Gå til innhold

Lukla X - videoer


Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Nå har jeg i lengre tid frydet meg over andres videoer, og også bilder, på dette forumet, og idag tenkte jeg å gi noe tilbake. Jeg har akkurat kjøpt aerosofts Lukla X scenery for Mt. Everest, VNLK. Det er et flott scenery med mye natur, og såpass oppe i høyden at det er noget utfordrende.

 

Jeg forsøkte meg først med min Super Decathlon fra RealAir. Det var vanskelig å finne riktig mixtur som lot fuglen i det hele tatt starte, men det gikk tilslutt. Det sies at landingene er det vanskeligste her, men jeg var så fornøyd med min at jeg festet den til film:

 

d-qsriACO0o

 

Oppløftet av min flotte prestasjon fant jeg en Piper Cheyenne som noen hadde glemt i en hangar der, og dro den ut for å prøve. Den var mye lettere å starte i høyden, og jeg dro avgårde nedover rullebanen. Resultatet kan dere se selv.

 

HnzHzY7Cv5U

 

Jeg er klar over at videoene kanskje er litt rotete, men jeg håper de har en underholdningsverdi for det. Og har dere noen kommentarer, så er de hjertelig velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hå håi, spreke filmer Frank! De ga også et godt innblikk i Lukla-sceneryet og landskapet rundt. Ser virkelig bra ut, så dette må på ønskelista for 2008. Spesielt med tanke på Aerosofts nye Twin Otter Twotter .

Den egner seg nok bedre til landing på Lukla enn Piper Cheyenn :grin: .

Underholdende og fine filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, jeg kjøpte Lukla X for noen dager siden. Og jeg har knapt gjort annet enn å fly. Fy fader for et vanvittig bra scenery!! Dette anbefales på det sterkeste. Prepare to crash :) Verdens farligste flyplass sies det, og det tar jaggu meg en stund før du får til perfekte landinger her. Stempeldrevne propellfly kan du glemme her. Her er det turbopropp som gjelder. Eller iallfall ikke noe dårligere enn turboladet stempelmotor. Alt annet blir selvmord :o

 

Liten kommentar til trådstarter:

Fine filmer! Korrekt avgangsprosedyre fra Lukla er forresten å line opp, holde inne bremsene, ruse opp motorene til maks for så å slippe bremsene. Roter før du går tom for rullebane :) Hvis ikke kan det blir dårlig med rullebane :) Lykke til med landingene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å lande cheyennen der en del ganger nå. De gangene jeg klarer å ikke descende for fort har jeg altfor stor hastighet til å stoppe før fjellveggen. Har tilogmed forsøkt revers i luften før jeg lander, og full parkbrems før jeg treffer bakken, men til ingen nytte. Mulig jeg må finne meg et annet fly å leke med der oppe :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å lande cheyennen der en del ganger nå. De gangene jeg klarer å ikke descende for fort har jeg altfor stor hastighet til å stoppe før fjellveggen. Har tilogmed forsøkt revers i luften før jeg lander' date=' og full parkbrems før jeg treffer bakken, men til ingen nytte. Mulig jeg må finne meg et annet fly å leke med der oppe :( [/quote']

 

Her skal du få noen tips. Fly inn i en høyde på rundt 10.000 ft. Flyplassen ligger i ca. 9200 ft. Deretter begynner du tidlig nedbremsning. Spesielt er dette viktig i Cheyenne. Ta ut hjulene tidlig for å bremse ned, begynn deretter å kjøre ut flaps. Holdt Cheyenne'n nær steilehastighet med full flaps + 5 knop. Ikke kom under dette. Deretter går du ned til rundt 9400 ft, som er ca. 200 ft over flyplassen. Vær etablert og stabil i final approach stilling med flyet TIDLIG og ikke stress. Kutt throttle like før du passerer terskelen, pass på å være like over stripa da. Få flyet ned, drit i pen touchdown, reverser motorer og kjør på med maks oppbremsning. Med litt trening går dette som smurt :) No problem, men krever litt trening. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

