Carl Fredrik Ness Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/05/31/502201.html Sånne ting får meg til å tenke på hvor utrolig mye juling flya egentlig tåler, når de store maskinene blir ristet og skaket av naturen. Håper det gikk bra med folka, og ikke det gav de noe fly skrekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas F. Tollefsen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Viser hvor viktig det er å ha setebeltet festet. Trenger jo ikke ha det veldig stramt, men bare ha det som en sikkerhet. Kjipt og slå hodet taket og knekke nakken. Er jo noen som har klart det opp igjennom slike turbulente tider Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jim Vold Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Andreas, jo sant som du sier! Men det hindrer ikke å få varme kaffe på fangene våre.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas F. Tollefsen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Nei, det er sant. Man får begynne med lokk, slik man har på take-out kaffen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Dette er visst et foto fra innsiden av kabinen etter de traff turbulensen (funnet på Airliners.net forumet). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Største sikkerhets trusselen er vell besetningen selv, med disse tunge trallene sine, de er fine og få i hue, men penga skal inn slik er det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Svarstad Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Fortellingene om fly som ramler flere hundre meter ned i hull i lufta er som oftest nettopp dét ? fortellinger. I virkeligheten finnes det ikke slike lufttomme rom. Hæ? EDIT: tatt fra kommentarer til artikkelen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Slikt di sier på Sannessjøen.. Bumpetibumpeti bump bump bump ( med tone fall) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Fortellingene om fly som ramler flere hundre meter ned i hull i lufta er som oftest nettopp dét ? fortellinger. I virkeligheten finnes det ikke slike lufttomme rom. Hæ? EDIT: tatt fra kommentarer til artikkelen Lufttomme rom er bare eventyr. Hvorfor skulle det oppstå lufttomme rom i atmosfæren ? Det er jo som å skape en stor luftlomme i vann, du sliter litt med å få til det også (om du ikke pumper luft under noe som ligger i vannet da selvfølgelig). Og fly er jo avhening av luftstrøm rundt vinger og skrog for å fly. Hva tror du ville skjedd om flyet kom inn i ett lufttomt rom ? Det ville gått FULLSTENDIG ut av kontroll, slått kolbøtte nedover mot jorden og blitt slått fullstendig i fillebiter idet det kom inn i luft igjen. Det som endel omtaler som "lufttomme" rom er i virkeligheten turbulens: luft i bevegelse. Sterke vertikale luftstrømmer normalt. Går flyet plutselig inn i en luftstrøm som beveger seg nedover så vil selvfølgelig flyet synke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Svarstad Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jaok, da skjønner jeg. Men jeg synes fortsatt det var en rar måte å formulere det på. Å si at det bare er et eventyr mener jeg. For det oppleves jo som om det var et tomrom, man faller like fort og langt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 1. juni 2007 Premium Medlem Del Skrevet 1. juni 2007 En onkel av min far var gjennom en slik episode på vei til Hawaii en god stund tilbake. Kapteinen kalte det "usynlig turbulens". Om termen er riktig tror jeg ikke.. Var ganske dramatisk da håndbagasje/mat var over alt, men de fikk erstattet mye av forsikring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 En onkel av min far var gjennom en slik episode på vei til Hawaii en god stund tilbake. Kapteinen kalte det "usynlig turbulens". Om termen er riktig tror jeg ikke.. Var ganske dramatisk da håndbagasje/mat var over alt, men de fikk erstattet mye av forsikring. [/quote']CAT? (Clear Air Turbulense) Finnes i utkanten av jetstrømmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 1. juni 2007 Premium Medlem Del Skrevet 1. juni 2007 Fryktelig usikker, men det var noe som produserte et betraktelig fall i høyde, noe som etter min forståelse skjedde i sammenheng med et vær-system. Grunnen til at kapteinen navnga dette som usynlig turbulens er sikkert i sammenheng for å oppklare for passasjerer hva som har skjedd. Så det er etter mitt skjønn lite sannsynlig at han brukte rett term. Utover det har jeg sett lignende på tv om slike såkalte usynlige turbulenser. Men er vanskelig for meg å plassere helt hvor. Kanskje noen piloter her inne har kjennskap til samme sak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.