Tore Stabell Kuloe Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Det er heldigvis billig flyleie i FS9, så det er bare å hente ut flyet og fly dit man vil. Dette er en post om å inspirere til å bruke FS9 enda en stund, fordi det finnes så mye fint scenery å få tak i, og fordi det flyter så fint, selv på en "vanlig" PC. Og så er det jo så artig å VFR-navigere, når vind, temperatur og misvisning er der - helt som det skal være. Også hadde jeg veldig lyst til å se hvordan det ser ut i Italia. Turen var på sommeren, og jeg valgte å fly i tre deler: Milano - Pisa, Pisa - Roma og Roma Napoli. Fra Milano fikk jeg ikke fly før om ettermiddagen, men jeg sjekket dagslys-tabell og så jeg ville rekke det. Tekst OVER bildene. Hele turen: Alitalia som dominerer i Milano: Men også El-Al, Singapore og Olympic står her: Jeg kommer i en kø, og passer på å ikke komme i jetstrømmen til det anonymet flyet som skal dra etter El-Al. Det skal være litt scattered i 3000 rundt Milano, men ifølge MET-mannen ikke noe å bry seg om. (Men det har jo vist seg før at scattered fort kan bli broken). Kjører run-up, sjekker at turtallet synker om motoren bare får kjøre på èn magnet, og at forgasservarme gjør at turtall synker. Alt ser fint ut. Hoi, hvor det går, akkurat airborne fra Milano, svinger venstre etter avgang. Flyplassen langt bak meg i disen: Noen litt lave cumuluser, særlig dit jeg skal? Å så fint vær! Po-elven bukter seg bortover på vei til byen Piacenza: Jeg svinger over byen, på vei mot Genova, som ligger ved kysten. Men fra dette flate landskapet skal jeg nå fly over Appenninene, som er en fjellkjede som strekker seg langt ned i Italia, med topper på et par tusen meter. Følger elven innover. Innover her er det topper på rundt 1000-1800 Meter. Ser ikke ut til å bo folk oppe i høyden: Snart ser jeg kysten, og der ligger Genova! Jeg svinger langsmed kysten og setter kursen mot La Spezia: Putre putre, 25 liter i timen: Over meg flyr Torbjørn Fjeld eller noen, i dag har jeg bare meg selv å tenke på. Den lille byen La Spezia: Begynner å nærme meg Pisa, mørket faller på når jorden snurrer, det er ikke noe å gjøre med det. Veldig stillestående og fin luft å fly i. Kommer på base til bane 04R, flyr av fart til 70 KTS. PAPI-lys godkjent denne gangen: Det er bare meg og to Ryanair-fly her så sent, jeg skal fly grytidlig i morgen til Roma, så jeg skal finne meg en restaurant for å se hva de kan by på. Neste leg blir altså Pisa-Roma. Takk for titten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rolandsen Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Dette var jo bare nydelig. Hvilket Photoscenery var det du fløy over på tur til Genova? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Imponerende flott Tore! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 det er denne, tror jeg, 100 Mb: italia mesh Edit: Nei, det var Meshen, freeware. Fotoscenery Genova er genova photoscenery Vanligvis synes jeg ikke fotoscenery funker så bra, denne var av de bedre, synes jeg. Men det tåler ikke lavtflyging, da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Enda mer med flott FS9 inspirasjon. Jeg fikk lyst til å ta denne turen selv og i FS er vi så heldige at vi kan velge både vær og årstid selv. Veldig fint med disse beskrivende bildebrevene. Håper på flere av disse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jøss, jeg blir like betatt av bildene dine hver gang! Dette er rett og slett supert, fantastisk og herlig på en gang! Selv har jeg holdt på å innstallere Venice i dag, så det ble en liten VFR tur i det sør, men så snart alt er oppe å går her regner jeg med at jeg også vil legge ut på litt lengre turer, akkurat som deg! Ser fram til neste del av turen! Så til slutt, det gode gamle spørsmålet. Hvilke addons, og hvilken lyssetting har du? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 herregud,sykt bra bilder.Fantastisk grafikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Hyggelig at turen falt i smak. Det er altså Itali Mesh som nevn lenger oppe, Så Ultimate Terrain for FS9 Og akkurat over Genova er det fotoscenery, freeware. I active Sky krysset av for maximum visibility 50sm. Da blir disen værende. Tilsvarer vanligvis om man setter visibility inne i FS-været til 30. I activesky-graphics har jeg valgt en orange-farget solnedgang, men blå soloppgang. Så da blir det et varmt lys om kvelden og blått/kaldt om morgenen. Kan velge mellom utallige variasjoner der. Skal jeg ta en tur og akkurat den dagen er det ikke VFR-forhold, velger jeg bare været for en annen dag som har vært. Noen fordeler må jo skrivebordspiloter ha! Svære, herlige kart kjøpte jeg herfra, de heter TPC, 10 dollar stykket: tpc-kart Nå er det opp med regneskiva, linjal og VFR-kart og lage noen turer, ja? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Takker Tore! Ja nå skal du tro at det blir noen VFR turer i tiden som kommer. Selv har jeg falt pladask for Carenado U206G Stationair og Eaglesoft Piper Twin Comanche! :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Nydelige bilder og etter å ha tilbrunget 3 uker i norditalia summer of '06 kan jeg fortelle at jo, det bor overraskende mange folk oppe i fjellene der ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Fine bilder.. men hvilke texturer for sjø og vann bruker du? likte de Mvh Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Sjø: Ganske enkelt, på de fleste bildene har jeg ingen vann-effekter på i det hele tatt. Om jeg setter den på 1 x LOW så blir vannet liksom så lyst om kvelden, det skal gjenspeile himmelen, men jeg synes ikke det ser bra ut. Så har jeg prøvd vanneffekt på full, og da kom det en redselsfull bølgebevegelse som jeg synes så helt urealistisk ut. Så dette er med low 1x: og dette er helt uten: Jeg tror FSX lager vannet mye finere. Men men! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 22. januar 2008 Premium Medlem Del Skrevet 22. januar 2008 Enda en gullvinner. En fornøyelse å bla gjennom når reportasjene er så til de grader gjennomført. Riktig nok er vann og vær noe bedre i FSX, men med disse scenery holder FS9 fremdeles koken. Imponerende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.