Gå til innhold

Trim...


Geir Saksvold

Anbefalte innlegg

Trimmsetting beregnes normalt ut i fra utregninger gjort på "loadsheet"... På loadsheet så har man vekten på bagasje, frakt, passasjerer, o.l samt hvor i flyet vekten er fordelt... I tillegg kommer vekten på fuelen som også påvirker balansen i flyet... Til slutt så ender man opp med hvor tyngdepunktet på flyet befinner seg, og man beregner da trim ut i fra dette... I tillegg så regner man jo ut de forskjellige hastighetene (V1, VR, og V2) for takeoff utifra vekta på flyet..

Det finnes ihvertfall ett loadsheet til hver flytype... Om de finnes på nettet i det hele tatt tviler jeg på... Du finner vel kanskje noen til diverse småfly, men neppe til de store..

 

Mener nå jeg å huske iallefall....

[ 08-06-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth G. Sørensen:

Det finnes ihvertfall ett loadsheet til hver flytype... Om de finnes på nettet i det hele tatt tviler jeg på... Du finner vel kanskje noen til diverse småfly, men neppe til de store..

Mener nå jeg å huske iallefall....


Man kunne en stund finne en god del info http://avsim.com/flightops/index.html" TARGET=_blank>her, men jeg tror at han la ned siden. - Så søk heller på http://avsim.com/" TARGET=_blank>avsim. Søk f.eks. på "Matt Zagoren". Det er fyren som står bak masse sjekklister og tabeller til div store fly. -Vet dog ikke om det står så mye om akkurat trimmen, men ellers veldig mye bra.

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Saksvold:

Da tror jeg ikke du skjønte hva jeg mente Tore Rasch-Olsen. Trim-posisjonen BØR settes FØR T/O-jeg gidder ikke engang forklare hvorfor... Noen som har et SERIØST svar å komme med? DET hadde jeg vært takknemlig for!!

GS

Personlig setter jeg trimmen etter egne erfaringer på flytypen, dessuten er det ikke så farlig om man setter trimmen litt feil, det eneste dette går ut over er musklene i armene dine.

Jeg synes iallefall ikke Rasch Olsen's innlegg var så ekstremt bak mål som du vil ha det til.

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp begynnt å ta timer på PPL, så trimmen setter jeg bare på merket T/O foreløbig, sikkert noe med at man kan finner korrekt posisjon.. men poenget mitt her er at jeg begynner VIRKELG å lure på hvor toleranse grensa til noen av medlemmene her går, å komme med et slikt uhøflig innlegg som geir saksvold gjorde der mener jeg er unødvendig, åssen er du å snakke med "face to face"..?

man bare blir ikke sint fordi om noen kødder litt, i allefall ikke jeg. Jeg synes det, at på et forum som dette, kan man prøve å være litt tolerange, så langt andre holder seg innefor det som er normalt i daglig tale, å det mener jeg at tore r. olsen så absolutt gjorde. Nå er jeg dårlig til å ordlegge meg, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, dette blir litt off-topic....nå har det seg slik at de få gangene jeg svarer på innlegg i dette forumet, er det fordi jeg enten vet hva jeg snakker om, eller fordi jeg tror jeg kan tilføre noe av kunnskap. Jeg personlig liker å bruke "diskusjon" delen av flightsim.no til seriøse og opplysende ting, og blir derfor lettere irritert når andre har en annet syn på dette. Slik er jeg, også "face to face". Håper derfor den delen av denne topicen er avsluttet.

Takk for meget fine svar fra bl.a. Kenneth G. Sørensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Må jo komme med en siste kommentar jeg og da. Jeg takker de som støttet meg her. Geir, det var bare en liten spøk. Har sett mange slike spøker her i forumet uten at noen har blitt sure for det. Det er jo sant at man ikke skal snakke om ting man ikke vet noe om, men tenkte innlegget mitt som en liten spøk som kanskje ville dra litt på smilebåndet.

Hehe.

Snakkes sikkert...

 

[image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Nikolai Førde:

At man kan bli sure av en slik spøk, er direkte latterlig!

Du har så rett... Men å bli kallt latterlig kan få mange til å tenne... Tenk å i det hele tatt gidde å poste innlegg som ditt og Fredrik Berg sitt!!!