landa med F-16 på lukla jeg....ikke no problem.man må bare regne ut hastigheten i forhold til lengden av banen.med det førte til at jeg måtte vente til jeg hadde 4% fuel igjen....først da var jeg lett nok til å kunne lande med ca 110 knots.....vel ingenting er umulig.foreslår at folk tar bilder av de flyene dere har klart å fått ned på lukla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg er etterhvert fornøyd nå. Skulle hatt litt tøffere skjermkort så jeg kunne skrudd opp AA og AF. Det hjalp godt å skru CPUen fra 3 til 3.4 GHz. Vurderer å kjøpe litt raskere ram, det er jo billig nå, slik at jeg kan dra det enda litt høyere. 3.6GHz burde gå uten å endre spenning, og dermed få temp-problemer etter hva jeg hører.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

landa med F-16 på lukla jeg....ikke no problem.man må bare regne ut hastigheten i forhold til lengden av banen.med det førte til at jeg måtte vente til jeg hadde 4% fuel igjen....først da var jeg lett nok til å kunne lande med ca 110 knots.....vel ingenting er umulig.foreslår at folk tar bilder av de flyene dere har klart å fått ned på lukla.

 

Følgende fly kan landes på Lukla:

- Cessna Caravan

- Piper Cheyenne

- Columbia C400 (favoritten)

- Piper Twin Commance

- DeHavilland Twin Otter

- Mooney M20J (Carenado)

 

Dette er de flyene jeg har testet så langt. Har også noen flere kandidater som jeg ikke har testet enda. Går nok sikkert greit å lande der med litt større Cessna fly også. Kanskje fra 182 og oppover. Hovedproblemet blir for svak motorkraft for de fleste flyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAM er billig folkens. Så ingen grunn til å kjøpe treg RAM nå i disse dager. Flesk til med 3 GB DDR-2 RAM med høy hastighet samt av en godt kjent merke, f.eks Corsair. Får veldig mye for pengene for tiden. Skal dere overklokke MÅ dere ha RAM av høy kvalitet, slik at ikke RAM'en lager begrensninger for deg når du skal overklokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt meg som mål å få en Dash 8 ned der hel' date=' men det viser seg å være nesten umulig... :grin: De gangene jeg har kommet ned, har det vært med nesa i terrenget foran rullebanen. :whistle:

Kan noen andre prøve det og se om de får det til? :) [/quote']

Har greid det :) Den og Twottern var de første som ble testet ;)

Nå flyr jeg dit i Fspassengers :)

Kan sikkert Frapse det, men skal til Bodø nå og fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt meg som mål å få en Dash 8 ned der hel' date=' men det viser seg å være nesten umulig... :grin: De gangene jeg har kommet ned, har det vært med nesa i terrenget foran rullebanen. :whistle:

Kan noen andre prøve det og se om de får det til? :) [/quote']

Jeg hadde faktisk tekt å si at der der kan du spørre Johan Homlseth om, men jeg var tydeligvis for sent ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh' date=' jeg kommer fortsatt ikke ned med cheyennen heller. Stall speed er ca. 100kt, og de gangene jeg da treffer rullebanen pent nok har jeg ikke håp om å stoppe før fjellveggen kommer :-/ [/quote']

 

Hvor mye fuel har du lasta på? Alle monner drar, og på en final på VNLK bør man ikke ha mye fuel igjen i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Følgende fly kan landes på Lukla:

- Cessna Caravan

- Piper Cheyenne

- Columbia C400 (favoritten)

- Piper Twin Commance

- DeHavilland Twin Otter

- Mooney M20J (Carenado)

 

Dorner 228 skal også være mulig. Mener å ha landa med Dash 7 der en gang i FS2002, men da var vel rullebanen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...