) er jo eliminert, da ingen har plass til våpen! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Men jeg foreslår at flyet deles inn i to avdelinger, en for de sjenerte (med badebukse/bh) og en for de litt mer frigjorte, og jeg foreslår at den siste ligger fremst i flyet... da er flykapringsmuligheten effektivt avskåret. jaja... Det er sent... det er vel derfor jeg fikk disse "crazy" innfallene. God natt! Jon-Inge [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]
  9. quote: Opprinnelig postet av Gunnar Flak: Du kan jo ta en titt på noen bilder på airpics.com... (8<---snippsnipp---) Tusen takk! En Cessna Grand Caravan, jo. Den er vel ikke så stygg (nå er jeg vel off-topic her, menmen). En virkelig stygging er jo Britten-Norman sin Trislander... Men det er jo en annen historie! [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Takk skal du ha, i hvert fall, Gunnar! Mvh Jon-Inge
  10. quote: Opprinnelig postet av Atle Dreier: SCOOP33 fra Ben Air var nedom. Makan til stygt fly skal man nok lete en stund etter... var nesten litt kult, så stygt var det! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Nå ble jeg litt nysgjerrig. Jeg kjenner ikke til Ben Air, og heller ikke denne SCOOP33... hvilket fly er det? *smiler* Får nok ikke sove i natt om ikke noen kan hjelpe meg med den! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Mvh Jon-Inge
  11. quote: Opprinnelig postet av Snorre Hansen: Men er det ikke en risk å ta? Du kan jo jukse da? Eller har jeg misforstått.. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Er det msn gamingzone man skal være? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] I f.eks. Alaskan Winds (som er det eneste jeg kjenner), så er det hele bygget opp rundt at du skal være ærlig. Dessuten må du oppgi drivstofforbruk, og dermed har man jo en liten sjekk på om du juger eller ikke. Men ærlig talt, hvorfor skulle du juge? Var ikke pointet å få litt "mening" rundt flyturene i FS?? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Noen av flyturene i AW er helt utrolige, og lagt opp av folk som kjenner Alaska ut og inn. Kan nevne en helt utrolig flott isbre-rundtur. Sorry gutter, Norge er flott, men Alaska er utrolig mye villere! Send meg en mail, om du vil vite mer! Jon-Inge
  12. ME TOO! *ler* Spøk til side, jeg synes ikke det gjør noen ting om det står "nytt medlem" eller "medlem". Antallet postinger står jo nedenfor, så all informasjonen er jo tilgjengelig. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Synes det er bedre at Dag bruker tiden sin til oppdateringer på siden, jeg. Der gjør han jo en kjempejobb! Takk, Dag!! Mvh Jon-Inge
  13. Hei, Snorre! Jeg har fløyet flysimulator en del år, men har aldri meldt meg inn i noe VA før nå nylig. I min situasjon blir det meget uregelmessig flyging, noen uker flyr jeg mange timer, mens andre uker (eller måneder) blir det lite. Derfor har jeg latt være å registrere meg, fordi jeg regnet med at jeg likevel ikke ville kunne oppfylle kravene. Så fant jeg Alaskan Winds Virtual Aeroclub på nettet. Dette er en virtuell flyklubb, og ikke en VA. Klubben driver med "bush flyging" i Alaska, dvs. med små fly til små avisidesliggende flyplasser. Kjempeartig, i hvert fall hvis du liker å fly små fly (alt fra Piper Cub til Twin Otter). Det eneste kravet er at du flyr en tur i måneden i Alaska. Du finner Alaskan Winds her: http://www.geocities.com/alaskanwinds/" TARGET=_blank>Alaskan Winds Lykke til med ditt søk! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Mvh Jon-Inge
  14. Jeg synes pressen nå er i ferd med å gå av skaftet i sin jakt etter "syndebukker" etter terroren. Må vi minne pressen om at det er terroristene som er årsak til tragedien? Selvsagt kan man bruke MSFS til å trene på å krasje i bygninger, men det er ikke et terrorredskap likevel. Skal man som en konsekvens forby alt som kan tenkes brukt i forbindelse med en slik terroraksjon? Da må vi forby mobiltelefoner, internett, tapetkniver, kredittkort, leiebiler, hoteller, bykart, private flyskoler, flyklubber, våpen, skytebaner, osvosv. Før tragedien i New York var et faktum har MSFS vært hyllet som et fantastisk stykke software, brukbart til alt fra trening av vordende piloter, vedlikehold av pilottrening, og til å realisere et "pilot-jeg" som man ellers ikke kunne realisere. Er dette plutselig blitt et dødelig våpen?? Som sagt, det er terroristenes syke sinn og ikke verktøyenes anvendelighet som er årsaken til tragedien. Men om nå MSFS skulle bli skrinlagt/forbudt, så håper jeg at det samme også gjelder alle skytespill (Doom, etc.) som forherliger våpen og deres ødeleggende virkning, samt alle andre dataprogrammer som kan brukes til å planlegge/trene/iverksette kriminelle handlinger. Aner jeg IT-bransjens undergang?
  15. Hei! Nå kan det hende at jeg har kommet til helt feil sted... men jeg prøver meg likevel. Jeg har tenkt å få fatt i en ny flight simulator, og nå er jeg fryktelig forvirret. Er det FS2000, Fly! eller Flight Unlimited som er best?? Og med best, så mener jeg vel helst mest verdi for pengene. Framerates... oppløsninger... etcetc.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Jeg har ikke nå råskinn av en PC, en 300 MHz, 128MB RAM og et 3dfx kort som vel ikke er av de nyeste. Vil FS2000 få denne til å knele helt? Venter i spenning, og ser med takk frem til seriøse svar [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (Har loggført en del flytimer i FS95 og FS98, og synes at Microsoft ofte oppgraderer seg nedover i ytelse... menmen) Mvh Jon-Inge
×
×
  • Opprett ny...