Når man ikke har noe kreativt å komme med i en diskusjon så burde man heller holde kjeft og late som man er dum fremfor å åpne kjeften og bevise det... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Spør du meg så ble denne diskusjonen full av bevisføring... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Når du først sier at jeg og Fredrik ikke bør komme med slike innlegg, er det vel enda verre å indirekte kalle oss dumme. Dette er faktisk et diskusjonsforum, derfor synes jeg det er på sin plass å komme med meninger og innspill. Min mening i innlegget over var at jeg synes spøken var morsom, og ingenting å ta på vei for! Jeg kunne kanskje brukt et annet ord enn at det var en «latterlig» måte å reagere på.

Men å bli kalt dum vil jeg helst ha meg frabedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Nikolai Førde:

Men å bli kalt dum vil jeg helst ha meg frabedt.

Nettopp! Så du kaller meg latterlig, og jeg kaller deg dum...

Da skulle jeg tro vi sto likt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Så da kan vi begge ta kvelden, og glemme hele greia... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, Ikke glem at dette er "kaffekroken". Slik jeg oppfatter denne delen av forumet så er det som en liten "skravle krok" som er flyrelatert. Nesten akkurat som om man står og snakker med noen kompiser på flyplassen. Synest det er bare fint at en bruker forumet. Synest det kan bli kjedelig om det er lite innlegg pga at en ikke er helt sikker og ikke vil poste noe. Er man ute etter det helt super seriøse svar, så kan en jo spørre piloten i et av de andre diskusjonstemane på flightsim. Er ikke dette kaffekroken da for POKKER...he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da får jeg prøve å bringe debatten inn på sporet igjen...

Teorien er vel bra forklart av mr WF på Torp. I praksis gjøres det hele noe enklere. Jeg tar her utgangspunkt i manuell utfylling av load og trimsheet i Wif(noe som bare gjøres av små selskaper i dag, også WF).

Loadsheet utfylkles ved bruk av standard vekter. En pap 84kg(pap entall, pax flertall) child under 12yrs 35kg. Dette innkluderer håndbagasje. evt 86kg for male og 75 for female. Piloter 85kg og C/A 75kg. Bag 11kgs pr kollo. I Dashen (100) er det fire lasterom. Bakider er det faktisk delt opp i fire på papiret. Total tillatt vekt er 908kg. Når loadsheet er ferdig utfyllt vil man ha en vekt for hvert lasterom. Denne vekt representerer et siffer som summeres i lag med noen som subtraheres (bla observer eller galley). Man får da en indeks som krysses med passasjertallet. Det blir med andre ord ikke tatt hensyn til HVOR pax-en sitter. (Det forutsettes at de sitter jevnt fordelt). Når man krysser indeksen med passasjertallet inn i en tabell vil man ettersom hvor man havner i tabellen vite hvor mange som må sitte bak i flyet (dashen- er i utgangspunktet baktung, lite bag- mange bak) derfor vil man avogtil oppleve og bli bedd om å gå bak i dashen.

Hvor mange som må sitte bak (to bakerste seterader) vil også bli lagt inn i flyets computer, som automatisk setter level trim. For T/O må det da trimmes ytterligere.

Men det letteste er likevel å fa dette behandlet elektronisk, ikke det steinaldernivået som enkelte befinner seg på...

Håper dette var til hjelp.

-Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noen air-filer oppgir en triminstilling i dokumentasjonen, og hvis man benytter et panel som angir trimmen (som tall) så er dette helt topp. Men i FS2000 så kan man endre lasten på flyet i tillegg til drivstoffmengden (rett meg hvis jeg tar feil her, har ikke benyttet FS2000 så lenge). Da vil dette bildet bli litt mer kompleks.

Det jeg skulle ønske, var et air-filene var kvalitetssikret og dokumentert bedre. Når det gjelder flyene rent visuelt samt panel, så får man raskt en følese over hvor godt og realistiske de er. Nåe det gjelder air-filer, så har jeg brukt mye tid for å finne gode air-filer (til dash-8 100 for FS98 tror jeg at jeg testet flere 10-tals filer).

Dette er litt utenom det egentlige temaet her (som er trim) men svaret ligger egentlig i air-fila. Er den meget god og realistisk, så kan man benytte en trim som man gjør i virkeligheten, men det tror jeg er sjeldent.

Skal vi få en god løsning på dette, så må det opprettes en erfaringsdatabase med de forskjellige air-filene med blant annet anbefalt trim som funksjon av vekt, temperatur etc.

Jeg tror det ikke er noen fasitsvar her, med mindre noen lager (vet om) et program som kan beregne en anbefalt trim ut fra airfilen.

Med vennlig hilsen

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...