Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Etter landing blir piloten fortalt hvilken gate han skal bruke. Det er også oppmerka på asfalten/betongen med gate nr osv. dockingen tar over når flyet er på vei inn mot gate'en.

Noen andre kan kanskje gi et litt bedre svar. Har litt vanskelig me å forklare meg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

For de fleste flyplasser finnes det kart over bakken på flyplasser i tillegg til SID/STAR og instrument-/visuelle innflyvninger.

Om du har AIP Norge kan du se slike kart for norske flyplasser. (f.eks ENGM, ENZV, ENBR, ENVA, ENBO).

SASFSS har vel muligens noen gratis kartfiler med bakkeoversikt du kan laste ned... Noen som har adressen dit?

Her er forøvrig en annen side hvor du kan hente gratis kart for USA. http://edj.net/cgi-bin/echoplate.pl"'>http://edj.net/cgi-bin/echoplate.pl" TARGET=_blank>http://edj.net/cgi-bin/echoplate.pl

Men denne siden har ikke så detaljerte bakkekart, men allikevel nyttig! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

Å tildele gate kan være ett sjuhelvetes problem, unnskyld uttrykket!

Man skal ha veldig mange forhold i tankene, kom flyet inn fra Schengen området, for eksempel, skal det ut på innenriks etterpÅ? Det kan være mange forskjellige forhold som skal tas vare på, folkene som sitter enten på ground control eller ARO (airfield reporting office) har en rimelig travel jobb med dette.

mvh,

Kjell

[ 22-07-2001: Endret av: Kjell Engkrog ]

[ 22-07-2001: Endret av: Kjell Engkrog ]

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Krister Bye:

Etter landing blir piloten fortalt hvilken gate han skal bruke.

Heisann Krister.

Det du sier er litt feil, satt på klappsete under landin på Gardermoen i en 737-600/700 i går (lørdag) helt rått!! Men uansett, da fikk de vite standen sin allerede langt oppi luften, og etter landing taxet de rett bort til denne ved hjelp av kart, og de hadde jo vært der før

mvh

Henrik Wingerei [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

De vet det kanskje allerede før de starter innflyvning, men på en travel flyplass er det mye omrokkeringer o.l., derfor er ATCs beskjed til flyet etter landing en slags bekreftelse eller oppdatering.

Skrevet

Ja, ser ut som det er en del forvirring rundt tildeling av gater på Gardermoen.

Sist jeg landet der parkerte piloten på gate 15, men der var det ingen til å ta imot oss og groundcrewet stod å ventet på oss et helt annet sted [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Så vi ble sittende der i ca. et kvarter.

Ellers ser jeg ofte at "norske" fly fra utlandet parkerer på innland, sist en sas-md80 fra København som parkerte på gate 16 (så alle taxfree-posene)...og passasjerene ble sendt inn i en buss.

Flyet skulle deretter på tur til Bodø.

Pilotene i SAS/Braathens er vel lommekjent på norske flyplasser, men de har kart som det sies her og gatene er godt merket bl.a med en tavle som viser flightnr, så det skal noe til å bomme [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Ser også at piloter som ikke har peiling på hvor de skal parkere ofte får hjelp av en "follow me" bil [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

Hei

Satt på "klapp" på SK1499, Boeing 737-700 når vi landet på ARN, og der fikk de vite etter landing hvilken gate de skulle til.

Piloten viste ikke hvor den var så de satt og så seg rundt og så på kart og slik, var veldig morsomt.

Fikk headsett så jeg hørte ALT hva som forgikk in air og på ground.

OPPLEVELSE FOR LIVET !

Skrevet

Lige i forbindelse med det Helge skriver med indenrigsfly der parkerer ved udenrigsterminalen (eller omvendt), så har jeg oplevet det samme på indenrigsfly i Danmark, hvor vi er 'blevet sat af' i udenrigsgården i Kastrup (meget praktisk for os der skulle videre...). Men inden da; da vi steg omborg blev vi security-checket med gennemlysning af håndbagage etc. Så allerede ved afgang i Århus har man vidst at flyet skulle parkeres ved udenrigsterminal i Kastrup.

