Gå til innhold

Juleflyet 07 - SAS sitt bidrag til fattige!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

På vei hjem i går leste jeg en givende og tankevekkende artikkel i SAS sitt faste tidsskrift.

 

Denne omhandlet det årlige juleflyet som drives på frivillig engasjement fra ansatte i SAS. Mer om juleflyet finner du på www.juleflyet.info

Her er ett lite utklipp; ANBEFALT lesestoff!

 

Juleflyet er en hjelpeaksjon, drevet av medarbeidere i SAS. Gjennom hele høsten jobber medarbeidere og andre gode hjelpere på fritiden med å samle inn varer og bidrag fra ulike bedrifter og privatpersoner. Hjelpen har for det meste gått til barn og unge på ulike steder i Øst Europa.

 

Ideen om Juleflyet ble unnfanget av Karsten Midtun i 1985, som dengang var kaptein i Norving. I 1988 ble Karsten Midtun ansatt i SAS og aksjonen har siden da blitt viderført i regi av SAS ansatte.

 

Selskapet stiller vederlagsfritt et fly til disposisjon for aksjonen, som går til sitt bestemmelssted like før Jul. Aksjonen har svært lave kostander; drivstoff sponses av oljeselskaper, flyplassavgifter bortfaller og handling på flyplassene gjøres uten kostnader. I tillegg stiller alt mannskap opp ubetalt på sin frtitid. Dette omfatter crew, teknisk personell og stuere.

 

Aksjonen har vokst år for år, og flyet har for lengst blitt for lite til å ta med seg alle varene. Det blir derfor supplert med trailertransporter. Dette gir også rom for at vi kan ha flere sponsorer og deltakere med på flyet for å følge varene helt frem og at flere kan møte motakerne og se med egne øyne hvilke forhold de lever under. Dette har medført at mange av våre sponsorer og gode hjelpere har blitt sterkt engasjert i saken og bidrar med hjelp og støtte år etter år.

 

Tallinn har med sin sjarmerende gamleby og moderne shoppingområder blitt en attraktiv destinasjon for norske weekend turister. Få er klar over at bare 10 minutter unna bykjernen bor mennesker i stor fattigdom og nød. For fjerde år på rad går hjelpen til menneskene i Kopli, men også til barna som er reddet ut fra undergangen og som bor på et av barnehjemmene vi bidrar med støtte til.

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

Selv om det ikke utgjør så utrolig stor forskjell, synes jeg at jeg burde bidra på min måte. Jeg har derfor valgt å fly til Tallinn på formiddagen i morgen, 24. desember, fra Gardermoen til Tallinn. Dette for å vise at også vi nordmenn tenker på andre selv om vi svømmer i vårt egent ribbefett!

 

Jeg kommer til å fly på VATSIM, og ALLE som ønsker det kan bli med. Jo flere vi er, jo mer vises vi bland de andre pilotene og kontrollerne på VATSIM, samt for de som titter innom VATSIM! Det finnes selvfølgelig de som rett og slett ikke har anledning til å bli med, men da kan du bidra ved å besøke hjemmesiden å lese litt om det, eller skrive noen gode ord her på forumet! Det er DU som utgjør forskjellen!

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

Oslo (ENGM)- Tallinn (EETN)

Mandag 24. desember 2007

 

Avgang: 10:00 lokal tid

Enroute tid: 1 time, 15 min

 

Scenery: http://www.estvacc.net/download.php

 

Kart: http://www.estvacc.net/charts.php

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

Det blir spennende se hvor mange som stiller opp på så kort varsel!

 

Blir det slik at dette faller positivt ut på deltakere kunne det jo vært en god ide å sende en mail til sjefen for Juleflyet og vise vårt engasjement!

 

Uansett, GOD JUL alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig å se så mange som viser engasjement her! Det gleder mitt hjerte, og helt sikkert de som jobber med dette hvert år!

 

Håper å se så mange som mulig i morgen tidlig, magefølelsen min sier iallefall at dette uansett vil bli en tur dere sent vil glemme. Faktisk, turen med Humanitarian Aid til USA etter katastrofen som Katarina etterlot seg var en av de mest minnerike turene jeg har hatt.

