Gå til innhold

Militærfly suste over hustakene


Lars-Erik Knudsen

Anbefalte innlegg

Var en del militære fly over Eiker områdene en periode, mest jagerfly. Tror det var sånn ca. i vår. Så et annet type jagerfly sammen med to F-16, var enten en Gripen eller en Tornado. Jagerflyene fløy ca. i rettningen vestover.

Noen fra Eiker områdene som kan bekrefte tidsrommet, antall ganger, antall fly mm?

 

Så C130 Hercules (+ noen F-16 noen dager tidligere) over Tjøme i sommer, fikk dessvere ikke tatt noe bilde.

 

Har merka at det er mye rutefly trafikk over Tjøme. I forbindelse med det så lurer jeg på om det er en VOR på/i nærheten av Tjøme? Jeg veit at Torp ligger i nærheten av Tjøme, men det virker som flya er for høyt oppe til at de skal lande der. Kan det hende at de skal lande på Kjeller eller Rygge (veit ikke helt sikkert) eller kanskje Gardemoen for den sak skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merka at det er mye rutefly trafikk over Tjøme. I forbindelse med det så lurer jeg på om det er en VOR på/i nærheten av Tjøme? Jeg veit at Torp ligger i nærheten av Tjøme' date=' men det virker som flya er for høyt oppe til at de skal lande der. Kan det hende at de skal lande på Kjeller eller Rygge (veit ikke helt sikkert) eller kanskje Gardemoen for den sak skyld. [/quote']

 

En del av trafikken inn til OSL går nok via TOR VOR, som står på Torp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk går nå til media for alt i verden. Må være grusomt at det går noen fly over dem. Men JA har vært på basen i Geilenkirchen. Det er ikke så ille som folk skal ha det til når dem tar av eller flyr. Så regner ikke med det er noe mere lyd av den når den er i norsk luftrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Kai her. Greit nok at fly skaper noen desibel, men det er ikke all verdens bråk. Har også vært i Geilenkirchen og opplevd de trene på landingsrunder, og det er ikke mye forskjell på en 707 og en 737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager selvfølgelig ikke, men fra stedet jeg satt var det rimelig stor forskjell på SAS-maskinene og 707en. Jeg kunne høre folk kommentere "Igjen???", "Enda en gang?", "Hva tror du de driver med?" fra der jeg stod. Det var åpenbart at folk la merke til den. Om selve flyet ikke lager veldig mye mer bråk, så kan det ha noe med hvordan de fløy... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merka at det er mye rutefly trafikk over Tjøme. I forbindelse med det så lurer jeg på om det er en VOR på/i nærheten av Tjøme? Jeg veit at Torp ligger i nærheten av Tjøme' date=' men det virker som flya er for høyt oppe til at de skal lande der. Kan det hende at de skal lande på Kjeller eller Rygge (veit ikke helt sikkert) eller kanskje Gardemoen for den sak skyld. [/quote']

 

En del av trafikken inn til OSL går nok via TOR VOR, som står på Torp...

 

Ok, det forklarer hvorfor det er så mye over Tjøme.

 

Har sett et akrofly over Tjøme mange ganger i sommer. Den er grønn og svart hvis jeg har sett riktig. Veit noen hvem som eier den eller hvor den er stasjonert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært i Geilenkirchen og opplevd de trene på landingsrunder' date=' og det er ikke mye forskjell på en 707 og en 737. [/quote']

 

Eh, Aleksander, hvis det virkelig er din oppfatning av lydnivå på en gammel E-3 i forhold til en av dagen 737 ville jeg vurdert en hørselstest. Jeg hadde deler av oppveksten med Awacs på øret og vil si det er en betydelig forskjell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve lyden er forskjellig, ja, men støynivået er ikke ekstremt forskjellig, spesielt ikke når du bor nærme en flyplass.

En hørseltest er ikke nødvendig da det allerede er blitt tatt og jeg bestod med glans :)

Jeg har hørt mange 737 og mange 707, så det er det heller ingenting å si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

737 har da ikke så skarp lyd som E-3A har. Man hører jo en Awacs fra lang lengere avstand enn man gjør med 737 :)

 

 

Forøvrig når jeg var i Geilenkirchen inne på nato basen så startet en E-3A opp, det samme gjorde en 737-700. Awacs`en overdøva den 737`en noe så jævlig. Så skjønner godt at folk klager sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke noe Awacs i går' date=' bor ikke så langt i fra flesland.. [/quote']

 

SÅ ikke noe jeg heller, men jeg hørte det flere ganger over Midttun (det er jo nesten en mil fra deg, men likevel ikke så langt unna hvis de fløy rundt i området) i går, hadde sikkert sett det også om jeg hadde stukket hodet ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært i Geilenkirchen og opplevd de trene på landingsrunder' date=' og det er ikke mye forskjell på en 707 og en 737. [/quote']

 

Eh, Aleksander, hvis det virkelig er din oppfatning av lydnivå på en gammel E-3 i forhold til en av dagen 737 ville jeg vurdert en hørselstest. Jeg hadde deler av oppveksten med Awacs på øret og vil si det er en betydelig forskjell.

 

Enig med du... En gammel E-3 (med PW-motorer) bråker mye mer enn en moderne 737. De bråker nok mer enn en gammel 737 også når jeg tenker meg om...

 

Ikke bare er støynivået kraftigere, men lyden bærer også mye lengre på de gamle turbojet-motorene...

 

Er ikke uten grunn at støysonene rundt Torp ble kraftig redusert når Ryanair faset ut de gamle 732'ene sine... Før kunne jo hele Vestfold høre Ryanair ta av, mens nå for tiden er støyen for det meste begrenset til de som bor nærme inn og utflygingsrutene. Selv bor jeg 3,5 km nord-nordøst for rullebanen, og har hverken sett eller hørt passasjerfly på de to årene jeg har bodd her... :/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...