Skrevet

For å belyse en uklarhet for noen:

Gate

Der passasjerene viser frem billetten sin før de går ombord i flyet.

Stand

Parkeringsplassen til flyet.

Gate-nummer og Stand-nummer er ikke nødvendigvis de samme, da Gate'ene er i terminalen, og Stand'ene er ute på flysiden.

Altså:

Flyet får tildelt et Stand-nummer når det skal parkere, og passasjerene får et Gate-nummer når de skal ombord i et fly... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Krister Bye:

Heisann.

Har nå hørt at fly får tildelt gate nr. (eks. sk1864 taxi to "gate 13") Har aldri hørt dem har sagt taxi to stand 13.

MVH

Jeg sier stand. Såh!! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Men folk flest sier gate...

Stand 10 heter stand one-zero på korrekt fraseologi, som jo er tilstede for å hindre misforståelser. Jeg har dog erfart (opptil flere ganger om dagen) at zero og seven høres meget likt ut, ...men for å unngå misforståelser skal man iallefall si one-zero, og for guds skyld ikke ten. (!) [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Anders

Skrevet

Hej!

Piloterna får inte final gate innan de landar och kontaktar ground. Däremot händer de att när de kallar upp operations för att ge besked om någonting såsom refueling eller whellchair assistance etc...brukar ops ibland avsluta med med att säga " Gate will be one-five" då de vet vilken det skall bli¨och kan i vissa fall planera rwy exit point.

Lite dålig förklaring kanske [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] men ändå ett försök. Säg till om du vill ha en bättre.

Hilsen

:

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Krister Bye:

Heisann.

Har nå hørt at fly får tildelt gate nr. (eks. sk1864 taxi to "gate 13") Har aldri hørt dem har sagt taxi to stand 13.

MVH

På Torp så får samtlige rutefly beskjed om å takse til Stand "X"...

Det gjelder også København om jeg ikke husker feil...

Skrevet

Det gjelder også København om jeg ikke husker feil...

Joo.. For i Kastrup er der jo også stands der ikke er tilknyttet en gate. Fx Stand C40-47

Og over i indenrigs hedder det fx. Gate 6B men stand 65

Derudover er der jo også en masse stands uden for de to (/tre) terminaler.

/Peter

Skrevet

Heisann!

Joda, det er slik at Stand er der flyet skal stå, og Gate er der passasjerene strømmer ut til "finger'n" og inn i flyet.

Har aldri hørt at Gate er blitt brukt, men det kan selvsagt forekomme. Finnes flere gater på Gardermoen som ikke har en spesiell stand knyttet til seg. F.eks. så har vi en gate som heter 37, men som ikke har noen stand eller "finger" knyttet til seg.

Disse Gatene er ganske enkelt bare et hull i veggen, også kalt dør, som går ned til en buss som frakter passasjerene ut til flyene. Disse flyene står ofte på langtids parkering.

Et eksempel på et Gate mareritt er Frankfurt. Der har de hundrevis (nesten) av stander ute på apron og massevis av gate hvor menneskene strømmer ned til bussene.

Er du så heldig å få fly fra Frankfurt til Gardermoen er det sjeldent du får gå ut i flyet rett fra terminalen uten en buss i mellom.

Skrevet

På gamle, gode Fornebu ble ofte uttrykket parking brukt jevngodt med stand. "Scandinavian 234, landed 12, in via Hotel to parking 22...." Og - mens det mimres - de to gatene på Værnes i riktig gamle dager var utgang 1 og utgang X (!). Skal det være internasjonalt og stort, så skal det ! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Fremdeles sommerhilsen,

[ 25-07-2001: Endret av: John Andreassen ]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...