Gå til innhold

Lange rullebaner


Vidar Aron Røsand

Anbefalte innlegg

Hvilke flyplasser i europa har de lengste rullebanene ??

Etter det jeg vet skal det være Istres - Le Tube (LFMI) i sør-Frankrike, en militær flyplass der Airbus gjerne gjennomfører mange av flighttestene, og brukes i tilfelle romfergen må ta en TAL (Trans-Atlantic Abort Landing, dvs avbryte før den når orbit.)

TODA for RWY 33 på Istres er 4958 meter, bør være nok for de fleste.

I tillegg har en Zaragoza AB i Spania, der den lengste rullebanen er på ca 4300meter, og denne brukes også i tilfelle romfergen må ta en TAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet skal det være Istres - Le Tube (LFMI) i sør-Frankrike' date='[/quote']

Korreksjon av meg selv! Vestre Russland er jo en del av Europa, og dermed blir Ulyanovsk - Vostochny International airport den lengste, med en rullebane på 5100x105 meter! Det bør i det minste være nok for de fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muroc Army Air Field has many long runways' date=' the longest of which, KEDW, is the world's longest runway stretching a runaway 7.5 miles or 12.1 kilometers in length.

 

[/quote']

Fra den siden jeg linka til i sta.

Er verdt å merke seg at ikke alle av disse 12.1 km er med fast banedekke (asfalt, betong,) mesteparten av denne rullebanen går på en uttørket innsjø. Og posten min over gjaldt den lengste i Europa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Area 51' date=' er ikke den banen ganske lang? [/quote']

Den totale lengden på den opprinnelige rullebanen er litt over syv km om jeg ikke husker helt feil, og deler av dette går på den uttørkete Groom Lake. Men denne rullebanen er ikke i bruk, den som er i bruk er litt over tre km lang.

 

Hvis Area 51 finnes da :whistle:

Groom Lake AFB finnes så absolutt ;) Her:

http://maps.google.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du påpeker er jo selvsagt korrekt' date=' jeg brukte TODA dette da er den totale lengden på paved surface :) [/quote']

 

Nei, TODA er ikke total lengde på paved surface. TODA på Bodø inkluderer høyst sannsynlig en lengre strekning med bla. vann noe som ikke jeg er interessert i å rulle på. Er jo mulig som div. bushpiloter har vist, men med et større fly ville det vært noe nytt :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...