Gå til innhold

Nytt lovforslag for privat/mikroflygere


Lars Aron

Anbefalte innlegg

Det forbauser meg ikke et sekund at de nå skal forby flyvning fordi det bråker for skigåere som skal høre at snøen knirker under skiene. Snøscootere har de jo alltid kjempet mot, så hvorfor ikke starte med fly nå....

 

Men båtene i skjærgården skal fortsatt få bråke så mye de vil - sannsynligvis fordi de som har noen innflytelse i dette landet har et par-tre slike liggende og duppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... eg får ein intens trang til å gå i kjellaren og hente ei sleggje eller noko og slå laus på noko elle i verste fall nokon om dette vert ein realitet. Det er jo heilt på trynet. Trur faktisk eg hadde vurdert å setje heile karrieren på spel ved å fly LÅG over hyttefolka med ein bråkete maskin og gjerne med ekstra støyproduserande inretningar montert slik at dei fekk litt mndre fred der.

 

Nei huff. Det neste vert vel at me skal slutte å dykke fordi det bråkar når me fyller flaskene og me forureinar når me tar båten ut (visuell forureining då dykkebåtane ikkje er noko hagepryd for å seia det slik).

 

Eg kjenner eg rett og slett blir FORBANNA så det held på folk som trur dei kan dure på slik....fleire enn meg som ønskjer oss attende til vikingtida då tvistar og feider gjerne vart avgjort ved holmgang? (Trur nok dei fleste av oss haddek lart å tatt ut ein byråkrat i holmgang då vedkommande måtte hatt eit møte og tre først med seg sjølve)...

 

No er det nok for i kveld. Kjenner skrivelyssta er for sterk og eg vil ikkje skriva noko usakleg... takk for i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen

Sakset fra et notat av Arne Mathisen om høringen:

 

Selv om direktoratet i høringsskrivet sier at forslaget ikke omfatter bruk av motorfartøy på sjø eller flyging med luftfartøy, så medfører det fremlagte forslag til ny lov en betydelig innstramming i muligheten for bruk av luftfartøy i utmark og vassdrag!

 

Etter mitt syn vil det foreslåtte regelverket ha innvirkning på følgende av våre aktiviteter:

 

- avgang og landing med sjøfly på vassdrag

- avgang og landing med skifly på islagte vassdrag og snølagt utmark

- avgang og landing med hjulfly (motorfly) på naturlige landingsplasser i utmark og på islagte vann/vassdrag

- avgang og landing med mikrofly på naturlige landingsplasser i utmark og på islagt vann/vassdrag

- avgang og landing med paramotor i utmark

- avgang og landing med luftfartøy på naturlige landingsplasser på snødekt innmark i perioden 15. oktober – 30. april.

- henting av utelandet seilfly med bil/kjøretøy i utmark

- kjøring med snøscooter og/eller annet kjøretøy frem til startsted for hanggliding/paragliding i utmark/fjell (behov ?)

- modellflyging i utmark og på vassdrag (er modellfly luftfartøy?)

 

Lenke til notatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henting av utelandet seilfly i utmark??

 

Hvordan i helvete mener de vi skal hente flyene våre, bære dem for hånd??

Herregud, hva slags idioter er det som sitter og styrer det landet her?

Stakkars nordmenn, vi kommer ikke til å få lov å bruke ringeklokke til slutt, fordi det støyforurenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har folk så mye i mot fly? Det er jo tydelig at det er fly de har noe i mot, ikke støy. Det meste av støyen her kommer av riksvegen, jernbanen og anleggsarbeidet (ny RV) og kommer det et fly høres det såpass dårlig at det er bare så vidt jeg rekker å løpe til vinduet før det er borte, selv om de flyr i 500 fot.

 

Flystøy er oppskrytt de-luxe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man sikkert låre av seg sin mening;postmottak@dirnat.no. Og det er jo mange her med sterke meninger. Som jeg støtter ;)

 

Høringsuttalelser

Høringsuttalelser bes merket ”Høring motorferdsel” og kan sendes pr. brev eller på e-post til postmottak@dirnat.no.

 

Høringen har ført til et stort engasjement og vi mottar mange innspill og kommentarer. DN har ikke kapasitet til å besvare alle disse. Alle uttalelser blir likevel gjennomgått og tatt med i prosessen videre.

 

Etter at høringsfristen er utløpt 15. oktober vil DN oppsummere høringssvarene og på bakgrunn av dette utforme DNs endelige forslag til nytt regelverk. Dette vil bli sendt Miljøverndepartementet (MD) for politisk behandling tidlig i 2008.

Hvordan de ulike synspunktene som kommer frem i høringen blir vurdert vil gå frem av vår anbefaling til MD. Denne er offentlig og vil bli lagt ut på denne siden.

DN arrangerer i samarbeid med Fylkesmannen i Nordland, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag og Fylkesmannen i Oslo og Akershus informasjonsmøter for kommuner og fylkeskommuner om høringsforslaget.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...