 

Einar; Utrolig flott, takk for sist tur, som nevnt ovenfor! :)

 

Erik; Takk for det! Blir du med i morgen? :)

 

Martin; Herligt! Nå forventer jeg nesten å se at du dukker opp! :)

 

Andreas; Med 280 knts i ground speed vil du bruke 1 time og 55 minutter, altså 40 minutter lengre enn oss som flyr jets. For å lande samtidig som oss må du derfor ta av kl. 0920 lokal tid. Håper virkelig at du er å bli sett på innflygningen til Tallinn sammen med oss! :)

 

Marius; Dette handler ikke om å være på latsiden å "satse" på at man kommer seg opp, vi leker ikke.. Dette gjør vi for å vise at vi bryr oss om de som ikke har noen varm dyne å ligge under på julemorgen. Kom deg opp å bli med! ;)

 

Frode; Takk skal du ha, dagen er nå endret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius; Dette handler ikke om å være på latsiden å "satse" på at man kommer seg opp' date=' vi leker ikke.. Dette gjør vi for å vise at vi bryr oss om de som ikke har noen varm dyne å ligge under på julemorgen. Kom deg opp å bli med! ;)[/quote']

Har du bare sett meg om morgenen du ^^. Men jeg setter nå mobilen på ringing 09.00 (08.00 UTC) og begynner preflight 09.30 :). Vi Sees :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vell sette inn en flightplan da :) hvis alle er enige i ruten.. Satte den mellom FL300 og FL410.

 

ENGM (0.0nm) -SID-> SUTOK (42.4nm) -UP607-> MEGEN (99.5nm) -UP607->

DEMOR (124.9nm) -UP607-> NARIT (170.4nm) -UP607-> ELTOK (178.1nm) -UP607->

LINSA (192.2nm) -UP607-> TEB (218.8nm) -UP607-> BABAP (235.6nm) -UP607->

TOMBU (264.3nm) -UP607-> NEBSI (311.0nm) -UL870-> OSMUR (391.9nm) -STAR->

EETN (434.6nm)

 

ENGM SID SUTOK UP607 NEBSI UL870 OSMUR STAR EETN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har undertegnede startet preflight brief, og er lastet opp til randen med gaver, sanitetsutstyr, mat og klær, her skal ikke noen lasteromsplass gå til spile!

 

Utrolig gøy å se at så mange viser interesse, men av erfaring blir vi fort noen færre enn planlagt. Vi får se hvordan det går denne gangen. Uansett, vell mødt på Gardermoen om noen strakser! :blush:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette øyeblikk er vi hele 7 fly på vei til Tallinn!

 

Helt utrolig hva man kan få til på noe som er annonsert for under ett døgn siden! :o

 

For de som ønsker det, vil flåten gå videre til Kitti i Finland kl. 12:00 norsk tid, her får man mulighet til å oppleve litt snø også!

 

Enroute tid fra Tallinn er på ca. 1,5 timer.

 

Scenery: http://vacc.fi/downloads/sceneries/

 

Charts: http://vacc.fi/downloads/charts/

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette ble jo meget så vellykket! Vi fikk iallefall markert oss, og ATC service på Tallinn ble det også, god jobbet!

 

Takk til Marius, Lars-Petter, Fredrik, Per-Kristian, Werner og Andreas som deltok på dette.

Jeg snakket med kontrolleren som stillte opp for oss litt i etterkant før jeg dro til Finland og han var meget takknemlig for det vi gjorde.

 

"Dere kom når man minst hadde ventet det, og jeg er sikker på at barna ble utrolig glade for omtanken, utrolig snillt!" var bare litt av det som ble sagt om oss gutter! :)

 

Vi får se hvordan vi gjør det neste år, jeg regner med vi gjør det litt større i år, og kanskje i samarbeid med de virkelige arrangørene av Juleflyet!

 

Tok noen bilder under dagens flight, kanskje kommer disse på screenshot forumet iløpet av kvelden. Vil uansett ønske dere alle en meget god jul, og dere kan med godt hjerte åpne gavene deres i dag i viten om at dere har utgjort en forskjell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...